Vele kleine mooie dingen.

on woensdag 22 november 2017




Waar zal ik beginnen? Bij Annie en Henk? Bij de peterselie? Of toch maar bij de kippensoep?

Want dat kwam eigenlijk eerst. Het was een hectische dag vandaag met drie keer bezoek en ik dacht vanmorgen, ik maak maar een grote pan kippensoep. Dan is het eten vast klaar.

Nou, grote pan water opzetten met een soepkip erin, en wat salie en ui en kruiden.





Van de week had ik zo'n plantje gehaald. Zo'n peterselie plantje, voor in de soep. Maar wat een sneu geval was dat. Je haalt het plastic eraf en plof, dat hele ding valt uit elkaar. Wat een slap geval.

Als een plant zo slap en dun is heb ik het gevoel dat je er niks aan hebt. Zo'n iel ding heeft toch niks te bieden? Die kan zichzelf nog geeneens overeind houden.

Daar gaan we wat aan doen. We gaan hem revitaliseren! :D





Haal zo'n kruidenplant voorzichtig uit elkaar. Wat zie je? Hij bestaat uit een heleboel enkele plantjes, soms wel dertig of veertig. Geen wonder dat het slap is, want de aarde heeft niet genoeg voeding voor dertig of veertig plantjes.

Zo'n kruidenplantje is snelle teelt, en ik mag het natuurlijk niet zeggen, maar het doet weinig voor je. Je kunt beter één sterke plant hebben dan dertig van die slappers.

Haal ze voorzichtig uit elkaar en zet een paar plantjes over in een pot met goeie kwaliteit aarde. Je eigen compost, of wat biologische moestuin-aarde. Geef hem goed de ruimte en geef hem water. Geef hem aandacht.





Dat krijg je dan allemaal weer terug in de vorm van een vitale plant die je veerkracht en energie geeft. In plaats van een snel snel opgekweekt .... niksje.

Maar goed. Al met al had ik nog steeds geen peterselie voor in de kippensoep. Dus maar even bij de buren een bosje gehaald. Eigen kweek. Mooi spul!





De kip heeft drie uur gekookt en toen was ze gaar. Toen het vlees eraf gehaald, en daarmee soep gemaakt. Preitje erdoor, wortels, uien, peterselie dus, wat verse bouillon.

En dan hou je een bord vol botten over. Daarvan heb ik een tweede pan soep gekookt. Dus ... al het afval in een pan, en dat weer laten koken. Hééééél lang. Dat wordt bouillon .... voor hond en kat.

Een soort van tweede persing zeg maar. Zo haal je alles uit de kip wat zij te bieden heeft.

Het uiteindelijke restje van de botten gaat op de compost. Want planten eten alles. Ook kippenbotten. En niks gaat verloren.

En toen .....







.... toen kwamen Henk en Annie langs, uit Naarden.

Annie is sinds kort lid van Tassenteam Bussum, en had van alles bij zich. Zelf had ze met haar zus twintig rugzakken gemaakt van mooie reststofjes, zoals kindergordijnen.








En er was ook nog een tas met wel vijftig rugzakken van het Tassenteam! Super toch weer??

Ze weten dat ik aanstaande maandag naar Kampen ga om de voorraad rugzakken daar te overhandigen, en ze hebben nog even een spurt gemaakt om zoveel mogelijk tasjes klaar te hebben.

Meiden ontzettend bedankt allemaal!! Weer heel veel kinderen zullen hier erg blij van worden!!





.... onder de trap staan inmiddels ruim tweehonderd rugzakjes klaar .... door vele vele lieve handen gemaakt! Dank jullie wel hoor!

Daar gaan de bezoekers weer. En wie hier wat komt brengen gaat niet met lege handen weg natuurlijk!! Stof, pompoenen, aardappels en uien gaan weer mee terug. Dag hoor Annie en Henk!





Wat is dat toch mooi. Zoveel mensen die de handen uitreiken naar een ander. Ik kan daar echt ontroerd door raken.

En kijk .... daar heb je hem ook .... ach kom, hoe heet hij ook alweer .... oja de zon!

Hallo jongen, welkom terug!! We hebben je gemist!






Toen ik met die peterselie bezig was kreeg ik de smaak van zaaien en planten weer te pakken. Waarom doen we dat eigenlijk alleen maar in het voorjaar? We moeten toch het hele jaar eten? Vers eten?

Wat AH kan .... kan jij ook! Dus, ga ook kruiden zaaien! Gewoon, een paar potjes met je favoriete kruiden. En zet ze op een lichte zonnige vensterbank.

Met een glasplaat of kweekkasje eroverheen, totdat het groen opkomt.





Ook buiten kun je nog steeds groente kweken. Wat een mooi klimaat hebben wij toch! 






Vanmiddag waren er een paar uurtjes om eindelijk die schuren achter bij de moestuin in orde te krijgen. Pfffft wat een opluchting. Het is af.

Het was ook echt nodig want alles lag door elkaar en er was erg veel vraat van kleine diertjes. Nu is alles uitgezocht, op een paar projectjes na, en ligt alles mooi gesorteerd te wachten op het komende moestuinseizoen.









Ach ja ... heel spectaculair is het allemaal niet. Hier.

Maar toch weer vele kleine mooie dingen gebeurd vandaag! 😊😊







2 reacties:

missc50 zei

Wat is dit toch leuk om te lezen. Bedankt voor de tip over de peterselie. Ik wil eigenlijk ook graag zaadjes van de afrikaantjes. Maar ik kan geen e-mail adres vinden.

Clarien zei

Dat is Clarien1@zonnet.nl

Je moet wel even geduld hebben want ik heb geen droog zaad meer. Moet eerst weer wat drogen. :)