Heerlijk Helder .....

on vrijdag 1 september 2017





..... bier?

Nou ik bedoel eigenlijk heerlijk helder fruitsap ..... en die lege bierflesjes zijn dan heel handig. Kijk maar.

We waren eerst weer gaan rapen, in Giethoorn. Veel noten lagen op de grond. Ik heb alles maar meegenomen al zijn ze misschien onrijp of rot. Dat merken we vanzelf.

En verder was er weer wat fruit rijp. De pruimen waren zelfs overrijp. Die spatten onder je handen open. Toch maar wat meegenomen. Samen met een schare wespen. :D







En thuis ..... boeken lezen?

Het is wel een handig stapeltje, deze, hieronder, niet alleen om wat er in staat aan leuke dingen .......






.... maar vooral om wat er op staat.  De ontsapper staat op het fornuis, en een grote pan eronder, op een stapel boeken, om het sap in op te vangen.

Kijk wat er van zo'n berg pruimen overblijft ......




Het ontsappen is een handige manier om fruit snel te verwerken. Het is alleen wel zo dat het sap verdund wordt, doordat er veel stoom in het sap neerslaat als water.

En het sap wordt natuurlijk bijna kokend heet dus je verliest een deel van de vitamines. Maar verder is het superhandig en een snelle methode.

Ik had nu niet meer genoeg lege flessen en heb wat wijnflessen uitgekookt en ook wat van die kleine bierflesjes. Wist je dat je die stickers er heel gemakkelijk af kan halen?





Ik denk wel dat Freddy Heineken zich omdraait in zijn graf. Waaaaat? Pruimensap en druivensap in de mooie groene flessen?? :D  Maar ik vind het mooi staan. En het is precies een handig maatje om cadeau te geven.

Hoe sluit je die flessen af? Je kunt in goeie keukenzaken en op weck-online en dat soort sites van die rubberen dopjes bestellen. In kleine en grote maten. Ze zijn eindeloos te hergebruiken.

Als het sap afkoelt zuigt zo'n dop zich vacuum. En dat is dat!






Verder had ik nog druivensap gemaakt, ook licht gezoet, met 100 gram suiker per liter. En van een restant van dat sap wil ik druivencider maken.

Wijn kan je dat niet noemen, dat is wat ingewikkelder. Dit is gewoon druivensap met wat suiker, en per fles (niet helemaal vullen) een kwart theelepeltje gist. Let wel even op het kan behoorlijk gaan schuimen.

Dus het beste is om een beugelfles te nemen, de dop erop doen maar niet vastzetten, zodat het gas kan ontsnappen, en af en toe even kijken. Wordt vervolgd.







De uien moesten opschuiven. De appels en peren erbij, en de noten. Alles mag rijpen en drogen. Voorlopig hoeft daar niks mee.

En tja ..... wéér eventjes die kipjes hoor. Ze zijn zo lief. Er is één heel kleintje en die hebben we dus maar Dopey genoemd. Dat ene dwergje van die zeven, de jongste, die nog geen baard had en ook niet kon praten. Daar lijkt hij op.





Hij heeft geen baard nee ..... maar wel een begin van een piepklein kammetje .... zou het een haantje wezen?

De allergrootste bok, Goliath, komt ook even meekijken. Hij vindt het allemaal heel gezellig.





13 reacties:

Anoniem zei

Dat is handig van die doppen. Deze ga ik ook binnenkort kopen.
Kan je geen cider maken zonder gist?

Clarien zei

Ja kan ook maar duurt langer. :)

Vera zei

Wat jammer dat je suiker in de sappen doet. Ik doe het nooit en ook dan is het heerlijk om te drinken, gewoon puur sap. Die doppen ken ik niet, maar zien er heel handig uit, ga ik onthouden.

Clarien zei

Ja Vera puur sap is het lekkerst! En dan het liefst rauw sap. Maar dit is om lang te bewaren, vandaar een beetje suiker. We drinken het verdund, als limonadesiroop. Verder maak ik ook nog rauw sap en rauwe cider, van appels en peren. Maar dat komt later. :D

Ingrid zei

Volgens mij is voor cider maken cidergist nodig, geen broodgist... Maar je kunt ook het bezinksel gebruiken uit natuurlijk gegist bier. Als je het verder laat gisten dan krijg je azijn, ook heel lekker.

Wieneke zei

Die kippies zijn helemaal te gek. En of Heineken zich nu omdraait in zijn graf of niet (nou ja, de man heeft wel ergere dingen meegemaakt, he?) ik vind zijn flesjes met jouw sap heel mooi staan.

Ineke zei

Voor jullie allemaal: brouwmarkt.nl heeft ook van alles inmaken en de hele rimbam. Misschien nog iets om prijzen te vergelijken.
Heerlijk om te mogen plukken en meenemen. Appeltaart, appelsap, appelmoes.oh ja en voor al je walnoten heb ik nog een adres van mensen die walnoten voor je persen. Dan krijg je olie. Maar moet even zoeken. ����

Ineke zei

www.kleinemuyl.nl / voor jullie noten.

Clarien zei

Ineke dankjewel. Die kende ik niet, ik zal even checken. Wel ken ik de Mobypers. Die rijdt door het land en daar kan je appels en peren en ook noten etc laten persen. Maar goedkoop zijn ze niet. Het is wel de moeite waard als je vele kisten vol appels hebt want hoe meer je brengt, hoe goedkoper per liter sap.

Brouwmarkt in Almere, reed ik vroeger altijd langs en ik haalde alle spullen daar. Maar nu kom ik er nooit meer langs. En het bestellen ging de laatste keren wat moeizaam .. dus ik ben overgestapt van leverancier.

Ingrid je hebt gelijk, elke drank z'n eigen gist. Maar ik had helaas alleen maar broodgist in huis en dat werkt ook. De smaak kan iets afwijken maar soit ;-)

grandma kleinfarmhuus zei

Ik gebruik de grolsch bierflesjes voor de zelfgemaakte siropen, je weet wel de beugelflesjes. Ziet er allemaal goed uit zeg, prachtige oogst

grandma kleinfarmhuus zei

Ik gebruik de grolsch bierflesjes voor de zelfgemaakte siropen, je weet wel de beugelflesjes. Ziet er allemaal goed uit zeg, prachtige oogst

Anoniem zei

Welke andere leverancier Clarien?

Clarien zei

Weck.nl

prima ervaring mee tot dusver :)