Opruimen en meepraten.

on woensdag 28 maart 2018




Je kunt de hele dag wel in de tuin werken. Maarrrrrr ... dat deed ik vorig jaar ook .. in maart en april .. en dan ineens dan grijnzen de klussen je tegemoet. Dan is het een zootje in de schuren, dan is het kippenhok vervuild, dan liggen er overal dingen die gerepareerd moeten worden. De werkbank ligt vol met rotzooi.

Dus ik heb dit jaar besloten dat er elke twee weken één dag besteed wordt aan opruimen en klussen. Kapotte dingen repareren. Ook al is het nog zo druk op de tuin.

Vandaag was dus zo'n dag. Gelukkig regende het ook nog dus kon ik toch niet op de tuin.





Overal ligt van alles. Bijvoorbeeld die rattenkisten. Met de vallen er nog in. Waar nog allemaal pindakaas aan zit. Dat moet uit elkaar gehaald worden en schoon gemaakt. En ook de gele emmer, met een gat erin. Die ook gemaakt moet worden.

Hoe dat moet met die emmer weet ik niet. Bestaat er waterdichte ducttape? Het is een hele fijne emmer en ik wil hem graag repareren. Wie een tip heeft? Het is maar een klein gaatje ..






De rattenkisten en de rattenvallen heb ik uit elkaar gehaald en met een sopje schoon gemaakt. Ze zijn niet meer nodig. Ze zijn opgeborgen op zolder. Tot de volgende ratten zich aandienen.

Want ... dat was ik vergeten te vertellen ... maar alle ratten zijn foetsie!! Ze zijn allemaal weg!

Dat ging niet zomaar hoor. We hebben aardig wat maatregelen genomen. Ten eerste is de composthoop gekeerd. Dus alle voedzame dingen op die hoop zijn onderaan beland en de ratten vonden de hoop in één keer niet meer interessant.

En de berg takken, waarin ze woonden, die is versnipperd, dus ook waren ze in een keer dakloos! En het kippenvoer ben ik met beleid gaan strooien. Een beetje 's ochtends en een beetje 's middags. Niet meer 's avonds. En niet teveel.

En deze meneer hieronder is ook weer in dienst genomen!





Al ons keukenafval gaat niet meer op de composthoop, maar in deze strenge emmer. Met gaas eronder.

Nou, het heeft geholpen. Geen rat meer te zien op Moeskers Moestuin!

Overal ligt van alles. Er stond ook nog een pan met as (uit de haard) en water. Van dat fikkie laatst. Daar wilde ik loogwater van maken, om mee te wassen. Nou, hup, daar gaattie.






Dat aswater zeef je door een doek. En dan nog eens. En nog eens. Tot er geen asdeeltjes meer in zitten maar het puur schoon loogwater is.

En dan heb je een formidabel wasmiddel.

Maar ik wil het wat meer geconcentreerd hebben, om er zeep mee te maken. Dan moet je dat water inkoken.





Ik laat dat van de week wel zien als ik er zeep van ga maken.

Opruimen en dingen repareren. Het is echt de moeite waard om daar af en toe een hele dag voor vrij te maken.

Alles doet het weer. Er staan geen dingen meer in de weg die je ergeren. De tafels zijn opgeruimd en de spullen liggen waar ze horen. Wow. Voor de één maakt dat misschien niks uit, maar voor mij werkt dat zoveel prettiger ...











Tja ... en regen of niet .... er moet wel met de hond gewandeld worden natuurlijk.

Zo'n hond, die maakt de regen ook niks uit. Die gaat gewoon de sloot in, en spat en spettert in het rond. En ze maakt mij helemaal vies en nat met die poten.

Maar gelijk heeft ze. De regen is een geweldig cadeau uit de lucht. Prachtig toch, al dat schone frisse water op je tuin.





's Avonds nog even het nieuws doornemen. Want er is niet alleen maar tuin en erf, er is ook nog De Wereld.

Er gebeurt veel. Elke dag opnieuw. Je kunt je er droevig of boos of blij over maken. Je kunt er misschien ook voor kiezen om je er niet zó druk over te maken. Want aan veel dingen kun je niet zoveel doen.

Dit vond ik wel mooi ....






Vooral omdat op de één of andere manier de gezichten van Xi en zijn vrouw mij hoop geven.

Maar ... dit hieronder ... dit is natuurlijk nog veel belangrijker!! Want hier kun je iets aan doen!!!!






Dus, vanavond, op naar het gemeentehuis van Staphorst. We mogen meepraten en meedenken over het groenbeleid! Altijd doen hoor, als dat kan in je gemeente.

En niet denken, het helpt toch allemaal niks .. enzo .. want het helpt echt! De gemeentes hebben bij hun beleid voor 'groen'  echt de opdracht om de burger te laten meepraten en mee beslissen!

Ik was vanavond met een tiental burgers (heel dom, want méér waren er niet komen opdagen!) in de gelukkige positie om mee te denken en te beslissen over hoe er in Staphorst en omgeving met het groen wordt omgegaan. En of er meer ruimte komt voor de natuur. Niet alleen als plantsoen of park, maar echt, natuur.

En dat is echt héél ingrijpend! En hoopvol! Onze meningen tellen mee!






Maar daar kom ik later nog wel op terug. Als het conceptplan er ligt.

Moraal van vandaag .... als je de kans krijgt om mee te denken en te beslissen in je gemeente ... doe dat dan ook!

Niet gaan zitten mopperen in een hoekje! We leven in een democratie he? 😊


4 reacties:

Véronique zei

Ergens gelezen: "Opruimen: da’s meer dan enkel het fysieke. Je ruimt op in je hoofd, hart en huis. Met een lach en een traan"
Het geeft toch zo een goed gevoel!!!

jacbas zei

hallo Clarien en of anderen,
Zijn er tips/ideeën hoe je gemeente groener kan? Wij hebben tot volgende week de tijd om ideeën aan te leveren.
Dus horen ze heel graag!!!

groet

Willem zei

Ik vind het al heel bijzonder dat een gemeentelijke groendienst vraagt hoe de bewoners iets graag ingericht willen zien. De gemeente waar ik al meer dan 40 jaar woon heeft bij mijn weten eenmaal een inspraakavond georganiseerd over het openbare groen in de wijk om zich er vervolgens nul komma nul van aan te trekken.

Clarien zei

Ja zo gaat dat soms ook. Maar je moet ook een beetje duwen en trekken. Vraag wat de volgende stap is. Of je ook mag meekijken als het plan klaar is. En dan goed checken dat de ideeën van de inspraakavond in dat plan zijn meegenomen.

Ik ben van plan hier als een horzel bovenop te blijven zitten :D