Nat land.

on maandag 20 juni 2016




Niet op de tuin gewerkt vandaag. Wegens te nat. Nou ik klaag niet!

Alleen wel zonde ... dat ik nét vorige week al die zuring uit het weiland had geknipt, in de hoop dat Henk dat deze week wel kon hooien. Maar nu kan hij dus niet hooien met die nattigheid, en mag ik volgend week wéér knippen. Want die zuring groeit onmiddellijk weer aan. Die wil maar één ding, zaden maken!! En die zaadjes wil je nou juist niet in je hooi (later meer daarover hoor boerin Zinin! ;-)

Maar verder ... een natte dag betekent ook een relaxte dag, want op een natte dag mag je niet het land op. Dus, de knoflook die ik vanmiddag wou oogsten (hij ligt helemaal plat) die moet wachten. Je krijgt zo'n bol er in die zompigheid echt niet uit.

Lekker achter de pc, administratie doen en stukjes schrijven, kopje thee erbij. Ja, en die thee ....





..... daar kan je veel meer mee. Als je zelf ook wel eens wat muntblad ofzoiets van je tuin haalt voor thee, neem dan ook wat andere dingen mee. Wat blad en bloem van de lavendel, braam, goudsbloem.

Niet zozeer voor de smaak maar omdat het gezond is, die oerkruiden. Dokters schudden nu hun wijze hoofden .... die vinden dat vaak verwaarloosbaar, dat ieniemienie beetje effect van natuurkruiden. Tja, dat is waar, het effect is klein, en verwacht dus geen tovenarij van planten. (zoals die rare berichten soms op fb ... zij genas spontaan door diiiit superplantje ... NIET geloven hoor dat is echt nonsens!!)

De natuur werkt goed en effectief, maar ook langzaam. Dus één keer zo'n kruidje eten heeft weinig zin. Maar als je er regelmatig wat van binnenkrijgt, in je thee of in je soep of in je sla of prakje eten, dan zet dat echt zoden aan de dijk! Je wordt er echt fitter van en krijgt meer weerstand.

En het maakt je ook nog es blij! Bloemetjes in de thee! :D:D:D





Dit zou onze horeca moeten serveren! Zo'n kopje met natuur en met kleur!! Alstublieft mevrouwtje, een lekker bakkie gloeiend hete thee met een dubbele dosis groene oerkracht en een flinke schep Vreugde-In-Het-Leven!!

Thee van oerkruiden! Lokaal, lekker, gezond, goedkoop. Oja en duurzaam ook nog. Niks geen vervoerskosten. Het groeit in elke Nederlandse tuin.

Maar wacht ... ik mis nog iets .....




...... haha ... taart! Ja daar wordt je ook blij van! :D

Over oerkruiden gesproken, er is een leuk boekje over. 'Onkruiden herkennen.'

Van 't weekend stond er iets over dat boekje in de krant. Over dat onkruid, of oerkruid, en dat het heel moeilijk weg te krijgen is, waar je het niet wil hebben, en dat je het dan misschien maar beter ... op kan eten! Dat vind ik nog eens een super oplossing voor onkruid. Eet het gewoon op!!

En het boekje gaat over hoe slim en handig die onkruiden zijn en hoe ze de kapotte natuur weer helemaal kunnen herstellen met hun diepe wortels. En nog veel meer, ook hoe je er vanaf kunt komen. Tijdelijk dan.





Het lijkt mij ..... als die sterke kruiden de natuur kunnen repareren en oppeppen dan kunnen ze ook mensen oppeppen!

Ook is er nog ander tuinnieuws. Maar ... niet zo best. Want de Hortensia's waren bijna verzopen! Doodzonde, en helaas mijn eigen schuld weer. Ik had ze 'even snel' in potten gezet, zonder zo'n gat erin, met de bedoeling om ze later .... nou ja. Ze stonden dus nog steeds in die potten, en die potten stonden nu tot de rand vol met water.

Arme Hortensia's .... nadat het water was afgegoten stonden ze nog uren te kokhalzen en op adem te komen ..... ik weet nog steeds niet of ze het overleven.





Ze mogen nu hun kleurige pruikjes uitschudden in de kas, en hopelijk opdrogen en in leven blijven. En vriendinnen worden met de tomaten.





Ja dat heb je allemaal in nat land.

Maar ... er zitten ook grote voordelen aan wonen in nat land!! Onze groente bijvoorbeeld is daardoor spotgoedkoop, vergeleken met buurlanden. We zijn een plat, nat, klein, dichtbevolkt land met vruchtbare grond. Perfect voor tuinbouw. Half Europa eet onze tomaten en bloemkolen en andere groente.

Terwijl wij hier nog geen twéé euro voor een prachtige en kakelverse bloemkool betalen, legt een Noor of een Zweed daar makkelijk drie of vier euro voor neer. Of meer. Voor een ouwe bloemkool. Helemaal uit Holland.

En tomaten, kijk maar eens goed als je in het zuiden op vakantie bent ..... tomaten en komkommers da Paesi Bassi. Terwijl je zou denken dat ze daar de zongerijpte tomaten van hun eigen berghellingen in de supermarkt hebben liggen ... Maar nee hoor, die tomaat, in jouw vakantiesalade .... gewoon uit een hollandse kas komt hij!

Echt waar, wij hebben mazzel met ons vruchtbare natte land!



(maar toegegeven ... Italië is ook best leuk :)



7 reacties:

Crafts 'n' Skills zei

Ik ben gek op het drinken van zelfgemaakte kruiden theeën, maar ben me er wel heel bewust van dat niet alle kruiden zomaar veel gebruikt kunnen worden! Kruiden zijn ook een vorm van medicatie. Je stopt ook niet standaard elke dag een paracetamolletje in je mond, toch? Dus ik ben er wel wat voorzichtig mee en lees me eerst goed in waar een kruid bij ziekte voor gebruikt wordt. Verder kan ik het alleen maar aanraden! Wat is er nu beter, lekkerder en gezonder dan puur natuur? ;o)

Boerderij Zinin zei

😄😄😄
Als het morgen nog zo nat is, weet ik wat ik moet doen. Thee met taart!

Anoniem zei

Maar wel de thee eerst af laten koelen en niet heel heet opdrinken, daar werd deze week voor gewaarschuwd omdat men na onderzoek denkt dat er een relatie is tussen veel te hete dranken consumeren en het risico op het krijgen van slokdarm kanker.

Mrs.Lavender zei

Ieder jaar zaai ik een paar potten met salie, en drink iedere morgen een kop salietheen, 3 of 4 versgeplukte blaadjes met kokend water,
Ik heb geen idee waar het goed voor is, maar ik vind het heerlijk en voel me daarna als herboren.

Mrs.Lavender zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mijke zei

Wij hebben zeker mazzel met onze vruchtbare grond! Maar de tomaten die je als voorbeeld noemt zijn daar nou net weer geen vruchten van. Bij het kweken van tomaat komt geen centimeter grond te pas, dat is allemaal steenwol, verwarming, kunstverlichting en kunstmest. Eigenlijk slaat het dus nergens op dat wij zo'n wereldproducent van tomaten zijn!

Clarien zei

Salie! dat is echt zo´n vergeet-kruid! Dank voor de reminder Mrs. Lavender.

Mijke dat is waar .... niet aan gedacht ... ja zo gaat het met die kasteelt ... nou ja dan maar zelf tomaten blijven kweken he?