Jong spul (3)

on zaterdag 4 maart 2017




Om op te vreten .... zo'n jong geitje. Ik vind het net hertjes, met die joekels van ogen, parmantige oortjes, en ze hebben al zulke stevige voorpoten, amper één dag oud!

Het mini bokje heeft een midden scheiding, een mooi wit kuifje dat netjes twee kanten op gekamd is. Hij staat er gekleurd op! Het lijkt wel alsof de inkt toen op was, want zijn zusje is een spierwit geitje. Helemaal geen kleur te bekennen. Maar ook zo lief. En zo piep en piep klein. Wist je dat jonge geitjes miauwen?

Geiten zijn heel flink. Die kunnen meteen al van alles. Na een paar dagen kunnen ze al op een hooibaal springen. Of er vanaf, dat weet ik niet meer. In elk geval, dat kunnen ze dus. Toch zetten we ze maar snel weer bij de moeder, ze moeten niet teveel naar mens gaan ruiken.





Zou er over een jaar op Moeskers Moestuin ook een geit lopen? Of een bokje? Grappig, ik heb nooit zoveel gehad met dieren. Tja ... als je er niet mee bent opgegroeid. Maar nu? We zijn stapel op onze pup, en ook deze geitjes wil ik zó wel meenemen.

Maar ja jonge dieren zijn altijd lief.





Maar ook ..... alle schapen en de geiten en de koeien en paarden, kippen en varkens, die we hier allemaal tegen komen op het dorp, die hebben een bijzonder effect. Op de een of andere manier ga je vanzelf van die dieren houden als je ze dagelijks om je heen hebt.

Neem deze schapen hier onder, ze zijn hoogzwanger, en rustig aan het grazen. Eerst zijn ze even bang voor je, maar als je rustig wacht op je hurken, dan komen ze steeds dichterbij. Ze willen graag contact maken en geaaid worden. Het lijkt wel alsof dieren van nature van mensen houden en dichtbij willen zijn.

Liefde roept wederliefde op, dat is vaak zo bij mensen, maar ik denk dat dat ook bij dieren is. Denk je niet? Als ze steeds vlak bij je komen, aandacht willen, geaaid en vertroeteld willen worden, dan ga je er toch vanzelf van houden?





O wat zijn die schapen dik! Tweelingen of drielingen zitten erin.

Wow .... nou heel veel succes dames met de bevalling, en ik verheug me erop dat jullie een tijdje met je kroost bij ons komen logeren!

Op de vensterbanken staat ook allemaal jong spul. En daar waren wat vragen over. Wat er allemaal is voorgezaaid deze week en wat ik op de tuin heb gezaaid.

Voorgezaaid ...... nou dat zijn alle kolen behalve chinese en paksoi. En verder rode bieten, knolvenkel, andijvie, prei, koolrabi, een tweede serie sla (5 soorten), dille en koriander, en ook al veel bloemen zoals zinnia, goudsbloem, afrikanen, ridderporen en korenbloem.





Verder zijn de tomaten verspeend, en de eerste serie sla ook. En de gekiemde tuinbonen en erwten en capucijners zijn allemaal uitgeplant op de tuin. Ja 't was een drukke week!

Nu ben ik bezig om weer nieuwe bedden om te spitten, want ik wilde volgende week gaan zaaien op de tuin. In elk geval de radijs en de raapstelen. En misschien wat spinazie, hoewel ik niet een hele grote spinazie fan ben. Dat is zo'n nitraat vreter. Maar ja iedereen wil altijd spinazie hebben, dus tou mor. 😊

'Ik heb ook poepsoep gemaakt,' schreef iemand, 'wat kan ik daar nu mee doen?'

Die kan je over je omgewerkte bedden sproeien, om de aarde wakker te maken. En ook gebruiken voor de tomatenplantjes en de sla plantjes, als ze wat groter worden en veel voeding vragen. Wel verdunnen die soep. Ook kan het als compostversneller over je compost.

Weet je nog die eerste koude bak? Buiten?







Dat is nu een groene zee van plantjes. De allereerste erwten en tuinbonen gingen hier in, om dat als vers groen te eten. Nou, er kan geknipt worden!

Je moet dat echt proberen! Het is ongelofelijk hoeveel de smaak van die blaadjes lijkt op die van de zoete erwten en de tuinboontjes .... je eet ze zo uit het handje op. Maar je kan er ook wat anders mee doe, bijvoorbeeld .....







..... met wat geitenkaas en zwarte olijven in een pannenkoek rollen. Dubbel klappen, nog wat kaas erover, grillen, en eet smakelijk!

Door de sla zijn ze ook heel lekker.




Volgende week loop ik weer even met je door de paardenstal, die nu bijna af is. We kunnen haast niet wachten om daar alles in te richten en dan eindelijk de laatste twintig dozen uit te pakken. Eindelijk niet meer steeds alles kwijt zijn! :D

Ik wens je een vrolijk weekend! Zie je weer op maandag!




1 reacties:

ons leven in roemenie zei

Alle jonge beesten zijn leuk en lief om te zien . Ook hier zie je over een poosje de schaapherders met hun kudde's met lammetjes er tussen lopen.