Oktoberkind Hillie.

on zaterdag 8 oktober 2016





Feest op De Zonnehorst. Buurvrouw Hillie is jarig!!







We luisteren naar liedjes en kijken naar foto's uit Hillie's jeugd. Zij is een Oktoberkind. Daar was een heel mooi liedje over, over het Oktoberkind.

Een Oktoberkind ziet in het najaar haar eerste levenslicht. Het kind wordt geboren, als de zwaluwen vertrekken, als de bladeren kleuren en afsterven, eigenlijk wordt het geboren tegen de groeikracht in.

Is een oktoberkind daarom misschien soms wat .... eigengereid? Net een tikkie ..... eigenwijzer? Orgineler? Haha, als ik kijk naar ons gezin klopt dat precies! Ook wij hebben een Oktoberkind. Doet alles altijd nét precies een pietsje anders dan de anderen. Is enorm oorspronkelijk en orgineel.






We toosten op het Oktoberkind, en eten onze buik vol met de mooie overvloedige oogsten van De Zonnehorst!

Fijn weekend weer allemaal!





Oktobermaand, geboortemaand, je vruchten zijn geoogst.
De zoete wijn is in het vat, het hout gekloofd.
Dat is waarom een oktoberkind van kinds af aan voldaan is
Omdat voor zijn gevoel het werk gedaan is.

Oktoberzon, geboortezon, de zon die ik verdien.
Want of hij op- of ondergaat is niet te zien.
Dat is waarom een oktoberkind net als oktoberbomen
De hele dag het liefste zit te dromen.

Oktoberstorm, geboortestorm, je hebt mijn bed gespreid.
Je joeg de wolken uit elkaar en net op tijd
heb jij de bomen zo geschud, dat zij hun blad verloren
En in dat gouden bed ben ik geboren.

Oktoberdag, geboortedag, als ik geweten had
Dat ik nooit meer zo goed slapen zou als in dat bed van blad.
Was ik vanaf die eerste dag m'n hele lange leven
Met een glas rooie wijn in bed gebleven.

Oktoberkind, oktoberkind, opdat jij niet vergeet.
De allerlaatste zoete braam is de eerste die jij eet.
Een laatste warme zonnestraal verwarmt jouw eerste dag
En een laatste zwaluw die vertrekt is de eerste die jij zag.
Dat is waarom een oktoberkind niet gelooft in laatste dingen
't zal een herfstdag als een lentedag bezingen.

2 reacties:

Es zei

Wat een mooi feestje vierde jij al mee in Punthorst, tof!
X Es

M.A.C. zei

Wat een prachtig gedicht is dat,ben ook een oktoberkind,vandaar