De afloop van een paar projectjes.

on vrijdag 8 december 2017




Even een kort rondje langs die projecten, waarvan ik het begin liet zien, en waarvan je misschien denkt ... is dat nou gelukt of niet?

Het kweken van oesterzwammen op koffiedik. Nou dat gaat langzaam maar gestaag. We gooien elke keer nieuw koffiedrab erbij, in die emmer, waardoor het witte schimmel, waar de oesterzwammen uit moeten groeien, aldoor weer bedekt wordt met drab.

Maar nu is de emmer vol, en laten we het gaan. Als het goed is groeien er over een tijdje oesterzwammen uit dat deksel.

En de kleurige spicy zuurkool? Is die al klaar? Yessir.




Die is helemaal klaar en prachtig van kleur geworden. Ik doe hem overal doorheen. Door aardappelpuree natuurlijk, als stamppot zuurkool, maar ook op een broodje worst en door de salade en als bijgerecht.

Hij is lekker en hij is mooi.

De bonen? Daar gaat het goed mee. We hadden laatst bonen gegeten, van die dikke pronkbonen, ze smaken net als lima bonen. En er was een bak over. Daar kun je dan bijvoorbeeld bonenburgers van maken.






Maal de gare bonen met een rauw ei, een stuk of zes eetlepels meel of havermout, een ui, kruiden, knoflook, peper en zout, en vorm daar burgers van. Bak ze in hete olie aan weerskanten zo'n vijf minuten.

Leg het op een mooi bedje van salade, bijvoorbeeld witlofsla met roze zuurkool en een pittige dressing, en je scoort hele hoge ogen. Allemaal gewoon Hollandse winterkost he?

Want oja, die witlof ..... hoe gaat dat?





Die pot met opgepotte witlofwortels, eigenlijk heten ze witlofpennen, die had ik op een warmere plek gezet. En meteen begint dat te groeien.

Hou de kroppen héél donker, anders worden ze groen en bitter.

Eens per week oogsten we een maaltje. Het groeit gewoon weer aan.

Er zit wel een enkele regenworm in. En ander leuk levend spul. Wel even goed nakijken en wassen dus. Hoewel het in die roze zuurkool niemand opviel. 😂😂        (grapje!!)






Iets anders wat steeds doorgaat is het verzamelen van zaden.

Te laat? Nee hoor. Je kunt ze nog steeds oogsten al zijn ze half bevroren en kletsnat. Weet je hoe sterk die zaden zijn? Als ze niet tegen een beetje nattigheid konden zou in Nederland nooit een enkele bloem meer groeien!

Oogst dus nog snel wat zaden van je favoriete bloemen en droog ze goed.






Misschien weet je niet waar de zaden zitten? Dan oogst je gewoon de hele bloemknop. Na het drogen schud je daar een beetje mee en de troepjes die eruit vallen zijn meestal de zaden. 😊

Loop dus morgen even je tuin langs, of door het plantsoen, en haal wat zaden weg. Leuk werkje, en het scheelt je volgend seizoen heel wat zaden bestellen.





De kruiden die ik had gezaaid komen op, maar het gaat niet van harte. Eigenlijk willen ze niet. Ze houden niet zo van de winter ...

... gewoon laten staan. Komt goed.

Ja als je het zo bekijkt bestaat het hele leven eigenlijk uit projecten en projectjes. Vandaag ook weer. Twee houten kastjes wilde ik schilderen, wit, voor in de logeerkamers.

Even meneer WWW raadplegen hoe dat moet. Gewoon wit verven toch? Maar nee. Meneer WWW ziet dat anders. Er moet eerst geschuurd worden en dan in de grondverf en dan nóg een keer schuren en dan pas aflakken.

sjonge





Dat duurt mij te lang. Het zijn gewoon kastjes voor in de logeerkamers, geen pronkstukken. Dus we doen het op zijn Clariens.

Eerst schuren, oke. En dan gewoon wit verven. Klaar.




Je ziet het wel als het af is. ;-)



4 reacties:

grandma kleinfarmhuus zei

Oh je witlof! Dat ga ik volgend jaar ook proberen .

Anoniem zei

Wat kun je toch goed en voordelig eten, als je goed oplet. Leer veel van je blog. Ik vind het werk van Annemieke in Landgraaf daarom ook altijd zo waardevol, ze reikt mensen ook de handvaten aan om meer te doen met minder ipv alleen maar te geven. Hebben jullie je pluimvee al op gehokt ivm de vogelgriep.

Willem zei

Met verven is het net al bouwen; als het fundament niet goed is, wordt het gebouw dat er op komt ook nooit goed. De grondlaag dient er o.a. voor om een goede basis te krijgen voor de deklaag. Ik zie dat je een grenenhouten kastje wilt schilderen. Dan is enige attentie geboden omdat grenen vrij harsrijk is en als je pech hebt, hecht de verf niet goed. Als grondlaag kan ook een laag verdunde aflakverf dienen. De zin van een grondlaag wordt vaak onderschat. Over de zin van stoppen en plamuren, zoals ik heel lang geleden leerde, kun je met de huidige opvattingen over de oppervlaktekwaliteit, van mening verschillen en de huidige verfsoorten zijn, - gelukkig maar-, niet meer te vergelijken met de ouderwetse lijnolieverven, al moet ik zeggen dat gekookte lijnolie een geweldig mooi effect heeft op blank hout. Vind ik tenminste, om maar eens een reclame-uiting te parafraseren.

Clarien zei

Nee onze kippen lopen buiten. Ze hebben flink weerstand opgebouwd dus ik vertrouw er maar op dat het goed gaat. :D

Willem ja ik weet het. Maar ik ben ook bang dat met 2 lagen verf de plankjes niet meer in die gleuven passen ... ik kijk het even aan.

Lijnzaadolie is inderdaad ook mooi spul. Ik gebruik het om gereedschap mee te onderhouden.