Pilates, je heupen en je rug.

on woensdag 21 februari 2018




                                     






Het is alweer ruim vier maanden geleden ... dat Barbara wel even model wilde zijn voor een aantal Pilates oefeningen. Pilates op een stoel, deel 1. 

Ja en dan verwacht je ook een deel twee, en een deel drie. Helaas kwam dat er nog niet van. Barbara wil ik het liefst weer hebben maar die heeft het v.r.e.s.e.l.i.j.k druk. Nou misschien komt er een keer een ander model langs.

Van een aantal van jullie kreeg ik destijds vragen, of er bepaalde oefeningen konden komen bijvoorbeeld voor heupproblemen, of onderrug klachten.





En, bijzonder genoeg, nu bij de lessen op de sportschool Helios in Nieuwleusen, blijken daar precies dezelfde vragen te zijn. In de les op donderdagavond zijn er zeker zes personen met lichte tot matige heupklachten.

Ook de onderrug is een veel voorkomende zwakke plek. Dat die pijn doet bij de oefeningen, of bij wandelen, of gewoon, ook bij zitten.

In de Pilates opleiding krijg je suggesties mee om oefeningen aan te passen al naar gelang er klachten zijn. Dus elke oefening heeft meerdere variaties, voor als je bijvoorbeeld niet op rechte polsen kan steunen,  of als je niet goed je heupen kan buigen, of als je nekklachten hebt.





Ik zou graag een tweede les willen beginnen, voor een kleine groep. Mensen die vanwege het een of ander nét iets meer persoonlijke begeleiding nodig hebben. En die de oefeningen wel mee kunnen doen, mits die aangepast zijn.

Als dat gaat lopen zal ik die ook hier delen. Dus dan komt eindelijk het vervolg op  ..... Pilates op een stoel, deel 1. Nog even geduld dus. Ik was het niet vergeten.

Hier alvast een kleine tip, voor de rug.

Misschien heb je wel es gehoord dat je 's ochtends één of twee centimeter langer bent dan 's avonds. Dat komt omdat de tussenwervelschijven (die sponsjes tussen je wervels) zich 's nachts tijdens het slapen volzuigen met vocht. 's Ochtends is de wervelkolom dan mooi lang en flexibel.

In de loop van de dag, door de zwaartekracht, en misschien ook door verkeerd bewegen (of teveel zitten) wordt het vocht uit die kussentjes geperst, en zakt de rug wat in. Je hebt dan grotere kans op blessures en rugklachten. Omdat er weinig 'speelruimte' is tussen de wervels.

Wat nou heel goed helpt .....





.... is na de lunch 20 minuten plat op je rug liggen. Dat is genoeg. De rug moet plat zijn, dus leg je onderbenen op een kruk of stapel kussens. Knieën boven de heupen. Je mag een tukkie doen maar hoeft niet.

Door deze platte houding herstellen de tussenwervelschijven zich weer, zuigen zich weer vol, en is je rug weer zo fris als een hoentje. Minder kans op letsel. Minder pijn.

Zoek gewoon een bank op, ergens, ook op je werk, who cares, het is wel je rug he, en ga even liggen. Vooral als je beginnende rugklachten hebt, kan dit verergering voorkomen.

Ik val zelf altijd na 1 seconde in een diepe slaap. Ook heel fijn. Twintig minuten slapen en je bent weer zo fris als een hoentje.





Vandaag werkte ik weer in de Muskus Mountains. Het afgraven gaat langzaam maar gestaag. En toen kwam Wim langs met een kruiwagen hout. Nou ook vooral voor de gezelligheid. Enne ... of we ook nog bieten hadden. Haha ik vind die ruilhandeltjes zo leuk.

Wij hout, en zij wat bieten. En een pot bieten uit de weck. Wij zelf eten ze niet. Als je kan kiezen tussen verse bieten en die uit de weck dan blijven de potten gesloten. Er stonden nog 24. Van de 24.

En nu nog 23. 😊




De oesterzwammen zijn vanavond geoogst. Je snijdt ze gewoon af vlak langs het deksel, en plukt ze dan uit elkaar.

Ik weet niet ... misschien kunnen ze wel langer blijven doorgroeien maar ik was bang dat ze dan taai zouden worden. Nu, na drie dagen, zijn ze in elk geval nog heel zacht.






Je kunt de starter voor oesterzwammen gewoon via internet bestellen. Eén keer bestellen en je hebt voor altijd paddenstoelen. Met je koffiedrab. Of met stro, of op een houtblok.

