Maart en taart en de dieren.

on donderdag 1 maart 2018








Nee hoor. Niks Maart.

Want Meneer Februari weet van geen wijken. Hij blijft nog even hangen. Wat een plakkerd! :D

Niet erg. Zo´n felle winter is goed voor de natuur. En de dagen blijven daardoor nog even lekker rustig. Toch word ik - als tuinder - van binnen een pietsje onrustig. Er moet straks ineens zoveel tegelijk ....

.... maar goed wie dan leeft die dan zorgt.

En dan die taart. Hoe kwamen we daaraan? Daar kwam Mirjam mee aan, die vandaag weer een dagje zou komen helpen. Maar ik had een bericht gestuurd dat er niks te doen was op het land en in de schuren. 'Nou, dan kom ik gewoon langs met een taart.' zei ze.

En zo geschiedde.







Ze volgt een opleiding waarbij je onder anderen leert koken met natuurlijke ingrediënten. Echt mooie eerlijke gerechten dus. Er zit bijvoorbeeld geen korrel 'gewone' suiker in deze taart. Het recept? Tja, ze heeft hem zelf bedacht, iets met veel sinaasappel en cashewnoten en cocosbloesemsuiker ...

Ik zal vragen of ik het recept mag! Want de taart was ver-ru-ku-luk. Dat kan je wel zien he?




Liek is al een stuk beter, maar schakelt nu over op de fase 'kriebelhoest'. Ze drinkt enorm veel thee met honing, en ik zei misschien moet je wat minderen met de honing. Je krijgt wel erg veel suiker binnen zo. (echt een moeder, die kunnen zo zeuren over alles)

'Je kunt ook tijm thee of salie thee drinken tegen hoest,' zei Mirjam. Ach ja dat is waar ook. En dat staan allemaal gewoon in de tuin. Die planten zijn allemaal winterhard.

We hebben wat salie en tijm geplukt. De salie was ondanks de min 6 (vanmorgen)  nog fluweelzacht en mooi geveerd. Beide gingen in de kop thee van Liek. Op je gezondheid! 😊





En wat doen we zoal.

Vooral de dieren natuurlijk. Ja pfff ... ook weer heel vervelend .... maar we hebben één kip minder. Een lief zwart hennetje was ineens weg. Er lag nog een hoopje veertjes.

Wat het was? Een vos of een roofvogel? Die door erge honger zo dichtbij durfde komen? Geen idee.

Ook hier kan ik het niet over m'n hart verkrijgen om ze nu de hele dag op te sluiten. Wat we dus nu doen is ze in de ren houden tot einde ochtend. Dan mogen ze los tot een uur of drie. Lekker in de zon scharrelen. En politieagent Brit loopt dan bij hun. Ik moet nog even achter zo'n pet aan. 😊

En einde middag ... helaas kipjes .... gaan ze weer in de ren. Deurtje dicht. Voor jullie eigen bestwil. En alleen maar zolang die strenge vorst duurt. Als die voorbij is mogen ze weer allemaal los. De hele dag.





Ma Kip heeft inmiddels vast gezelschap gekregen. Het broeden is een duobaan geworden. Duo Penotti.

Of ze dat doen zodat de eieren continu bedekt zijn? Ook als de één gaat eten? Ook dat weet ik niet maar ik vind het een slim systeem. Verder bemoei ik me nu niet met die eieren. Het 'merken' is mislukt. Alleen als er eieren uit steken die koud zijn geworden haal ik die weg.

Of er kuikens komen met die ijzige kou? Nou ik hoop de komende dagen nog niet.

Kijk, kip nummer drie aan het broeden. Wat mankeert die dames toch?





Iemand vroeg of ik wel een verwarmd hok had. Nee. Dat niet.

Er liggen dikke lagen hooi in het binnenhok. Hooi ... wat een mooi zacht en warm spul is dat toch. En het ruikt zo lekker. Ik kan me erop verheugen om komende zomer zelf ook te gaan hooien op het weiland. Heel kruidig hooi wordt dat!

En om de dag gaan we kijken bij de konijnen, die vorige week van ons weiland naar een buurweiland verhuisden. Waar ze geen schade kunnen aanrichten. Redden ze zich? Moeten er nog wat brokjes bij?

Met al die spullen die daar liggen kun je ze haast niet meer vinden. Ze kunnen wel overal zitten!






