Muesli maken, en bijna boer!!

on dinsdag 13 mei 2014


Hoe gezond en hoe lekker groente ook is, als ontbijt heb ik toch liever wat anders... :D

Muesli bijvoorbeeld!

Nou zitten er in gekochte muesli altijd rozijnen. En daar hou ik niet zo van. Dus heb ik es op zo´n pak gekeken wat er in zit, en mijn eigen muesli gemaakt vanochtend.




Heel simpel. Je kiest de granen, zaden en noten die je lekker vindt, en gooit dat bij elkaar.

Bij mij waren dat gerstvlokken, havervlokken, klein beetje lijnzaad, sesamzaad, pompoen en zonnebloempitjes, en lekker veel hazelnoten. En nog wat walnoten.



... door elkaar mengen ...



.... en in potten stoppen. In het donker bewaren, dus niet in het zicht op de keukenplank, hoe mooi dat er ook uitziet. Maar gewoon in het keukenkastje.



Als je kieskeurige gezinsleden hebt, kun je voor iedereen een eigen pot maken. Met een leuk etiket met de naam erop bijvoorbeeld. Of je kunt ook een pot cruesli maken. Dat gaat ongeveer hetzelfde, alleen gaat daar wat suiker en wat olie bij, en wordt het even geroosterd in de oven, op een bakplaat.

Met deze muesli maak je ook weer heel makkelijk mueslikoekjes en mueslirepen. Zet gewoon zo'n voorraad in je kast, en de inspiratie komt vanzelf!

Snel ontbijt: stukjes fruit, schep muesli en wat yoghurt.





Inmiddels is het bijna half mei, en overal op de tuinen is Het Grote Wieden begonnen. Meimaand is eigenlijk EEN grote wedloop met de inheemse kruiden, die overal tussen je groenten opduiken. Wie wint? Als je trouw wiedt, zul je het winnen van het onkruid. Nou ja, voor eventjes tenminste!

Toen ik vanmorgen bij Land en Boschzigt kwam (ik was laat door het muesli maken...) was ik dan ook verbaasd dat ik niemand zag wieden! Waar is iedereen??




Nou wat denk je? De eerste lammetjes waren geboren ..... dat was interessanter dan wieden!



De lammetjes zijn vrij laat dit jaar ... dat was expres zo gepland, omdat aanstaande zondag de Open Dag is. Dan is dit natuurlijk een leuke attractie. En maak je geen zorgen om de lammetjes, want de bezoekers kunnen alleen maar op een afstandje kijken. Dus mocht je in de buurt zijn aanstaande zondag .... komen kijken hoor! 



In Moeskers Moestuin vandaag ging het stro onder de aardbeien. Het was snel klaar, want ik had te weinig stro. Net genoeg voor één bed. Dus morgen de rest.


 




Ook hadden de slakken weeeeer alle pompoen en courgette plantjes opgegeten. Dus wéér opnieuw zaaien. 

Ik zit te denken om nog één laatste verhoogde bak te maken. Een lange smalle, van noord naar zuid. Dan langs de achterkant een rij stokbonen, en daarvóór de courgette en dáárvoor de pompoenen. Die mogen dan de bak uit ranken.

Gelukkig kan ik de komende weken weer alle aandacht aan de tuin geven. Mijn scripties zijn af! YES!!

Bijna boer!!


5 reacties:

Spaarmoeder! zei

Wat leuk die lammetjes! Hopelijk laten de slakken de nieuwe zaaisels staan.

Anoniem zei

Waarom mag je muesli-mengsel niet in het licht staan? Welke ingredienten kunnen daar niet tegen?

Remy

Clarien zei

Spaarmoeder ik heb bedacht dat ik de zaailingen wat ouder laat woren voor ik ze uitplant. Hopelijk vinden de slakken het dan minder lekker!
Remy, vetten worden ranzig onder invloed van licht. In granen, noten en zaden zit vrij veel vet, vandaar beter in een donker kastje. Of snel opeten! ;)

gewoonhannah zei

O, O, je hebt ook een erg mooi en interessant blog! Moestuinieren! En wat heb je veeeel land! Om jaloers op te worden! én bijna boer.... ik ga je volgen want ik kan nog veel van je leren hoop ik!
Dag Hannah

Clarien zei

Het is niet allemaal van mij hoor! We hebben zelf een middelgrote achtertuin. En Moeskers Moestuin is op grond van de sportschool.