Nog steeds geen tuin, maar wel Harderwijk.

on zaterdag 26 mei 2018




Nicht Mary had geluk. Want ook deze zaterdag was er een boeldag. Dit keer was het de huisraad van een ouder echtpaar, dat verderop bij ons in de straat woont. Ze gaan kleiner wonen en veel spullen worden verkocht.

In Canada zijn dit soort 'sales' heel gewoon. Maar de spullen die hier verkocht worden zijn natuurlijk wel weer heel anders. Dus we gaan kijken.






Nou we kunnen wel een hele garderobe bij elkaar shoppen.😊

En verder is er veel gereedschap, alles netjes onderhouden, en oude boekjes, potten, kopjes, plastic kuipen, tuinslangen, dat soort spul.

We gaan natuurlijk voor de bijl. Vooral ik dan.





Omdat ik met die wol bezig ben heb ik twee grote plastic teilen meegenomen. Om de wol in te wassen. En een centrifuge, voor 5 euro.

We zagen ook een paar van die lage kuipen. Ik dacht dat het voor planten was, maar het is om kazen in te persen. Ik nam de kleinste mee, die nog steeds vrij groot is. Kaasdoek erin, en een dikke vracht wrongel, en dan een pers erop. Of gewichten.

Wanneer? Och, ooit.





Er was zelfs een zeis bij de spullen! Om de rogge mee te maaien, straks, eind juli.

Alles voor een paar euro. De mensen die weggaan blij, en de mensen uit de buurt blij, met de spullen. Wat een leuke gewoonte zo'n boeldag. Ik hoop dat er nog veel komen. Misschien kan ik het volgende keer wat eerder melden, dan kan je ook es komen kijken op zo'n verkoop!

Vanmiddag had ik afgesproken met vriendin Marjolein, om een stadswandeling te maken door Harderwijk. Omdat dat precies tussen onze woonplaatsen ligt. En we er nog nooit waren geweest. Mary bleef thuis, bij Brit.

Ik dacht eerlijk gezegd dat Harderwijk een en al Dolfinarium pretpark zou zijn .... maar wij keken onze ogen uit. Wat een mooi stadje is het!!








Het zijn allemaal oude pleintjes, in oude glorie hersteld, en mooie straten met kapellen, oude kerken en gebouwen, en prachtige huizen. Er tussen liggen oude smalle stegen, met doorkijkjes op het water erachter.

Want Harderwijk ligt natuurlijk aan het IJsselmeer. Wat vroeger de Zuiderzee was.





En dan sta je zo maar aan de boulevard. Het is een echte badplaats. Je kunt overal op terrasjes zitten met uitzicht over het water.

Ik was echt verbaasd over Harderwijk!







Er is veel historie in Harderwijk, voor wie zich interesseert voor geschiedenis. Je kunt overal plattegronden krijgen voor de stadswandeling, met alle details en informatie over de stad erop.

Ik laat het nu even bij de foto's ...











Oh en deze bakkerij ..... was echt schitterend!

Al sinds 1839 wordt hier elke dag lekker vers brood gebakken. Allemaal ambachtelijk natuurlijk. Het is toch net Anton Pieck?









(zie je dat leuke kattentrapje hierboven?)













Leuke winkels ook! Bijvoorbeeld 'Eef en Co'.

Niet teveel foto's gemaakt, want dat wilde de eigenares liever niet. Maar toch even reclame maken. Echt mooi emaille hebben ze, uit Roemenië en Hongarije, waar nog veel emaille voorwerpen gemaakt worden.









Kloosters, pleinen, dikke dikke oude stadsmuren, en om elke hoek zie je weer een straatje als een  parel.







Harderwijks oude centrum is niet groot. Inclusief een hapje eten kun je de stadswandeling makkelijk binnen drie uur doen. Verder heeft het een aantal musea, maar dat is meer iets voor een regendag.

Weer thuis, had Mary ondertussen kevers gezocht in de aardappels, en de aardbeien geplukt, en met Brit gewandeld.

Zóó jammer dat Canada zo ver weg is en we elkaar haast nooit zien. Maar het gaat zeker niet nóg es dertig jaar duren! We hebben afgesproken dat ik haar ga opzoeken. Misschien al volgend jaar.

Maar nu dus ... afscheid!






En dan eten. Zaterdagsoep. En nog even wandelen in de avondzon.






Fijne zondag! 🌞




10 reacties:

Wieneke zei

Nou, na jouw foto's gaat Harderwijk hier op het 'te doen'-lijstje. Het doet me sterk denken aan Hattem, dat is ook zo leuk en heeft ook nog eens drie interessante musea. Goed idee om tussen twee plaatsen af te spreken met ver weg wonende leuke mensen.

