Kleine stapjes.

on donderdag 29 maart 2018




Binnen is het al dik voorjaar. Tulpen overal. 😊😊

Buiten treuzelt het nog. Lente is onderweg, maar ze neemt dit jaar wel hele kleine stapjes ....

En ondertussen eten we steeds maar door. De voorraden worden minder. Over een maand kan de knop van de koelcel uit, want dan is de laatste krat leeg.

Kijk, hier zie je bijvoorbeeld de allerlaatste pompoen!





Wat we d´r mee doen?

Quiche maken natuurlijk. Want aan eieren geen gebrek! En aardappels en uien en blikjes tonijn waren er ook nog wel.





De uien.

Wat hebben we daar veel van gehad en wat hebben we er veel aan gehad. We eten ze bijna elke dag. Overal kunnen ze door. Alleen bij het ontbijt eet ik ze niet. 😊

Ik heb dit jaar tien kilo plantuien besteld. En nog een paar zakken rode. Ze zijn makkelijk op te kweken en nemen weinig ruimte in. Je kunt ze zelfs tussen de bloemen kwijt, of in de borders of tussen de sla.

Ik zet ze dit jaar weer in het wortelvak. In alle zes bedden komen twee rijen uien, en dan de wortelen en de bieten en pastinaken aan alle kanten eromheen. Dat bevalt erg goed, combinatieteelt met uien.

Vandaag begon ik maar eens met die uien te poten. Bij de buren ook, zag ik ...






Gelukkig. Altijd fijn als we gelijk op lopen. Want soms twijfel ik ... ben ik niet weer veels te vroeg?

Maar bij hun gaat het wel sneller, met zo'n lijnentrekker. Die mocht ik wel even lenen, maar ik had net al lijntjes getrokken, met een touwtje.





Poezen vinden die uien erg leuk speelgoed. Dus als je poezen hebt, hark er dan wat aarde overheen.

En de laatste hoopjes compost zijn uitgeharkt. Langzaam zie je de contouren van de moestuin weer tevoorschijn komen. Het gaat haast vanzelf ....




Lente of niet, de jonge dieren zijn allang geboren en spelen op de weide. Heb je ooit zo'n rijtje jonge geitjes bij elkaar gezien? Het is net een rij knikkers, ze rollen over het hele veld heen. Rénnen dat ze kunnen! En spingen. Springt de één, dan de anderen ook allemaal. 

En herinner je nog die geboorte, van 5 maart? Die twee geitjes, waarvan die eerste per ongeluk bij een schaap wilde drinken?







Nou dat zijn ze hoor. Flinke meiden alweer.

En nog steeds zijn sommige van die geitjes dol op Tante Schaap. Zoals deze witte, die wel een kwartier speelde met haar staart.








Kleine stapjes, maar ze is onderweg! 😊



3 reacties:

Willem zei

Ach, een muis maakt ook maar hele kleine stapjes en toch zijn ze je als regel te vlug af. Zo ging het altijd ook met de lente en dat zal dit jaar niet anders zijn.
Eergisteren zag ik, tijdens mijn dagelijkse fietstochtje al weer de stralend gele bloempjes van het Klein Hoefblad en ik zag de knoppen van het groot hoefblad ook al weer volop de kop boven het maaiveld uitsteken. Daar staat helaas wel tegenover dat ik vandaag een hagelbui kreeg te verduren. Iets minder aangenaam, maar hoe is de aloude wijsheid ook al weer "Maart roert zijn staart" en we kunnen nu toch met recht spreken van de staart van maart. Iemand die goed thuis is in de anatomie kan je waarschijnlijk ook nog de juiste wervel benoemen.
Tot slot nog een wijsheid van mijn vader over geiten en met name jonge geiten "Aj vluken lèern wilt, moej bokkies nimmen". Omgezet in de landstaal "Als je wilt leren vloeken moet je jonge geitjes (bokjes) houden".

Marc Dufraing zei

"Maartse buien en aprilse grillen is niet wat we eigenlijk willen" - maar we moeten het toch ondergaan. Over het weer wordt steeds door iemand geklaagd en het zal nooit goed zijn voor iedereen. Maar wat warmer mag het toch wel wat worden om alles goed te laten kiemen en groeien. Hier in zuid FR stijgen de temperaturen algemeen en als de zon zich laat zien is het onmiddellijk beduidend warmer. Prima voor de tuin waar eigenlijk nog niet veel in gebeurd is omdat het heel, maar dan ook echt heel nat is! Zware leem/klei grond (maar dan wel heel vruchtbaar) moet nog eerst wat opgewarmd en gedroogd zijn. Maar we zien wel de volgende dagen/weken.

wim zei

Goedendag tuinmensen,
Hier een paar wijsheden (in het Nederlands) uit onze mooie "Achterhoek".
"Een inhoudende maart is goud waard".
Dit wil zeggen: als maart nog geen voorjaars-temperaturen geeft en het dus nog geen voorjaar is krijgen we een goed jaar.
"April koud en nat brengt zaad in het vat".
Dit wil zeggen: als april koude en natte dagen kent krijgen we een jaar met een goede oogst.
We zijn er nog niet geduld is een schone zaak.
Groetend, Wim