Quiet.

on woensdag 26 april 2017

Afbeeldingsresultaat voor armoede

Afbeeldingsresultaat voor armoede


Armoede in Nederland. Dat bestaat. Helaas. Maar gelukkig ... wordt er ook veel aan gedaan. Bijvoorbeeld door Quiet. Ik schreef er hier en hier en hier en hier al eerder over.

Ja en hoe is het nu met Quiet? Lukt het ze in Tilburg om dat mooie project van de grond te tillen? Waarbij overschotten en giften uit het bedrijfsleven op een eerlijke manier gekoppeld worden aan gezinnen die in armoede leven? Lukt ze dat?





Nou dat lukt ze zeker! Het systeem werkt geweldig!

Het systeem werkt zelfs zo goed, dat de Quiet mensen in Tilburg nu andere steden gaan helpen om ook een Quiet platform op te zetten.

En daarom reed ik vandaag naar Paterswolde, om bij het eerste overleg te zijn van Quiet Tilburg met toekomstig Quiet Groningen. Want ook in Groningen komt een Quiet afdeling, en die wordt geleid door niemand minder dan mijn eigen zus Marjan!!

Afgelopen najaar kreeg zij al een prijs, vanwege haar werk en inzet voor deze doelgroep.






Paterswolde .... Paterswolde ... even zoeken hoor. Oja, vlak onder Groningen, aan een meer ligt het. Mooi dorpje hoor. Mooie plek ook om te vergaderen!

Ik sloot pas aan bij het tweede gedeelte. De Tilburgers en de Groningers hadden zich al helemaal verbroederd, want ja, je hebt een gemeenschappelijk doel. Dat schept snel een band.

Dat doel is ....




.... meer informatie over armoede. Want de armoede is vaak verborgen, niet zichtbaar.

Wat zijn de cijfers? Hoeveel kinderen leven er bijvoorbeeld onder de armoedegrens in Nederland?

Een ander doel is om die armoede te verzachten. Hoe maak je het leven aangenamer voor deze doelgroep? En hou je ze tegelijkertijd in hun waarde?

En het derde doel is om deze mensen te empoweren .... wat inhoudt dat je de mensen stimuleert om in hun kracht te komen, in plaats van in hun zwakte. Zodat er misschien een weg te vinden is om uit die armoede te komen.

















Jean Pierre uit Tilburg legt uit hoe het systeem werkt. Kortgezegd, er is platform waar aanbod van spullen en diensten uit het bedrijfsleven en van particulieren wordt aangeboden. En dat wordt gekoppeld aan gezinnen die onder de armoedegrens leven. Dat gebeurt op een hele eerlijke manier.

Dat platform daar hebben ze meer dan een jaar over gedaan om dat te maken, en dat willen ze nu ook uitrollen in de rest van Nederland. Groningen is één van de eerste drie steden die er nu ook mee gaan beginnen. Andere steden staan in de rij om het ook op te pakken.

Dat betekent ... dat Marjan een plek moet vinden in de stad, waar een inloophuis komt. En waar een groepje vrijwilligers kan gaan zitten bellen. Bedrijven bellen, vragen om producten en diensten. En uitzoeken wie er in de stad tot de doelgroep behoren. Dus ... de voedselbank benaderen, de stichting Humanitas, stichting Leergeld.







Verder geeft Jean Pierre veel tips. Begin niet te groot. Start met maximaal 250 gezinnen en 150 bedrijven. Meer niet. Daar heb je al je handen vol aan, omdat je in het begin nog zoveel moet leren en de startfase gewoon moeilijk is.

Zorg voor een goed team! Héél belangrijk. Iemand die de leiding heeft, iemand die goed is in projecten managen, iemand die goed kan organiseren, iemand die redactioneel goed is.

Goede fondsenwerving, ook heel belangrijk. De kosten moeten worden betaald. Grappig genoeg schijnt dat niet zo'n punt te zijn. Ons land is vrijgevig!!

Er is in Nederland veel goede wil, veel mensen en organisaties en bedrijven willen graag iets goeds doen, geld geven. Maar hebben zelf geen plan. Of geen tijd. Als jij dan met een concreet plan komt om bijvoorbeeld de armoede aan te pakken, willen ze jou daar wel in steunen.




Kijk. Prachtig nieuws!

Nederland is vrijgevig!! Dan moet het toch lukken om die armoede omlaag te krijgen? Het moet alleen in kaart gebracht worden en er moet een goed plan komen. En dat is nou precies wat Quiet doet!!

Ik vind het geweldig dat ik hier mee mag kijken. Vanmiddag had ik echt het gevoel aan de wieg te staan van iets heel moois. Iets dat echt gaat werken! Ik hou je op de hoogte van de volgende stappen!

En toen .... kreeg ik een appje .....






...... van één van de dochters.

'Ik kom lekker een paar dagen thuis,' appte ze. 'Zijn er nog nieuwe lammetjes bij gekomen?'
'Oh maar ik zit vlakbij je,' appte ik terug. 'Ik kom je wel even halen. En ja hoor nieuwe lammetjes zijn er ook!'






Zo grappig, dat tuintje in de vensterbank. En háár tomaten leven nog!!

Een enerverende dag was het .... veel informatie in mijn hoofd. En ondertussen ben ik zelf ook aan het nadenken. Over armoede. Over al die kinderen die in armoede opgroeien. En ook ... over de ruimte en de mooie plek die wij hebben, en die erom vraagt om gedeeld te worden.




Maar eerst .... een lekker lang weekend vieren! Gezellige Koningsdag! :D

0 reacties: