Voor de echte moestuin fan!

on zaterdag 18 februari 2017




Elke keer weer een wondertje .... zo´n teer groen ruggetje, dat zich uit de grond omhoogwerkt. De eerste tomatenplantjes zijn gearriveerd!

Je kan je niet voorstellen dat daar van die bomen van planten uit gaan groeien die zo midzomer de hele kas vullen of dwars over schuttingen en rekken heen puilen. Beladen met ladingen donkerrode zoete sappige tomaten. Nou ja  ...... dat hopen we!  😊



 


Maar zover is het nog lang niet. Ze zijn net gekiemd.

En ook vandaag moesten we weer naar Groningen. Gelukkig gelukkig maar 1 uurtje rijden! Dit keer voor oudste dochter, die een ouderdag had georganiseerd waar we te horen kregen waar deze groep studenten zich mee bezig houdt.

Een jaar lang werkt ze voor IBR waar ze onderzoek doen in opkomende economien. Anke haar team onderzoekt of er in Zuid Afrika en in Mozambique kansen liggen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Was leuk om daarover te horen. Ook leuk om op de campus Zernike in Groningen rond te kijken.






We waren natuurlijk erg trots op haar!

Jammer genoeg konden we niet zolang blijven omdat Brit ook mee was. Tja een vaste hondenoppas hebben we nog niet gevonden. Maar ze heeft heel braaf drie uur in de auto geslapen, met af en toe tien minuutjes eruit. Ging best!






Ja en verder?

Ik ben bang dat het vanaf nu een beetje eentonig wordt, hier op het blog. Zaaien en nóg meer zaaien en dan weer vóórzaaien, en geweekte zaden overzetten in vochtig zand ....







Niet zoveel uitstapjes meer, maar vooral veel schoffelen en mest rijden en in de zwarte aarde aan het werk. Hier zie je alweer die kruiwagen. Hij komt nog vaak langs denk ik.





En daar is de schoffel ook weer. Ik ben nog wel een week of twee bezig om de tuin zaaiklaar te krijgen. En dan moet er gevoed en gezaaid en gepoot.

O wacht we kunnen wel even bij de buren kijken ..... daar zijn ze ook al begonnen!







De uitjes gingen de grond in. Plantuien.

Ik heb nog geen uien. Wel besteld. Hopelijk komen die volgende week.

Nou komende weken wordt het smullen voor de echte moestuinfan! Die hard, we gaan nu echt de aarde in! Fijn weekend, en ik zie je weer op maandag!!





4 reacties:

Peggy zei

Hallo Clarien,

Ik lees je nieuwsbrief altijd met veel plezier en heb veel bewondering voor je enthousiasme en al het werk dat je verzet, en daar dan ook nog verslag van doet. Sinds een half jaar heb ik ook een stukje grond voor moes tuinieren en op mijn speurtocht naar informatie kwam ik op een Belgische site een stukje tegen over wel of niet spitten. Heel interessant en het scheelt een hoop werk.
http://natuurlijkemoestuin.be/waarom-spitten-uw-moestuin-achteruitgang-is/
Misschien heb je er iets aan.
Veel plezier en succes.

Hartelijke groet,
Peggy

Clarien zei

Hoi Peggy, dank voor het meedenken!

Ja spitten of niet daar is al veel over gezegd en geschreven ... heb zelf ook al es een poging gewaagd .... kijk maar eens hier:

http://moeskersmoestuin.blogspot.nl/2015/01/to-spit-or-not-to-spit_10.html

Het komt erop neer, of je wel spit of niet hangt af welk doel je hebt met je tuin.

Daar komt bij ... ik vind spitten leuk werk. :D

Anoniem zei

Vind het blog niet eentonig worden, ten eerste is verspilling van voedsel zonde als je ziet hoeveel mensen op deze aarde niets te eten hebben. Ten tweede zie je zo weer eens goed hoeveel moeite, tijd en aandacht het kost om ervoor te zorgen dat wij, mensen zonder moestuin, groenten en fruit kunnen kopen voor een redelijke prijs. Als je bedenkt hoeveel werk er is verzet door boeren, tuiniers, vervoerders etc voordat alles thuis op je bord ligt, ben je er nog alerter op om niets te verspillen. Vind het groeiproces van alles ook leuk om te volgen via jouw blog.

Mijke zei

Ach, je had Brit wel bij mij mogen brengen! Ik woon vlak bij de Zernike campus, 5 minuutjes rijden. Heb je aan de rand van Zernike toevallig nog het campusmoestuintje gezien? http://www.frankville.nl/de-moestuin/