Komkommers, tomaten, en kadootjes.

on dinsdag 6 mei 2014



Hiekje laat hierboven zien waar je het vruchtje van de komkommer weghaalt bij de jonge plant. Namelijk in de bladoksel. Let goed op dat je de nieuwe blaadjes niet per ongeluk weghaalt. Dat weghalen heet dieven.

Als de vruchtjes weg zijn, hoeft de plant daar even geen energie in te stoppen. Die energie kan hij stoppen in de wortelkluit. Is de bedoeling.

Je blijft dieven tot de plant zo´n 75 cm hoog is. Dan haal je nog één op de twee of drie vruchtjes weg. De rest mag dan blijven zitten.




Hier in de grote kas wordt de plant omhoog geleid langs een touw. Dat hangt gewoon los naast de plant, en je draait elke paar dagen de top van de plant om het touwtje heen.

Bij de tomaten is het touwtje aan de plant vastgemaakt....




.... én natuurlijk aan het plafond gebonden, aan een stevige staaldraad. In mijn eigen kasje heb ik niet zo´n stevige staaldraad....  Morgen maar even kijken hoe we dat op gaan lossen.

Ook hebben we bonen voorgezaaid bij Land en Boschzigt. Omdat we nu die grote groep gezinnen hebben, die allemaal elke week komen oogsten, hebben we een enorm veld voor de bonen dit jaar.

De eerste lading boontjes (ruim duizend!) hebben we vandaag in de bakken gedaan. Pronkbonen, snijbonen, spekbonen .... mmmmmm!





En ook nog kouseband! Dat is voor het eerst dat we die gaan telen!

En kadootjes ..... ze waren voor mijzelf dit keer! Het eerste kadootje kwam van mijn tuin. Ik had er al een paar weggegeven, maar vandaag eten wijzelf de eerste sla van het veld, die uit eigen zaad is opgekweekt!

Ik vond het een kadootje ... kijk hoe prachtig!



Ook wat raapstelen, natuurlijk! ;) 

En thuis .... heb ik niet meer die lijst klussen gedaan die ik wilde doen. Geen zin. Komt morgen wel!

Ik zet de sla op een bordje te pronken. En pluk wat madeliefjes om de sla mee te versieren straks!




En toen kwam de post! Een tijdje geleden vroeg ik hier of iemand nog een paar pompoenzaadjes voor mij had. Kijk es wat Hanny stuurde vandaag!!


spannend!!


Veels te gek!!! Super bedankt Hanny!! Allemaal leuke dingen zaten er bij. En handig, in die koffiefilters!

Mocht iemand nog nét een paar zaadjes te kort komen van het een of ander, geef dan een seintje hier. Wellicht heb ik ze over. Of iemand anders misschien. We kunnen hier best een klein ruilbeursje houden!

2 reacties:

Helena zei

He ik had een reactie achtergelaten!?

Clarien zei

Ik heb hem niet gezien Helena.. Maar leuk jou hier te zien!