Het gaat weer beginnen! (3)

on dinsdag 17 januari 2017




Even hoor, vóór we aan het onderwerp van vandaag beginnen ... eventjes die mooie ijspiekjes laten zien. Heb je ze ook gezien? Ze zaten echt overal op. Wat prachtig is dat toch hoe de vorst van die piekjes kan maken...

.... het is gewoon een beetje mist ...  een wolk die op de grond ligt ... en dan gaat het vriezen ... en kijk wat een mooie dingen er dan gebeuren. Daar kan je uren naar kijken.

Brit kijkt er niet naar maar ze likt ze op. Ja dat kan ook natuurlijk.







In het bos was het net een klooster. Zóóó stil.

Je hoort alleen je eigen hart kloppen.





Maar goed. Het teeltplan.

In een teeltplan staat waar je het komende jaar welke gewassen gaat telen. En hoeveel van elk. Door het maken van een teeltplan weet je hoeveel zaad of plantgoed (jonge plantjes) je moet bestellen.

Ik ga uit van een vruchtwisselingsperiode van 6 jaar. Dit houdt in dat een gewas 1 x per 6 jaar in een bepaald vak terugkomt. Vruchtwisseling is belangrijke stap in het voorkomen van plantziektes en minerale tekorten in de grond.

Jaja dat is best een klus, zo'n teeltplan maken. Maar je hoeft het maar één keer doen dan kun je het elk jaar weer gebruiken.




Dan komt het rekenwerk. Hoever komen de planten uit elkaar? Hoever komen de rijtjes uit elkaar? Hoeveel zaad moet je dus bestellen?

Ook belangrijk..... wanneer moet de bodem bemest worden en hoeveel mest? Dat kan per bed verschillen. Bladgewassen hebben veel mest en compost nodig, peul- en wortelgewassen veel minder.




Wat lust je graag? Dat zet je natuurlijk in je tuin!

Hou maar es bij wat er bij jou thuis veel gegeten en dat komt dan dus sowieso in je teeltplan. Zelf gebruiken wij veel zoete mais en zoete doperwten in allerlei recepten, dus die moeten zeker gezaaid worden. Ook eten we eindeloos veel pesto, dus er komt zeker een half bed vol met basilicum dit jaar.

En zo krijg je je eigen persoonlijke teeltplan.

Vanuit het plan voor je tuin, komt dan een lijst met groenten die je wil zaaien. Als je het echt helemaal goed wilt doen verdeel je die in vakken. Wortelgewassen bij elkaar, peulgewassen en bladgewassen bij elkaar. Elk vak heeft een andere hoeveelheid mest nodig.





Nou er zijn plenty boeken en moestuinforums waar je daar alles over kan vinden. Ik geef niet al die technische details, maar alleen de grote lijnen.

Ik heb vanmiddag een lijst gemaakt van wat ik allemaal in mijn tuin wil dit jaar, en vervolgens ga ik de zadenbak erbij halen, om te kijken wat we nog hebben aan zaden.

Let wel héél goed op de uiterste datum. Oude zaden dat is knudde. Die kiemen niet. Dan doe je veel moeite en komt er niks op. Weggooien dus. Ik had nog een deel wat te gebruiken is, maar het meeste moet ik bestellen.

Waar? Bij Bolster. Daar bestel ik al mijn zaden.





En dan is er nog het pootgoed. Dat zijn de aardappels, de uien en de knoflook. De knoflook heb ik al in de grond maar de uien en aardappels bestel ik bij Carel Bouma.

Goeie ervaringen mee, al heel wat jaren.




Ja en met al die reclame die ik maak voor deze bedrijven .... dacht ik .... laat ik eens brutaal zijn en vragen om een bedrijfsbezoekje. Zo'n bedrijf als De Bolster, waar de basis gelegd wordt voor al onze biologische voeding ....  dat is toch prachtig om daar eens rond te neuzen?

Als het lukt komt daar natuurlijk een verslag van hier!!




Nou. Dat is dat. De zaden en het pootgoed zijn besteld. Pfjoe, dat is altijd een belangrijk moment in januari. Nu wilde ik volgende week het schema laten zien, van wanneer je wat moet zaaien .... allemaal netjes in Excel ....

..... maar daar is wel een drempeltje ..... want ik ben daar niet zo handig mee. Met Excel. Afwachten dus of dat lukt volgende week.

Nog een ander drempeltje ... ik zoek een leuke tiener hier in de buurt, die van dieren houdt, en die 's avonds af en toe kan oppassen op Brit. Het is soms net alsof je een baby hebt! Ik ben vanmiddag al de buurt ingelopen maar het zijn hier meest jonge gezinnen of oudere mensen.

Niksssss tieners!




 Mocht je iemand weten?


5 reacties:

Anoniem zei

Voor een eerste simpele uitleg van excel is hier een gratis cursus ecel: gratis cursus excel.
Je zou als dit niet voldoende is even naar de bied of kringloop kunnen gaat voor een boek over excel. Succes hiermee.
Mooie winterse foto's. Succes met de eerste stappen zaaikalender.

Catrien zei

even n vraagje, zijn de uien die groeien uit plantuien ook geschikt om te bewaren? er is mij verteld dat je alleen gezaaide uien kan bewaren. k Ben erg benieuwd naar je zaai en pootschema, kben tot nu een nogal chaotisch moestuinder...
Wat is jullie nestje gezellig geworden!

Clarien zei

Ik heb goeie ervaring met de bewaarbaarheid van de Sturon gele ui. heb er nu nog anderhalve krat van staan. Zo af en toe een rotte ertussen maar verder prima.

Als je uien vlecht en ophangt zijn ze nog beter te bewaren. Maar daar moet je zin in hebben ;)

Clarien zei

O Catrien en dat zijn dus plantuien, die Sturon. Plant of zaai uien maakt geen verschil voor de bewaarbaarheid, dat zit hem vooral in het ras. En ook op welke grondsoort je teelt. Op zandgrond zijn de gewassen meest wat minder lang te bewaren dan op kleigrond.

Mijke zei

Toen ik voor mijn puppy oppas zocht heb ik gewoon een advertentie op marktplaats gepost en zo iemand gevonden! En anders is dit misschien iets voor jou? http://www.oopoeh.nl/over-oopoeh