Doen! 😉




16 reacties:

Wieneke zei

Voor mensen met heupklachten is de volgende oefening erg fijn (en gemakkelijk op bed te doen). Je ligt plat op je rug met gestrekte benen, voeten geflexed (tenen wijzen naar boven), armen langs je zij. Dan duw je met je ene hiel langzaam zogenaamd iets weg op een schuivende manier. Daarna doe je dat met het andere been en zo een paar keer om en om. Geleerd van mijn Pilatesjuf en het helpt echt!

Aukje zei

Sorry dit heeft niets met dit onderwerp te maken,maar ik wilde het toch even aan u kwijt.
Het gaat behoorlijk vriezen,en dat kan voor de kammen van de kippen en vooral de haan effect hebben.
Ik smeerde de kammen en de lellen altijd in met vaseline.
Vooral de punten hebben redelijk veel kans op bevriezingsverschijnselen.
Nogmaals sorry maar dit even tussen door.
Ik vind het altijd leuk om uw verhaaltjes te lezen.
Ga zo door.

Zem zei

Bedankt voor de rugtips! Vooral het nut van de middagrust is mij nu duidelijk.
Hartelijke groet van Zem.

Clarien Cornelisse zei

Dankjewel Wieneke. Ik kan trouwens helaas niet op je blog reageren heb het al vaak geprobeerd ...

Aukje, dat wist ik dus ook al niet. Zal op de thermometer letten! :)

Wieneke zei

Wat raar is dat. Ik krijg nooit klachten van reageerders, die wel willen maar niet kunnen reageren. Heb je wel meer reactie-problemen met wordpress bloggers?

Clarien Cornelisse zei

Nou het lukt me niet om een wordpress account aan te maken. Iets met het password. Heb het echt 1001 x geprobeerd. Maar ik zal het even aan zoonlief vragen als die hier weer is. :)

Clarien Cornelisse zei

Op jou blog van vandaag wilde ik bijvoorbeeld zeggen ... als onze waterleiding kapot vriest kom ik bij jou koffie drinken!! :D:D

Maar goed, erg off topic, we hadden het over ruggen en heupen. :)

Wieneke zei

Ja maar, waarom zou je een account aan moeten maken? Dat doet toch niemand. Je reageert gewoon met je naam, emailadres en evt url en klaar is Clarien !
Die koffie is natuurlijk oké, ook zonder kapotte waterleiding.

Nora zei

Hoi Clarien, vraagje via welke website heb jij de oesterzwammen starter ook alweer besteld? Super leuk :-).

Clarien Cornelisse zei

Nora het was de Rotterdam Growkit. Je kan hem hier bestellen:

https://www.ecomondo.nl/winkel/rotterzwam-growkit-oesterzwammen/

Wieneke ..... is gelukt. heb een oud emailadres gebruikt toen ging het wel :D

Nora zei

Bedankt Clarien!!

Veronique Van den Bossche zei

wat betekent G/A op het formulier met de aanpassingen vd oefening?Ik heb namelijk zeer zwakke polsen!!!

Clarien Cornelisse zei

Dat betekent, geen aanpassing. Want die oefeningen zijn niet belastend voor de polsen.

Er zijn overigens heel veel mooie kleine oefeningen te verzinnen om je polsen sterker te maken, en dus minder snel pijn en blessures. Kijk op google. Wel altijd zonder gewichten, of in plaats van een gewichtje, een pollepel gebruiken ofzo.

Sowieso, circelen, buigen en strekken, flexen, dat soort dingen, regelmatig even doen. :)

Marie zei

Ik ben bezig om oesterzwammen te kweken uit een paar plakjes oesterzwammen uit de winkel. ZO Grappig! Heb jij alleen broed uit growkit gebruikt of heb je het ook nog anders geprobeerd.

Clarien Cornelisse zei

Alleen uit de growkit. En daar dan steed weer mee verder. Wat jij doet wil ik ook nog proberen. Heb jij al geoogst?

Marie zei

Nee ben net anderhalve week bezig. IK heb ze nu op koffiedik staan. Maar het eerste deel ging echt heel snel, daar verbaasde ik me over. Zo mooi om te zien hoe het zich uitbreid. Ik had nooit gedacht dat je uit een stammetje van de oesterzwammen verder kon kweken. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de schimmel paddestoel wordt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...