Pakjes.

on zaterdag 14 juli 2018




Zaterdagochtend.

Eerst even die buitenbeentjes van gisteren, en de courgette-knotsen wegwerken. Alles in blokjes  snijden, blancheren, en invriezen. Dacht ik. Maar helaas vanwege mijn 'geen plastic' beleid zijn er helemaal geen diepvrieszakken meer. Hoe maak je er nu pakjes van?

We gaan op zoek naar plastic. Uiteindelijk vind ik van alles, t-shirt zakjes, en zakjes van de appels, en van het brood. Allemaal zeer geschikt om de geblancheerde groenten in in te vriezen. 

 



Sluitingen gebruik ik ook niet meer. Als je de zakjes strak oprolt en op stapeltjes invriest, heb je dat helemaal niet nodig. Ook die sluitingen, allemaal onzin-plastic eigenlijk. 😊




We gingen verder met het hooi opruimen. Kijk nou, ik krijg de familie mee!

Als echte kreks rollen ze de hooirijen op en bergen we de hooiballen in de aanhanger. Paul rijdt dit keer gelukkig. Ik ben géén held met een auto met aanhanger op een smal pad langs een sloot. Met hobbels ook nog.

De pick-up, die er pakketten van gaat maken, kan helaas niet op dit smalle pad komen. Dus moet al het hooi op het weiland. Vandaar deze omslachtige actie.

Op het stuk langs het weiland kunnen we alles over het hek heen gooien. Maar de rest moet in de kar worden geduwd. Als hij vol is mag ik erop om het hooi aan te stampen. Paul houdt de kar vast zodat hij niet in de sloot glijdt.






Ochtendgymnastiek. 😎

Iets verderop zie je een andere manier van hooi bewaren. Op De Zonnehorst is een deel van het hooi in ruiters gezet. Daar heb ik twee jaar geleden over geschreven, hoe dat in z'n werk gaat.

Wij zouden dat ook kunnen doen. Het staat mooi, van die ouderwetse hooi ruiters op je land.





Maar dan moeten we eerst nog houten frames maken, en die ruiters bouwen.

Ik wilde het hooi dit keer liever in pakjes hebben, om weer een voorraad wintervoer te hebben voor onze toekomstige koe. Dus géén ruiters bij ons.

Het ging razendsnel vandaag. Vanochtend hebben we het laatste hooi verzameld. Vanmiddag heb ik het nog een keer uit geharkt. En om vijf uur vanmiddag was het gezwild (lange banen hooi gemaakt met de trekker) en waren er achttien mooie pakketten van gemaakt!

Hopla. Klaar alweer!





Het mag daar niet blijven liggen. Want dan komt er dauw in en dat vocht trekt door het hele pakket heen. Dan gaat het schimmelen en heb je er niks meer aan.

Dus ik heb het opgehaald. Met de auto. Je weet wel, die auto die vorige week net helemaal schoon was gemaakt. Haha hij ziet er nu weer uit als vanouds. Vies. Hij is weer helemaal happy!

Volgende week is er weer een belangrijk moment in ons boerenleven. Namelijk het maaien van de rogge. Dit keer zónder hulp van trekkers, we gaan het helemaal met de hand doen. Proberen.

Als dat maar goed gaat! 😨

Vanavond reden Lien en ik nog even naar Hornbach in Zwolle om een extra zeis te kopen voor dat maaien. Levensgevaarlijk zijn die dingen .... ik mag wel speciaal iemand aanstellen voor de ehbo ..... of scheenbeschermers verplicht stellen ofzoiets ...








Maar dat zien we allemaal volgende week wel. De datum is alweer veranderd. In plaats van vrijdag gaan we dinsdag al beginnen met maaien.

(Ik heb wel een klein beetje rogge stress ....  )

Tijd om af te sluiten. De tuin is al in diepe rust, na een vakkundige en hydraterende behandeling door de heren Q en Q.






We zijn allemaal moe. Haha zelfs de klompen zijn moe! Ze doen niks dan gapen ..

Tot maandag weer.

🙋





3 reacties:

M.A.C. zei

Op de foto is te zien wie de beste klus heeft gekozen lekker uit de zon��
Nog een fijn weekend verder

Groetjes uit een te droog Eastbourne

Crafts 'n' Skills zei

Weet je wanneer ik nog wel eens achter mijn oren krab over het missen van plastic? Als het regent! Wat handig om dan even een plastic tas bij hand te hebben om je boek of papierwerk droog te houden! Verder gewoon ook zo veel als mogelijk zonder hoor. Of zeker in de hergebruik ;o)

tientonnerelf zei

Ik bewaar alle plastic broodzakken het hele jaar door, voor de vriezer! Zo gebruik ik bijna nooit nieuw plastic. Meestal vries ik het in een bakje in van 1 of 2 maaltijden en dan passen er meer maaltijden in een zak. En ze zijn mooi vierkant of langwerpig voor de vriezer !