Druiven ... dinges.

on maandag 5 september 2016





Vers druivensap, denk maar niet dat het zo'n mooi fonkelend donkerrood drankje wordt zoals je die in flessen koopt. Niks donkerrood. De druiven hebben alleen een rood velletje maar van binnen zijn ze groen. En witte druiven hebben al helemaal geen kleur.

Mijn vijf liter vers druivensap had de kleur van babypoep.

Dus ik nep de boel en heb er een halve liter donkerpaars bramensap bij gegoten. Et voila het is rood.





Maar nog steeds niet helderrood en fonkelend. Dat komt omdat het nog niet geklaard is, dus dat het droesem helemaal omlaag gezakt is en er helder sap overblijft. Dat kan wel, als je lang wacht, en het steeds overhevelt in een schone kan, waarbij je het droesem in de oude kan achterlaat.

Dan krijg je uiteindelijk wel helder-der sap. Maar zolang kan ik dit keer beter niet wachten, want het gisten in mijn mengsel gaat enorm snel! Als ik het overhevel ruik je de alcoholdampen! Stoppen dus maar met dat gisten, het is wel mooi zo. En wat het is, cider of most of wijn ... ik denk geen van allen.

Even een testje .... een mooie natuurtroebele Druiven Dinges is het geworden, licht bruisend, met naar ik schat een alcoholpromilage als in bier. Meten is beter, maar ja daar moet je zo'n ding voor hebben.





Er blijft weer een dikke laag drab achter in de kan, en ik schenk niet alles uit. Een liter laat ik achter, zodat wat in de flessen komt zo helder mogelijk is.

Als je nu het proces van gisten wilt stoppen, doe je de flessen in de koelkast. Als je nog wat meer bruis en alcohol wilt, dan doe je er een theelepeltje suiker bij en laat het nog even staan. Er zijn strikte regels voor wijn maken, maar je kan het ook net als ik een beetje op gevoel doen. Dan krijg je geen wijn maar gewoon je eigen drankje. Uitproberen dus.

De suikers worden omgezet in koolzuur en in alcohol, dus het smaakje wordt steeds 'droger' hoe langer je wacht. Mijn ervaring is, met eigen druiven, na een week is het wel goed genoeg.





Nog een andere tip ... als je geen knallende flessen wilt. Als je een goeie kwaliteit jerrycan hebt zit daar een binnendop en een buitendop in. Die binnendop heb ik niet gebruikt, alleen de buitendop. Goed aandraaien. Door die buitendop kan bij overdruk lucht ontsnappen en krijg je dus geen spuitende wijnfontein door je hele keuken heen!

Verder, nog steeds elke dag, oogst oogst. Alleen al voor die mooie plaatjes zou je een moestuin moeten beginnen!







En héél langzaam kiert de zomer naar de nazomer .... hoewel we nog mooie warme dagen tegoed hebben ... voelt het toch al wat herfstig. Door het spinrag 's ochtends. Door het schuine zonlicht. Door de kille avonden. En door de hommels, die alweer sloom worden. Het zijn net kleine teddybeertjes, als kleine Grumpy's kun je ze over je hand laten lopen.

Ook de zonnebloemen voelen de herfst.





Deze is bijna zo groot als een skippybal. Maar veel hebben we niet aan de zonnebloemen gehad want de hele rij dames keerde hun gezicht naar het oosten, van ons huis af dus.

Paul en ik hebben altijd een kleine strijd.

Hij wil zolang mogelijk de zomer rekken .... en ik maak graag ruim baan voor de herfst. Paul houdt niet van pompoenen op de stoep want dat betekent ... zomer voorbij. Ik leg ze toch neer. Maar haal ze later weer weg.





Het is inderdaad nog te vroeg!

Rekken jullie de zomer ook zolang mogelijk of kijk je al uit naar het najaar?


7 reacties:

simpelthuis zei

Dank voor de druivenles, die heb ik in mijn kleine stadstuintje nog aan de struik hangen en zijn ook wel rijp langzamerhand.
En verder dan ze opeten was ik nog niet gekomen, maar de hoeveelheden zijn nu inmiddels wel iets groter geworden.

Es zei

ja ik rek me suf...ben een echt zomermens dus snap Paul helemaal haha
X Es

Unknown zei

Wij genieten gewoon van de seizoenen :)

Mrs.Lavender zei

Wijn maken is onze hobby, van alles wat groeit en bloeit.
Vlierbloesem, vlierbessen , brandnetel ,appel, enz.
Het smaakt heerlijk, ieder jaar.
Maar de wijn van onze druiven vinden we niet lekker, dus persen we het uit en vriezen we het in. En heben we de hele winter een gezond sapje.

Mrs.Lavender zei

Wijn maken is onze hobby, van alles wat groeit en bloeit.
Vlierbloesem, vlierbessen , brandnetel ,appel, enz.
Het smaakt heerlijk, ieder jaar.
Maar de wijn van onze druiven vinden we niet lekker, dus persen we het uit en vriezen we het in. En heben we de hele winter een gezond sapje.

Linda zei

Haha, babypoep! Goede oplossing van het bramensap. En het klinkt als een lekker drankje!

Tanja zei

Hier ook druk aan de druivensap, zo leuk altijd weer! De eerste tien literflessen zijn gevuld, er hangt nog wel voor een fles of twintig in de kas!! En verder....standje herfst hier hoor, 26 graden of niet, haha! Ik ben dol op de herfst (de kleuren, de geuren, en last but not least mijn verjaardag, haha!), dus de eerste pompoenen en bolchrysanten zijn hier al ten tonele verschenen hoor.