Handig?

on donderdag 8 september 2016



Eén van de leukste dingen van onze tassendagen is .... het kletsen!! :D  En het gáát soms ook nog ergens over. Vandaag bijvoorbeeld. We hadden het over ..... handigheid. Of je handig bent of niet, of onze partners handig zijn of juist niet, en hoe dat soms tot kribbigheidjes kan leiden. Als de één handig is en de ander totaal niet. Of andersom  :D

Handigheid. Praktisch zijn. De één is het wel en de ander ... nou ja, die heeft weer andere talenten.





Vandaag bijvoorbeeld, moest Neeltje iets opmeten. Een vlaggenlijn van ettelijke meters lang. Nou een gemiddeld mens zou dan ingewikkeld doen met een meetlint ... maar Neeltje pakt die lijn en meet hem af van haar schouder tot haar uitgestrekte hand. Want die afstand is precies 90 centimeter. Dat weet ze.

Dus zij kan altijd overal alles opmeten, door die afstand als maat te nemen. Geen meetlint nodig.

Betty was vandaag onze gastvrouw, en deed dat ook weer zo handig. Een grote taart stond ons toe te lachen, en er was een lekker soepje voor de lunch. Ook lagen de verdeelstekkers klaar, was het huis gezellig, lappen stof lagen klaar. Ook al zo'n Handige Vrouw.









Petra is heel handig in mensen aan elkaar verbinden, oja, en tegenwoordig ook vlaggetjes. Die verbindt ze ook aan elkaar! :D  Marjan is ook erg praktisch, heeft veel gevoel voor kleur en sfeer, en voor de medemens. Goh wat een talenten bij elkaar!!

Maarrrrr .... (was onze gedachte) ..... is handigheid nou iets in je genen, is het aangeboren? Of is het aan te leren?







Jaja  .... daar hebben wij het zoal over. Wat denk jij? Kun je handig worden? Of is het aangeboren en helaas pindakaas als je het niet bent?

Voor mij is het zo klaar als een klontje. Handigheid kun je aanleren! Als je het wil. Neem ik mijzelf als voorbeeld. Ik was vroeger diegene die met handwerken van die zweterige breiwerkjes inleverde met allemaal afgevallen steken erin. En die met gym achteraan stond. En met handenarbeid alleen maar materiaal verprutste.

Dat is nu heel anders. Alleen maar door de kunst van anderen af te kijken. Zo kun je ook handig worden dus.





Zo fijn dat we blogs hebben en youtube filmpjes en google. Echt, alles wat je wil leren kun je daar afkijken.

Maar er zijn gelukkig ook nog mensen om je heen die gewoon nog dingen kunnen. Nu liep mijn naaimachine weer es vast. Je weet wel, dat die steken van boven te strak zitten. En dan pakt Neeltje gewoon mijn naaimachine, zet hem op z'n kant, draait met een handig schroevedraaiertje (dat ze natuurlijk bij zich heeft!) mijn machine open ..... en ooooooooooh wat is dat ding smerig!!






'Nou maak hem maar schoon en maak hem dan zelf maar weer dicht.' zegt ze dan. Dat doe ik. En .... hij loopt weer als een zonnetje. Kijk, weer wat geleerd!

Jaja je kunt handigheid echt aanleren. Zoek de juiste mensen op! :D







We zijn weer klaar voor de volgende markt. Driehonderd tassen hebben we nu, en nog wat spul. Zondag aanstaande op het marktplein in Naarden Vesting. Van 12.00 tot 18.00. Wij staan bij de braderie en de oude ambachten. Ergens.

Kom je langs?



3 reacties:

Mijke zei

Tsja ikd nek dat je handigheid maar deels aan kunt leren. Nature nurture... is volgens mij altijd ongeveer 50/50. Je kunt een heel stuk beter worden door te oefenen maar dan nog zal het bij de een veel natuurlijker komen dan bij de ander. En het moet maar net je interesse hebben!

Unknown zei

Allereerst veel plezier en succes op de braderie. En handigheid ik denk dat je het in de genen mee moet krijgen de feeling ervoor. Ik zie het bij mijn man thuis van de 5 is er 1 met de handen die echt verkeerd staan 1 die super handig is en 3 die handig zijn en bij mij thuis ook 1 die het wel gelooft , 1 die handig is en 1 die toch wel veel kan . Daarom zeg ik ik denk ook aangeboren en je moet het wel ontwikkelen en inzicht hebben in dingen en ervoor open staan. Ik weet mijn vader sleepte alle 3 zijn meiden overal mee naar toe en eigenlijk ben ik de enige die echt handig is . Ook bij onze zoon zie ik dezelfde handigheid terug die wijlen mijn schoonvader had en ook mijn vader heeft . Heel leuk trouwens om zoiets gade te slaan hoe een kind van kleins af aan een handigheid ontwikkelt met dingen maken en doen . Oftewel daarin een autodidact is gewoon.

Clarien zei

Mooie inzichten allebei. Nature nurture .. nou zo leer ik ook weer es wat!