Net als poes.

on dinsdag 27 maart 2018




06.30

Opstaan, wassen, ontbijt. Dieren verzorgen. Met Brit lopen.

07.30  

Bedden en manden luchten. Ontbijt en vaatwasser opruimen. Dweilen.

08.30 

Op buienradar kijken en 'dag-plan' maken (en half uur op de laptop blijven plakken en leuke blogs lezen). Er komt een dik pak regen aan dusss ... opschieten. Want de aardappels gaan erin vandaag. Ze zijn al mooi uitgelopen.





Dat is een kunstwerk hoor, zo'n uitloper van de aardappel. Het is een miniatuur plantje. Bekijk dat maar eens van dichtbij.

09.30

Twee bedden voorbereiden. Ze waren al omgespit maar het moest nog uitgeharkt, en rijen gemaakt waar die aardappels in komen. Drie rijen per bed.

En de ruimte tussen de aardappels? Och, dat doe ik op de gok. Ik schat zo dertig centimeter. Maak met de spade kuiltjes, en in elke gooi je een aardappel. Met de aarde van het volgende kuiltje gooi je het vorige dicht. Enzovoorts.

Nou had ik te weinig aardappels laten kiemen, dus heb ik de grotere waar meerdere uitlopers aan zaten doormidden gesneden. Op elk stuk moet minstens één oog. Uit zo'n halve aardappel groeit ook een volledige plant.






10.30

Stokken gooien met Brit, die zich verveelt. En ... we zien de eerste paardenbloem op het weiland. Dat is een echte mijlpaal, zo'n eerste geel zonnetje.

Net als de eerste zwaluw, daar wordt je ook blij van. Maar dat duurt nog wel even. Misschien begin april?





12.00

Het eerste graanveldje is nu ook ingezaaid. Het was een monnikenklus, want de rijen zijn om de tien centimeter zo ongeveer. Dus wel 40 rijen. En dan met de hand in al die geultjes zaden strooien.

Gelukkig kreeg ik de tip van buurman Henk dat het niet zo precies hoeft, dat strooien. Dus niet zoals bij wortels bijvoorbeeld, waar je echt zaadje voor zaadje moet leggen.

Tot slot is het graanveld aangedrukt met planken. Platgewalst zeg maar. De bodem moet iets worden aangedrukt, zodat de graankorrels goed contact maken met de aarde en niet uitdrogen.

12.30

Eten. Echt top, dat je altijd weer moet eten. Vanaf 11.00 ongeveer verzin ik altijd al wat ik ga maken voor de lunch. Vandaag was het hummus van tuinbonen. Gare tuinboontjes pureren met tahin, olie, azijn of citroensap, verse knoflook, en peper en zout. Lekker man!








Wat gesnipperde ui erop en je eet als een vorst.

13.30

Ook de middag was tuin tuin tuin. Ik zal je niet vermoeien met nog meer foto's van klussen in de  zwarte aarde. Voor mij is elk werkje weer heel anders, en is het heel afwisselend. Maar als je zo op het blog meekijkt lijkt het allemaal een beetje hetzelfde geloof ik.

Ik had ook nog willen opruimen. Omdat het zou gaan regenen. Maar die regen die bleef maar weg. De zon kwam zelfs langs!

16.00

Eindelijk regen. Lekker, op die droge tuin! En ik ga naar binnen. Uitrusten, net als poes.

 





5 reacties:

Willem zei

Vanuit mijn Drentse tijd herinner ik me dat de aardappelen gepoot werden in 50 x 50 cm toen het nog handmatig gebeurde. Toen de pootmachines in zwang kwamen werd de afstand 67 x 33 cm. De reden voor de bredere rijafstand lag nogal voor de hand; tractorbanden. In tegenstelling tot weidetractoren hadden de landbouwtractoren bredere banden en werd een grotere rij-afstand nodig. Ook speelde de wielbasis van tractoren een rol. Het is aannemelijk dat die 67 x 33 cm terug te brengen is tot 2 x 1 ft; met de Marshallhulp kwamen er vooral Amerikaanse tractoren naar NL. Hoe zo'n toch simpel gegeven zulke verstrekkende gevolgen kan hebben. Ik vraag me vaak af of dat heden-ten-dage nog zo is met ontwikkelingshulp.

Marc Dufraing zei

De aardappels erin? Vandaag hier in FR ook een eerste dag geen regen dus het stucwerk wordt gestaakt en de patatten worden gezet. Ik probeer 3 rijen op een bed te zetten. Paardebloemen zijn hier volop open, madeliefjes ook en de kerse(n?)boom ook. Vorig jaar had ik rond deze periode al gelei gemaakt van paardebloemenhoofdjes maar blijkbaar valt ie zo niet in de smaak want er staan nog potjes genoeg. Hopelijk blijft het de volgende dagen ook wat droger zodat het gras ook kan gemaaid worden.

Véronique zei

Om te weten wanneer ik wat moet planten/zaaien kan ik niet rekenen op de zaaikalender van Vlaanderen of Nederland.Hier in de Waalse Ardennen is alles wat later, maar hoeveel later?? Ik kreeg een goed tip van Frank Anrijs: de fenologische kalender van Maurice Broekaert. Zo weet je steeds het goede moment voor jouw regio. Bvb:: als de seringen bloeien, vroege aardappelen poten, als de vlier bloeit, late aardappelen poten.Dus voor hier...nog wat wachten.

Clarien zei

Bij ons bloeien de seringen ook nog niet .... maar ik poot aardappels normaliter altijd al vanaf half maart, en dan elke twee weken twee bedden. Tot half april. De vroege rassen uiteraard als eerste.

Heb wel eens schade gehad aan vroege planten, door nachtvorst, maar dat herstelde zich later weer volledig.

Dit jaar is alles wat later door de strenge nawinter, maar ik dacht dat het nu wel kon. :)

Clarien zei

Oja en Willem, ik zit vrij aardig op lijn met die 60 keer 30. Bij mij is het nu zo 50 (tussen de rijen) bij 30 (tussen de aardappels)