Die Winter ist vergangen.

on maandag 5 maart 2018




Maandag. Waar zal ik beginnen. Alles gebeurt tegelijk lijkt het wel.

Zo waren er van´t weekend alweer de eerste geitjes. Twee mooie zwart witte dametjes werden geboren. Terwijl we wachtten op nummer twee ging nummer één al aan de wandel. Ongelofelijk hoe snel die beestjes al monter zijn. Maar ze zijn niet zo slim. Geitje nummer één ging proberen om bij een schaap te drinken.

Nee geitje dat gaat niet.





Het zijn zusjes van Berend Bokje, die vorig jaar een tijdje op ons weiland logeerde.

Ja dat weiland, dat lag zich vandaag te koesteren in de zon. Het was zo heerlijk warm en zonnig. Van min acht naar plus achttien in anderhalve dag, dat is nou Holland!





Zo fijn dat we niet meer al die ijsblokken hoeven te vervangen, om de paar uur, uit de drinkbakken. Overal op het erf lagen die ijsblokken als enorme ijshockey pucks. We zwiepten ze met stokken heen en weer en Brit maar er achteraan rennen.

Nee dat is voorbij. Het is voorjaar. Het jonge spul mag naar buiten.






Vandaag is de tuin weer opgemeten. Zo´n leuk werkje! Strakke lijnen trekken, en vakken uitzetten. De paden worden dit jaar breder en de moestuin wordt dus iets groter.







En er was nog zoveel meer te doen. Er was wat vorstschade bij de weckpotten. Maar ik laat het gewoon ontdooien en misschien is het nog te gebruiken. De knoflook houdt zich goed. Kan wel tegen wat vorst. Wel uitkijken nu, want na een koude periode gaat de knoflook meestal uitlopen.

Eén van de houtbakken was omgevallen. Ik denk dat het komt omdat het hout nog zo jong was en er veel vocht in zat. Met die vorst zet dat uit en dan duwen de achterste blokken de voorste rijen om.

Nou, het zit er allemaal weer in.

De compost zit nog muurvast gevroren. Die kreeg ik niet gekeerd. Maar ik kon wel wat houtsnippers scheppen, wat vermengd is met poepsoep, en over de tuin is verspreid.






Ik wilde heel graag een klein deel van de tuin bewerken, omdat de zomertarwe en de haver hier gezaaid moeten worden. Nu!! 😊

Jaja we hebben haast!

Dus, die snippers erop, op twee bedden, en licht door de bodem gewerkt. Nu kan daar graan gezaaid!

Ondertussen schijnt de zon maar door. Al wekenlang. Laten we eens kijken hoe de zonnepanelen het doen. Die zijn precies drie weken geleden geplaatst .... hoeveel levert dat op?




Tot nu toe 207 kilowatt. Voor 't geval je dat niks zegt, wij verbruiken in een jaar ongeveer 4000 kilowatt. 

Ja en zo ging het maar door vandaag. Het één na het ander. Heel veel buitenwerk weer, en de Cabin Fever is helemaal genezen!

Ook zijn er weer zaden voor gezaaid. Met dank aan alle pakjes en envelopjes die ik kreeg van jullie afgelopen winter. Echt alles daarvan zit nu in potjes!




En dan .... tot slot ..... iets heel anders.

Een tijd geleden kwam een vriendelijke maar onbekende meneer ons erf op. Hij stelde zich voor als Niek, en hij was bestuurslid van de Vereniging voor Natuurbescherming in Staphorst, IJhorst en Rouveen. Waar wij vorig jaar ook lid van zijn geworden. Maar echt een actief lid ben ik nog niet.

Hij viel meteen met de deur in huis. Of ik er voor voelde om het bestuur te komen versterken. 

Nou heb je me ooit??? IK???

Affijn ... ik heb daar weken en weken over nagedacht. Want het is niet niks. 





Ik wilde er een lang verhaal van maken. Over keuzes enzo. Over bergen die ineens op je pad komen als je ze helemaal niet verwacht. Waar je eigenlijk links of rechts omheen wil, maar ... je kunt hem natuurlijk ook gewoon beklimmen.

