Doorsnee donderdag.

on donderdag 6 april 2017




Hoe ziet jouw dag eruit? Zo'n doorsnee donderdag bijvoorbeeld?

Bij mij begon het met wat blogs bijlezen. Ik volg een paar andere boerderij beginnelingen. Nou die zijn al heel wat verder dan wij, die weten bijvoorbeeld al hoe je bloed uit vee haalt.

Niks gruwelijks hoor, gewoon een buisje vol, om het te testen. Op ziektes enzo. Dat is echt leuk om over te lezen, bij het ontbijt. 😊





En ook over hoe het is als dat boerderijleven ineens te eenzaam blijkt te zijn. Daar hebben we in Nederland niet zo'n last van, alles is hier vlakbij, maar als je op de wijde prairie in Amerika aan het 'homesteaden' bent geslagen .... dan kan dat nog wel es tegenvallen ....

Geen kip te zien, de hele dag niet. Nee dat zou niet mijn ding zijn. Liever een beetje volk over de vloer!!

Goed. Vandaag begon met zo'n echte uitstelklus. We gingen de rabarber verplaatsen.






Nou wist ik eerlijk gezegd helemaal niet dat we rabarber hadden! Het is een rij, achter de compostbakken, van Klaasje nog, dat nu ineens allemaal daar opkomt. Dikke planten zijn het.

Maar ze moeten daar weg want daar komt de kas. Dus we graven ze op en hakken de kluiten in stukken. Ze zijn veel te groot, en dan krijg je van die dunne stelen. Een stuk of tien stekken gaan dan terug, op een nieuwe plek.

Elke stek gaat in een kuil samen met een emmer poepsoep, want die rabarber is ook al zo'n veelvraat. Hij mag zelfs wel verse mest hebben als je dat hebt. Maar poepsoep is nog beter want dan heeft hij ook meteen vocht. Rabarber ..... altijd veel water geven!






Ja en dan hou je een paar kratten met rabarberstekken over. Zou iemand die willen hebben?





Ik zet alvast een krat langs de weg. Maar ik verwacht niet veel animo want volgens mij heeft iedereen hier wel rabarber in zijn tuin staan.

Maar mocht je nog wat willen, kom gerust halen!

Ja en verder .... spitten spitten ..... dat gaat nou al weken zo, maar het eind is in zicht! Vandaag was Miriam er weer dus het ging dubbel hard!





Doorsnee donderdag ..... echt zo'n dag voor een makkelijk soepje. Ik trok een paar preien uit, en ik heb een tip!

Meestal poot of zaai je de prei vroeg, zodat die het hele seizoen kan groeien. Maar ik heb hem vorig jaar pas gepoot in juli ofzo, omdat ik toen pas hier was. En die prei die groeide traaaaaag, het leek alsof het niks werd met die prei.

Ik heb hem gewoon laten zitten in de winter, en nu ineens in het voorjaar knallen de preien de grond uit. Het zijn bijna polsdikke joekels geworden. Aan twee heb je genoeg voor een pan soep!

Dus ... plant de prei ook es laat, en laat hem de winter staan. Van de tuin op het bord ..... in april!!






Ja ik laat de resten ook even zien. Die snij je er meestal af, maar het is allemaal eetbaar. Ik heb het ook afgesneden hoor, uit gemakszucht, want het was modderig, maar als je schone prei uit de winkel hebt hoef je dus niks weg te gooien.

Nou, prei gaarkoken met half courgetje, twee uien, drie knoflookteentjes, pureren, zout, peper, gemalen gember, kerrie, nootmuskaat en een scheut room erbij.

Op het bord strooi je er nog wat peper over en ik deed er een schepje cottage cheese over. Prima soepje.





Ja dat was een echte doorsnee donderdag.

Met een prachtig uiteinde ....







Bijzonder he, zo'n wolk. En dat hokje daar op het weiland? Ja dat is voor de beesten. Nog even geduld!😉

0 reacties: