Bonenbak

on maandag 26 mei 2014




Voila, de andere kant. Ik had haast vandaag, want er zat een dikke bui aan te komen! En nat zand is veel zwaarder dan droog!

Wat ik merk, is dat de grond hier nou precies NIET geschikt is om groente op te telen. :D De teeltlaag is vrij dun, en bestaat uit gras met veel hardnekkig onkruid. Daaronder zit bouwzand, en daaronder zitten dikke stenen en gruis. Waarschijnlijk heeft hier ooit een gebouw gestaan, en hebben ze het puinafval begraven .... beetje zand erover en dat was het. En daar komen nu mijn boontjes en tomaten op....

Die aarde daar moet dus nog wel wat aan gebeuren! Anders gaat hem dat niet worden met die boontjes.

Ik graaf alvast een deel van het zand af, en dat komt op het achterpad. Daar mag wel wat zand bij. Het pad wat we ooit hebben aangelegd is nogal dunnetjes geworden ..




Dan wordt het erg donker, en ik moet naar huis want de was hangt nog buiten.





Gelukkig net op tijd. En nu we toch thuis zijn, moet ik even wat bloemen bewonderen. Want die zijn op Moeskers Moestuin nog niet zo uitbundig aanwezig! Hier wel!!


de malva die hier ooit spontaan is gaan groeien ....

pioenroos, ik begon met één rode, nu zijn ze rood, wit en roze

bijna onaards oranje van de goudsbloemen ...

En ik heb nog een tip. Voor als je regentonnen hebt, of er eentje wil aanschaffen. Als het een tijdje niet geregend heeft, dan is je dak vies. Er zit vogelpoep op, en stuifmeel, en stof. Dat spoelt met de eerstvolgende regenbui allemaal je ton in.



Je kunt er dan even een dop op doen. Vóór de bui begint.



En als het dan een kwartiertje ofzo heeft geregend, haal je die dop eraf. Dan krijg je veel schoner water in je tonnen. En hoef je hem dus ook minder vaak schoon te maken. Wat zeker géén leuk werkje is.

Het was nog steeds droog, dus nog maar even terug.

Zand uit de bak heb ik over de randen gekieperd, daar komt een pad aan beide kanten. 

Want wat ik heb gemerkt, is dat in de bakken waar een zandpad omheen zit, veel minder slakken zitten, dan bakken waar meteen gras buiten de bakranden staat. Dat is natuurlijk logisch. Die slakken hebben niet zo'n zin om een zandpad over te steken. Maar ja, ik had het pas bedacht, toen ik aan de tweede of derde bak bezig was.



Tja, al doende leert men! De bonenbak krijg dus een pad aan beide kanten. Kwam ook mooi uit met de lengte van de betonblokken.

Om vier uur brak de hemel open hier in Bussum! Thuis heb ik de doppen van de tonnen gehaald. En in een kwartier zaten ze vol!





Het is maar water .... gek dat je van zo'n volle ton blij kan worden! Soort oer-instinct?

En dan snel naar binnen. En een beetje van buiten meenemen natuurlijk!


2 reacties:

Learning Traditional Skills zei

Whelp! Wat is er met de cursor gebeurt? Of ligt het aan mijn pc? Je hele site vliegt over mijn beeld...

Maar anyway.. heeft het zó veel geregend? Wow.. wat een winst! En oohh.. wat een mooie bloemen heb je mee naar binnen genomen..

Clarien zei

Ja wij hadden geen internet, misschien vlogen we daarom over jou beeld? :D Nu weer een beetje internet ..