Anoniem zei

Harderwijk ligt aan het veluwemeer ipv ijsselmeer ;)

Willem zei

Dat lijkt nog zo'n originele teakhouten kaaskuipje. Die zie je tegenwoordig nog nauwelijks. Ze zijn in de loop van de tijd allemaal vervangen door kunststof exemplaren. Zuinig op zijn. Hoewel; ze zijn bijna onverslijtbaar.
Ik zag ook nog een boek van W.G. v d Hulst. In klas 2 of 3 van de lagere school hadden wij een (voor)leesboek van diezelfde auteur. De titel weet ik nog; "In de soete suikerbol" en op de omslag stond een klassieke bakker, zoals ook op een van die foto's die je in Harderwijk genomen hebt. Van de inhoud weet ik niks meer van, maar de auteur en het plaatje is bij mij blijven hangen.
Het geheugen is een merkwaardig fenomeen blijkt maar weer.

Anoniem zei

Die anoniem van 27 mei 17.07 uur zit zeker in het onderwijs, beetje flauw hoor een ieder vergist zich wel eens of is die anoniem een perfect persoon?

Willem zei

Over Veluwemeer en IJsselmeer wilde ik geen opmerking over maken, maar omdat het toch al gebeurd is, komt de mijne er ook maar bij; Veluwemeer en IJsselmeer zijn eigennamen en dienen dus met een hoofdletter geschreven te worden.
En niet op zijn Hoogeveens. Hoogeveen presenteerde zich ooit eens op een streektaaldag met de slogan "Oogeveen met een oofdletter A". Voor mensen die onbekend zijn met het Hoogeveens een volstrekt onbegrijpelijke slogan, maar voor de kenners eentje met veel humor en zelfspot.

En nog even een vraagje uit pure belangstelling,- je mag het ook nieuwsgierigheid noemen- heb je nog koffie met zo'n calorieënbom, arretjescake dus, genomen?

Wonen en leven in Roemenie zei

Mooie foto's van harderwijk, het is echt heel leuk en mooi daar.Wat grappig dat ze daar emaile verkopen wat hier gemaakt wordt. Je kan hier ook pannen kopen van allerlei grote van emaille.

gr uit Roemenie Henriette

Adelheid zei

Dat wist ik dus echt niet, dat Harderwijk zo'n leuk stadje is! Ik heb er altijd een negatief gevoel bij. Dat komt omdat mijn vader er op het Lyceum is geweest, vanuit een klein Veluws dorpje. En vroeger was er altijd concurrentie tussen die dorpen/steden. Hij zong er een liedje van: O Harderwijk, o Harderwijk, was jij maar met de grond gelijk. Je haven is een modderpoel, je zakt erin tot aan je sm... Verder weet ik het niet meer. Het was natuurlijk al heel bijzonder dat mijn vader zo'n lelijk woord zong (het mocht van mijn moeder trouwens niet :D). En stiekem zongen wij het dan ook.
Toch maar eens naar Harderwijk!

Adelheid zei

O ja, het liedje kun je zingen op de schone wijs van 'O dennenboom, o dennenboom...'

Willem zei

@adelheid, is dat een vorm van indoctrinatie? Nou gebiedt de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik, geboren en getogen Midden-Drent, als kind ook altijd een enigszins negatief gevoel heb gehad bij Harderwijk. Dat werd veroorzaakt door kennissen van mijn ouders uit Nunspeet en heeft alles met (kinderlijke) interpretatie te maken.
In Drenthe kennen we een onkruid dat we 'Smildiger roet noemen. 'Roet' is in vrijwel het gehele Nedersaksische taalgebied een van de benamingen voor onkruid, maar dat even terzijde. Dat Smildiger roet was een hardnekkig onkruid en dus verre van populair. Het had echt een negatieve klank. Onze Nunspeetse kennissen hadden het consequent over 'Harderwieker roet'. Zo zie je maar weer wat een naam teweeg kan brengen. Smilde was 'de kolonie' en dat volk deugde per definitie niet, dus Harderwijk kon ook niet goed zijn.
Ik heb even de wetenschappelijke naam opgezocht van Smildiger c.q. Harderwieker roet en botanici hebben het Galinsoga parviflora genoemd. Nu nog eens uitzoeken wie of wat Galinsoga was.

Clarien zei

Hahaha wat is het hier gezellig! Misschien moeten we een MM forum openen? grapje hoor.

Nee ik heb geen arretjescake gehad. We zagen het pas toen we net al ergens anders hadden gegeten. :( Goeie reden dus om nog een keer naar Harderwijk te gaan. En ook voor die musea, die wil ik ook nog graag zien. En het torentje van Linnaeus beter bekijken, en nog veel meer.

Veluwemeer .... natuurlijk. Ik noem de randmeren en alles wat vroeger Zuiderzee was (uit gemakszucht) allemaal IJsselmeer, maar dat klopt natuurlijk niet.