Kringloop.

on donderdag 17 augustus 2017




Ons vakantiehuisje in Lauwersoog wordt sinds een jaar verhuurd. Zelf komen we er niet meer zo vaak sinds we in Punthorst wonen. Heel af en toe, een paar dagen, zoals deze week.

Zo'n huisje, dat verhuurd wordt, daar gaan dingen kapot.

Vorig jaar was ons bed doorgezakt. Daar kwamen we zelf achter midden in de nacht. :D  En dit jaar was de buitenbank kapot, en er was wat serviesgoed gebroken. Er misten wat borden en kopjes.

Tja, het wordt intensiever gebruikt, en dan breekt er wel eens iets.





Van de fluitketel is de dop weg. Ja dat kan niet natuurlijk. Paul vindt het sowieso een onding, zo'n ketel.

Dus ik ging vandaag fluitend op weg naar Dokkum om wat van die spullen aan te vullen. Het regende toch, hier in het noorden. Geen frisse groene Friese weiden maar alles grauw en nat.





Voor dat soort huisraad ga je natuurlijk eerst langs de kringloper. Want daar brengt iedereen juist zijn kop en schotels en ontbijtbordjes en fluitketels naar toe!

Het is zo'n mooi concept. Wij deden dat vroeger al met een groepje vriendinnen. Kleding onderling ruilen. Waar jij helemaal op bent uitgekeken is voor een ander juist net leuk! Ik had een iets kleinere en een iets grotere vriendin. Wat voor de één te groot of te klein was paste mij juist precies. En andersom.

Dat was zo leuk, in elkaars kasten shoppen.





Zo voelt dit ook. In iemand anders rommel shoppen. Nou ... rommel .... de stoffen die hier hangen ruiken naar wasmiddel.

Veertig of vijftig cent voor een kleurige lap stof van 1.40 breed en 1.10 lang. Daar kunnen drie tassen van geknipt! En dat is dan nieuwe stof. Dusssss ... ik ga voor de bijl hoor.

(Waar kwamen we ook alweer voor?)





Kijk en wat staat daar? Veilingkistjes?? Hoe komen die hier nou? Precies goed voor de aardappels!! Ik wilde van die plastic kratten kopen maar deze zijn veel beter geschikt. Zo zie je maar, ga er altijd even langs. Je weet nooit wat voor handigs je tegenkomt.

Ennnnn ..... het gaat nog verder. Kijk wat er op die kisten staat!!




Kweekbedrijf Ropta. Kweekbedrijf .... zou daar nog iets over te vinden zijn? Via Google vind ik allemaal informatie over een prachtige oude State, in het Friese dorpje Metslawier, waar ik net ben langsgereden. En over de molen die daar staat.

En ik vind informatie over het kruisen van aardappelen. Superinteressant!! En over de familie Ropta, die daar al woont vanaf de middeleeuwen.

Door zo'n kistje zit ik dan weer uur te zappen achter de laptop. Kijk, iemand uit het geslacht Ropta, in de jaren 60. Hij zit met die aardappelen te hannessen.


                   foto van Historischtijdschriftfryslan.


Ja zo gaat dat dan. Tas gevuld, tijd ook gevuld.





Er lag ook een boek over oude ambachten. Saai? Of wil je het zien?






Vind ik ook heel leuk. Dingen zelf maken. Achterin het boek staan handige strips om het zelf te proberen. Manden vlechten en bier brouwen enzo. En kaas maken.






Man man man ............. wat hebben we nog veel te doen!




Maar een fluitketel heb ik daar niet gekocht. Er kwam gewoon een waterkoker. Een nieuwe.

Van de Hema. 😉



2 reacties:

liz zei

Leuk dat boek van die oude ambachten en alles zelf maken. Heb je een precieze titel en schrijver ervan voor mij? ga ik op zoek

Bianca van Dalen zei

Leuk! Wij zijn in Hiaure op vakantie geweest voor een week, met ook een bezoek aan Lauwersoog en de kringlopers in Dokkum. Heerlijk rondsnuffelen voor die prijsjes, is hier toch echt anders helaas!