Want die berg die past misschien wel nét heel goed op je pad en in je leven.

Nou, we gaan de berg dus op. Vanavond was de algemene ledenvergadering en ben ik gekozen als nieuw bestuurslid. Je hoort er meer over!

Nu .............. zzzzzzzzzzzzlapen.



8 reacties:

Willem zei

"Die winter is vergangen, ik zie des mei's virtuut, ..." Zo leerde ik het op de lagere school. We hadden echt geen idee wat een 'virtuut' was en het werd ons evenmin uitgelegd. Van mijn opa kende ik wel de uitdrukking 'rare vertuten', nog het best te vertalen met 'merkwaardigheden', en ook een 'tuut' (kip) was in mijn moerstaal geen onbekend iets, maar wat 'des mei's virtuut was? Eerlijk gezegd, nu, 65 jaar later weet ik het nog niet. Daarvoor zal ik echt even een woordenboek moeten raadplegen. Toen ik de tekst van het liedje opzocht zag ik wel dat 'des mei's virtuut', vervangen was door 'des meien schijn'
Gefeliciteerd met je bestuursfunctie. Mijn inschatting is dat je binnen de kortste keren opgezadeld wordt met een secretariaatsfunctie. Mijn welgemeende raad: probeer voorzitter te worden als je toch een functie opgedrongen krijgt. Als secretaris ben je het drukst van alle bestuursleden. Ik spreek uit ervaring; sinds enige tijd ben ik ook in zo'n rol gemanipuleerd. maar hoe het ook zij, veel succes in je nieuwe rol.
Wat ik me even afvroeg; is IJhorst dezelfde plaats als 'De Rievest'? Een jaar of 30 geleden had ik een cursus Drentse spelling in een of ander vakantiepark in 'De Rievest' werd me gezegd en kreeg er een routebeschrijving bij. Pas achteraf berdacht ik dat het in IJhorst geweest moest zijn. Het park lag in ieder geval niet in het dorp zelf, want dan had ik ongetwijfeld het plaatsnaambord gezien.

Eva zei

Gefeliciteerd met deze 'berg! Ik heb nog nooit gereageerd maar wilde je graag ook bedanken voor de dagelijkse blogpost. Het is een vast ochtendritueel om die te lezen en op maandag als er geen Moesker mail is, ben ik altijd een beetje 'van slag', dat is Belgisch-Nederlands, maar ik denk dat het wel duidelijk is wat het wil zeggen��. Die zo voort!

grandma zei

Gefeliciteerd met je nieuwe " baan " 😊en oh wat hebben jullie toch een heerlijke plek. Dat zelfvoorziend gaat helemaal lukken .
Die geitjes zijn super schattig...en die foto van t geitje en t schaap ☺

Adelheid zei

Dat is een nieuwe uitdaging erbij! Gefeliciteerd hoor. Als er echt zoveel bij deze functie komt kijken, lijkt het me nog knap lastig om al je bezigheden te combineren en toch rustig te blijven... Succes in ieder geval! Ik denk wel dat het prima past bij jou levensfilosofie. Geniet van de zon vandaag!

Crafts 'n' Skills zei

Wat een hoop weer! En och lieve.. die geitjes..

M.A.C. zei

Wil je ook graag feliciteren met je nieuwe baan.Er zal wel veel werk bij komen maar ook wel weer leerzaam allemaal,groetjes uit Engeland

Anoniem zei

Gefeliciteerd. Ik denk wel dat dat echt iets voor jou is, je hebt zo,n interesse voor de natuur. Als je straks bestuurslid bent, kun je nog meer een steentje bijdragen aan het beheren, behouden en verbeteren van de natuur in jullie woonomgeving.

Marieke (Zinin) zei

Hoi Clarien,
Ik ben niet helemaal up-to-date, dus weet niet hoe je de drinkbakken hebt gevuld met de vorst. Maar mocht je met emmertjes hebben lopen slepen... kijk eens naar de H2O bag, die kan je in de kruiwagen leggen, vullen en rijden maar. Ideaal!