Maar ze zitten er niet tussen of erin. Ze zitten erachter, in de zon. En het gaat goed hoor!

Sommige klussen moeten weer opnieuw gebeuren.





Maar goed. Veel werk is het niet allemaal.

Het is de stilte voor de storm.




9 reacties:

Willem zei

Toch een redelijke kans dat je kip slachtoffer geworden is van een roofvogel. Welke zou ik niet weten; vanaf mijn prilste jeugd ken ik maar twee soorten roofvogels; uilen en valken. Alle stootvogels zijn valken en alle uilen zijn katuilen. Ik heb nooit de moeite genomen de soorten van elkaar te onderscheiden. Achter 'het Oelenbret', in de nok van de boerderij nestelde een uil en die hield, tezamen met de katten, het muizen- en rattenstand op een aanvaardbaar niveau en 'in het veld' nestelden de valken.
Maar ook roofvogels komen wel bij de huizen. Enige jaren geleden zag ik het gebeuren; een roofvogel met felgele ogen pakte bij de voederplaats een koolmeesje en ging die doodgemoedereerd plukken en vervolgen opeten. Door het raam heb ik er nog foto's van gemaakt. En dat gebeurde allemaal in een redelijk dicht bebouwde woonwijk, dus op het platteland zal het zeer zeker ook gebeuren. Nu alleen oppassen dat de roofvogel je erf niet gaat zien als een gedekte tafel en alle kippetjes achtereenvolgens verorbert. Misschien kun je die ratten trainen dat ze zich wat meer blootgeven. Een roofvogel is niet echt kieskeurig en naar verluidt is een mals ratje niet te versmaden. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Unknown zei

Oei, aan je beschrijving te lezen klinkt id dat er een roofvogel langs is geweest. Ik woon ook in het buitengebied en heb kippen. Er zijn ondertussen al diverse kippen gesneuveld aan roofvogels. Als ze je eenmaal weten te vinden komen ze vroeg of laat terug.. Dan pakken ze zelfs een kip een meter van je huis vandaan! Maar id, ze alleen in het hok laten wilde ik ook niet, er is hier juist ruimte om ze te laten scharrelen en dat doen ze ook zo graag. Van alles heb ik geprobeerd maar nu heb ik recent toch maar een flink stuk afgegaast en touwen boven langs gespannen. Hopelijk houd deze constructie de kippen veilig. De roofvogels bleven namelijk maar slachtoffers maken. Soms ging het weken goed en dan was het weer zo ver.

Anoniem zei

Fijn dat jullie zo goed voor jullie dieren zorgen en er naar omkijken. Blij dat met de konijntjes alles goed was.
Kan er zelf nooit goed tegen als mensen niet goed voor dieren en kinderen zorgen, zijn beiden weerloos en kunnen niet voor zichzelf opkomen.

Jan Wilde een Tuin zei

Ik weet niet hoe het met de ratten is, maar als ze bij ons in de val zitten gooi ik ze op het land en komen de roofvogels ze opeten.
Gr Jan(Wilde een Tuin)

Petra1945 zei

Clarien, je hebt het over de konijnen (meervoud). Hebben jullie inmiddels Tom ook kunnen vangen en verhuizen?

Clarien zei

Jan ik heb helaas nog geen enkele rat in een val gehad maar zal ze als het gebeurt ook aan de vogels voeren! Hermanna ja klopt ze zijn weer samen. Mar ik hou je tip in de wacht voor het geval er meer schade komt door roofvogels.

Dufraing Marc zei

Ik blijf het een mooi kippenhok vinden. Heb je misschien ergens een tekening of afmetingen van je hok??

Clarien zei

Nee Marc, degene die het gebouwd heeft werkt helemaal uit het hoofd. Maar als je wilt kan ik wel detailfoto´s maken. Zeg maar of dat wat is. En welke details ik dan moet laten zien. :D

Marc Dufraing zei

Dat is een goed idee Clarien! Graag enkele foto's van het hokgedeelte (front en zijzicht) en van de "ren" (ook front en zijkant) En als je je dan even voor- en zijkant kunt afmeten met een "stap" dan heb ik wel een idee van de afmetingen en kan ik de rest van de maten hiermede in verhouding brengen. Op voorhand bedankt! Hoe "transporteren" we de foto's?