Bakken en observeren

on donderdag 15 mei 2014





Zondag kan ik er helaas niet bijzijn, op de Open Dag van Land en Boschzigt.. jammer jammer. Om toch een handje te helpen, had ik dus maar beloofd om hapjes te maken. Quiche, en brownies. En daar was ik vervolgens de hele morgen mee bezig....

Wat een werk was dat zeg ...

... en nou bak ik ook niet zo netjes, met boterspatten op de ramen en room en bloem overal op de vloer enzo, beetje zo'n Zweedse kok van de Muppet Show zeg maar ....





oja ook rook uit mijn oren!

... dus voordat het er weer ZO uitzag, was het al bijna drie uur!


ooooo iemand heeft er al van gegeten!! LIEK!! (en ik)

En de zon scheen zo lekker! Na het bakken als een speeeer naar de tuin gefietst. En daar een beetje gelummeld alles zitten te observeren

Kijk de bloemen van de doorgeschoten raapstelen! Die staan daar voor het zaad.



En de peultjes vouwen zich uit hun bloemen. Gaat mij niet snel genoeg! Komop peulen! We lusten jullie rauw! (echt!!)




De asperges zijn nog heel iel en teer.

In de kas is een tomatenplant opgegeten. Wie zou dat nou doen. Zo'n nachtschade opeten. Dan moet je wel erge honger hebben. Er zitten ook heel veel kleine vliegjes in de kas. Ik moet hem denk ik es doorluchten. Dat kan nou weer, nou het warmer wordt!




.... en dit hierboven vind ik ook zo'n sterk staaltje van Moeder Natuur. De plant is zwaar beschadigd, en toch krijgt hij sneller boontjes dan z'n broers, die niet beschadigd zijn. NOODbloei, heet dat.

Als een plant plant-stress krijgt, dan gaat hij snel bloeien, en zaad vormen, om zo toch nog voor nageslacht te zorgen. Mooi geregeld he van de natuur? Zou dat bij mensen ook zo werken?:D

Vanavond aten we in de tuin, bij het kleine appelboompje. Ik had al een paar keer verbaasd gekeken, dat er elke keer zo snel weer blaadjes waren opgegeten. Dat moet wel een snelle rups zijn, dacht ik. Nou, het was een heel legertje!




Ook weer zoiets om met verbazing naar te kijken! Onder mijn ogen vraten ze het hele blad weg!

Hup eruit met dat blad! Op de composthoop jullie!

Maar eerst nog een tijdje observeren....



4 reacties:

gewoonhannah zei

Wat geniet ik van je blog zeg! En wat een prachtige foto's zo vol ZON!!
Dag Hannah

Helena zei

Die rupsjes.... het lijkt wel een circus act. Het lijkt ook wel of jouw tuin in een ander land is, alles lijkt zo veel verder.

Clarien zei

Ja dat vind ik ook altijd op andere blogs, dat alles veel verder lijkt! Maar je zet natuurlijk ook de mooiste hoekjes op de foto's! ;)
En Helena zat jij niet op klei? Ik zit op zand dat gaat ook iets sneller

@nnemiek zei

Oh je loopt met de peulen inderdaad voorop! Lekker verse peultjes! En wat een mooie foto eigenlijk met al die rupsjes.....ook al hebben we ze liever niet op de groente :)