Dagje stad.

on maandag 30 oktober 2017




Amsterdam .... wat is dat toch? Wat maakt die stad zo leuk?

Meteen al, als je het station uit komt ... dat wijde open plein ... de rinkelende trams ... al die toeristen, de grachten, het mooie Victoria hotel.





Waarom is een stad leuk? Waarom trekt dat zo? Waarom zijn daar miljoenen mensen?

Zijn het de gebouwen, de pleinen, de restaurants, de kneuterige stadwinkeltjes? De luxe en de snelheid? Het lekkere eten?


   




In een stad is het leven sneller en flitsender. Mensen denken sneller, praten meer en praten sneller, leven sneller.

Als ik wekenlang op de boerderij ben geweest, mag ik graag even wat stad inademen. Je kijkt je ogen uit. Hoe de mensen eruit zien, de etalages, de prachtige gebouwen, de marktjes en de winkeltjes. Er is zoveel te zien. Het is haast niet bij te houden zoveel als je ziet.

Kijk. Daar is het doel van mijn reis. Raamplein 1.




Daar vertel ik later wel meer over.

Na een uurtje sta ik weer buiten. Leuk, verder met mensen kijken. Het is eind oktober. De grootste stroom toeristen is opgedroogd. Je kunt nu weer normaal over de grachten wandelen. Kijken naar de gebouwen. En naar andere dingen.

Ook in de een stad is natuur.





En etalages natuurlijk. Een stad is vooral ook een plek om je geld uit te geven.

Water is er ook, en zon.








De gebouwen .... die zijn schitterend!

Voor mij is de grootste aantrekkingskracht van een stad ... de gebouwen. De geschiedenis die je ziet. Je kunt je hier voorstellen hoe het er twee eeuwen geleden uit zag. Op een dorp heb je dat niet zo. Daar is alles praktisch. Vrij nieuw. En functioneel.

Hier in de stad zijn dingen te zien van eeuwen en eeuwen oud.






De prachtige Krijtberg Kerk, aan het Singel, met zijn twee torens die schitteren in de zon. Daar vieren al eeuwenlang de Roomsen hun missen.

En gewoon, kazen op straat. Waar zie je dat nou elders in Europa? Toch alleen maar in Amsterdam?






Sjieke restaurants en eenvoudige huiskamerrestaurants. In een kelderwoning.

Dat laatste lijkt mij erg leuk. Wel jammer dat je niet gewoon binnen kunt lopen maar een afspraak moet maken. Dat maakt het dan weer minder huiskamer.






Ook de mensen in een stad zijn interessant om naar te kijken. Zoveel verschillen. Vanuit de hele wereld komen ze.

Ik snap dat best. Als je ziet hoe mooi Amsterdam is en hoe mooi het zijn geschiedenis heeft bewaard en gerestaureerd, dan wil je dat toch zeker zien als zeg Chinees of Braziliaan?

Die hebben deze cultuurhistorie niet. Wel een andere, maar niet deze!






Haha als je de stad een beetje kent kan je mij zo volgen op mijn rondje stad. De toeristische route heb ik gelopen.

Shoppen doe ik niet. Zonde van de tijd. De winkels zijn toch overal hetzelfde. Voor mooie spullen en kledingwinkels kan je ook in Zwolle terecht en zelfs in Staphorst.

Het is de stadssfeer. En de historie. Die is hier uniek!






Weer terug. Naar het station. Zelf heb ik ooit twee jaar in deze stad gewoond, en Centraal Station blijft altijd zo'n vertrouwd gezicht.

Een baken.

Net als de Nicolaaskerk. Daar moet je ook echt eens binnenlopen. Zo mooi als die is! Ik had vandaag geen tijd.





Ook héél vertrouwd is ... dat je met de trein altijd ergens oponthoud hebt.

Ik moest een half uur wachten in Almere. Maar gelukkig ... had ik net iets te lezen bij me, wat  toevallig ging over 'wachten'.

Eventjes heel kort de essentie. Een moeder en zoon zitten op de polikliniek te wachten op hun beurt. Zoonlief heeft zijn enkel geblesseerd, en klaagt over 10 minuten wachten. Verderop zit een echtpaar te wachten, waarvan de vrouw zichtbaar pijn heeft. Als zij aan de beurt zijn zegt de man tegen zijn vrouw ... 'het viel mee he? We hoefden maar een uur te wachten.'

De moeder legt uit aan haar zoon. 'Zie je het verschil? Jij verwachtte dat je meteen geholpen werd. Zij gingen er van uit dat ze moesten wachten.'

Haha ook al is het dan op het station van Almere! Daar kan je ook weer wat leren!





Weer thuis!!

En dan gaan we gewoon weer verder met de oneindige reeks werkjes hier op de boerderij. Vandaag de composthoop keren. Nou ja de helft. Morgen is er weer een dag.






Nog 'even snel' een blogje. Maar nee hoor. Ik krijg les van de dieren, in onthaasten.





Elke avond ligt ze op mijn toetsenbord. Te liggen.

Alsof ze wil zeggen ... rustig aan jij.  😉😉


5 reacties:

DagelijkseOnzinDingen zei

Wat een prachtige foto's. Via jouw blogje wandelde ik met je mee door mijn eigen stad, waar ik aan de rand woon en zo vaak even ben, voor een boodschapje of zo maar even gebouwen en mensen kijken. Zo leuk om de stad door jouw ogen te zien.
Maar net zo als ik van de stad kan genieten, geniet ik ook van het prachtige Nederlandse landschap als ik weer eens onderweg ben naar een vestiging. Morgen naar Zwolle. Kan ik me nu al op verheugen, dat ritje over de A28 langs de herfstkleuren van de Veluwe. We wonen in zo'n mooi land! Fijne avond! Groetjes Annemarie

Marie zei

Heerlijk HE! Ik ben vorige week ook even terug naar mijn roots gegaan. Amsterdam. Toen wij onze zoon gingen wegbrengen voor een logeerpartijtje. Zijn wij even naar Onze lieve heer op zolder geweest. Aanrader!

Anoniem zei

Ik vind het ook altijd heerlijk, een dagje thuis weg en doorbrengen in een historische stad. Al die mensen, die drukte, heerlijk. Maar ik ben na een dag ook altijd weer blij als ik naar huis kan naar ons dorp, lekker rustig. Ben het met Annemarie eens, Nederland is prachtig. Wij wonen zelf niet ver van Belgie en Duitsland maar wat mij in Nederland altijd weer opvalt, is de netheid van wegen, stoepen, steden en dorpen. De georganiseerdheid van alles, daar hou ik van.

Anoniem zei

Allen al door naar Bekje te kijken, word je rustig, heerlijk zo,n katje en maatje Brit.

UplayOnline zei

Zo leuk om de stad door jouw ogen te zien.


แคมฟรอก