Wat heb je in je vriezer?

on donderdag 23 november 2017




Een tijdje geleden schreef ik er over ... dat je soms dingen in je vriezer hebt liggen die je straal vergeet.

Er zit zoveel werk in al dat eten, allemaal met zorg opgekweekt en toen gedopt en gepeld en weet ik wat. Dat is doodzonde als je dat vergeet en het na een jaar wegdoet, omdat dan de nieuwe oogst er alweer is. Je moet het echt opeten. 

Een paar van jullie vertelden toen dat ze dat bijhielden in een lijstje, op de vriezer. Wat erin komt en eruit gaat schrijf je daar op. Goed idee!




Ik heb ook zo'n lijst gemaakt. Dan blijkt dat we de komende weken heel veel bloemkool moeten eten en ook tuinbonen. Er zitten zeven kilo gare tuinbonen in de vriezer ... voor al die hummus die ik wilde maken. Nou, morgen maar mee beginnen dan. Met hummus maken. 😊

De paddestoelenkweek is ook gestart vandaag!

Op ons koffieapparaat staat nu een emmertje waar steeds de verse koffiedrab in gaat. Er zit ook paddestoelenbroed in dat emmertje. En nou gaan op een gegeven moment de paddestoelen groeien uit de gaten in die emmer. Zo simpel is dat dus.






Ik heb een en ander uitgezocht. Het blijkt allemaal nog simpeler te zijn dan je zou denken. Je kunt zelfs paddenstoelen kweken op een boom die in je tuin staat. Of op een dood stuk hout. Of op stro.

Goeie kwaliteit compost, en dan wat van dat broed erbij, wat je gewoon kunt kopen, maar het schijnt dat je ook de steeltjes van je gekochte oesterzwammen kan gebruiken. Daar schijnen ook van die sporen op te zitten.

Leuk he? Gaan we allemaal proberen!





Als je eenmaal die kweek hebt opgestart kan je daar jaren mee verder. De schimmels gaan niet dood. Je moet alleen zorgen dat je ze constant goeie kwaliteit voeding geeft. Zoals hout of compost of koffiedrab dus.

Zo'n boom dus ... behalve dat hij mooi is, en zuurstof geeft, en hout kan geven om je huis te bouwen of om je huis te verwarmen .... kan hij ook nog een voedingsbodem zijn voor paddenstoelen. Hoogwaardige eiwitten.

Geweldig. Bomen. Zo waardevol.





Wat een wind he vandaag. Hier bij ons op het land waaiden we haast weg, Brit en ik. Maar de grond was mooi opgedroogd en ik kon een paar bedden spitten.

Daarna zaaien.

Toen kwam de maaier voorbij. Ook even naar kijken.

Toen ging het weer regenen.





Kijk hier heb je wat van dat hout. Er werd vanavond weer wat gebracht. Dit is om het huis mee te verwarmen maar we kunnen er dus ook van alles op kweken!

Ik kreeg nog een doodschrik vanavond .... toen ik dat hout opruimde en omhoog keek ... zag ik daar ons lief klein katje op 5 meter hoog bijna een enorme smak maken ...





Ze is haar terrein aan het verkennen. Het liefst zit ze zo hoog mogelijk, en probeert dan langs de steile wand omlaag te klimmen. Wat helemaal niet kan.

'Niet doen Bekje. Je valt!!!'

'Nah ... ik heb toch negen levens.'





1 reacties:

Willem zei

Misschien dat het er mee te maken heeft dat ik op een boerderij ben opgegroeid waar altijd tussen de 20 en 25 katten rondliepen die allemaal buiten het woongedeelte bleven. Daarom ben ik er misschien voor een buitenstaander 'hard' in en ik sluit zelfs niet uit dat ik geframed word als iemand die een hekel heeft aan dieren, maar een kat die op 5 meter hoogte over een richeltje loopt, boezemt me geen enkele angst in. Al die tijd dat ik op een boerderij heb gewoond; ca 20 jaar, heb ik heel veel vreemde capriolen van een kat gezien, maar in mijn omgeving is nog nooit een kat doodgegaan door een val van grote hoogte en evenmin totaal uitgehongerd gevonden in een boom. Katten kunnen meer dan de meeste baasjes denken. Dat klimmen is gewoon natuurlijk gedrag. Mijn vermoeden is dat je over een jaar (of twee) niet meer op- of omkijkt als je kat zoiets doet. Succes met de omslag in het denken als een plattelander.