Broodje boon.

on vrijdag 11 augustus 2017




In plaats van alleen maar groenten kun je natuurlijk veel meer bij die potten in stoppen. Als je dan toch bezig bent ... maak het dan meteen leuk .... en vul het aan met kleurige bloemen en lekkere kruiden.

Alles vers, kijk wat je in je tuin hebt staan, en maak mooie plaatjes van je weckpotten. Nog goed voor je ook, zoals wijnruit en tijm en rozemarijn.







Ik krijg er helemaal zin in, om van alles uit te proberen. Allemaal combinaties. Er staat nog een kistje nectarines. De helft daarvan gaat ook achter glas. En daar gaat flink wat munt bij in. En per literpot ook nog twee eetlepels suiker.

Je hoeft dit maar één minuut te laten borrelen. Dan mag het alweer uit de oven. Want fruit heeft al zuren en suikers van zichzelf, het heeft zijn eigen conserveermiddelen al bij zich, zeg maar. 😊





Maar het merendeel van de oogst wordt gewoon vers bewaard. In zand. De hele schuur ruikt lekker naar de pittige geur van verse wortelen.

En doosje na doosje vertrekt met de kinderen mee ... daar wordt je toch blij van? Ze hebben zelfs lijstjes om te 'shoppen' in de tuin. En alles gaat op. Als je een rest bonen hebt bijvoorbeeld .....







...... dan kan je dat ook op je brood doen. Deze foto appte oudste dochter.

'Eet jij nou brood met bonen??????' appte ik terug.
'Ja maar ook met spek en sambal.'

Okee. Pfjoe. Dat snap ik.

Vanavond kwam een pakje. Met 100 aardbeiplantjes. Want augustus is óók het moment om je nieuwe aardbeien te planten. Morgen een plekje zoeken.





4 reacties:

Anoniem zei

O, hoe zit het dan met de winter? Overleven de aardbeienplantjes dat, als het toch echt gaat winteren.

Clarien zei

Ja hoor het is bijna een soort onkruid, heel sterk. Als je twijfelt of als het heel streng vriest schep je er een laagje bladeren overheen. Maar ze komen eigenlijk altijd wel terug.

Griemmank zei

Wat een leuk interessant blog heb je hier. Geen idee hoe ik hier terecht kwam, maar ik blijf je volgen. Veel maar wel prachtig werk zo in je moestuin. De potten zijn absolute plaatjes.

Anoniem zei

Ik wou dat ik zo,n moeder had, heerlijk al die verse groenten.