Elfjes doppen, en andere klusjes.

on maandag 27 juni 2016





De aarde bestaat uit vier elementen. Vuur, aarde, water en lucht. Wat is jouw favoriet? Dat schijnt iets te zeggen over je persoonlijkheid .... leuk om over na te denken!

Als tuinder en boerin zou ik zelf misschien 'aarde' als favoriete element moeten hebben ... maar dat is toch niet zo. Want hoeveel ik ook naar de grond kijk, ik kijk toch liever nog omhoog, naar de lucht. Eigenlijk heb ik twéé lievelingselementen, namelijk lucht en water, want daaruit bestaan ... de wolken!

Die zijn zo mooi. En altijd weer anders. En ze zijn er al miljarden jaren en ze gaan maar door met er zijn ... daar kan je helemaal stil van worden. Van wolken, en van hoe onverstoorbaar ze door de lucht zeilen. Altijd maar door.





Maar goed we gaan weer met de neus naar de grond en naar de tuin! Want ik heb iets te doen bij de bijen.

Zaterdag had Liesbeth daar staan snoeien, bij de bijenkasten, en daar werden de bijen wild van. Niet het goeie moment dus. En tja....zij moet ook helemaal niet snoeien, want zij is de imker en ik ben de tuinder. Ik had daar allang moeten snoeien. Maar ik ben hier zo weinig. Dus met een ietsje schuldgevoel ben ik daar vandaag aan begonnen. Alle dikke groene hagen rondom de kasten wegsnoeien.

De bijen zijn nog steeds erg druk ... en ik werd ook argwanend bekeken door de kastverdedigers. Je weet wel, dat zijn van die potige uitsmijters die de aanvliegroute in de gaten houden. Ieder die zich daar vertoont krijgt met die felle bijtjes te maken. Ze vliegen om je heen en zoemen hard. Wégwezen!





Maar ik was voorbereid! Een regenjas, handschoenen, broek in de laarzen en een oude imkerkap van Liesbeth. En verder ... misschien heel gek, maar ik neurie altijd slaapliedjes als ik daar naar toe ga. Ik heb wel eens gelezen dat je bij dieren altijd moet neuriën of praten, dan schrikken ze niet zo van je.

En slaapliedjes ... ach ik dacht dat lijkt we een beetje op bijengezoem, en misschien worden ze er wel slaperig van.

Ze vielen mij niet lastig en heel rap rap heb ik om de kasten heen gesnoeid.





Dat was ook eigenbelang hoor!

Want het viel me op dat de bijtjes vanuit de kasten recht omhoog vliegen, en dan naar achteren. Dus niet richting mijn tuin maar heel ergens anders naar toe.

Nu er gesnoeid is hoop ik dat ze makkelijker weer de weg naar Moeskers Moestuin vinden. De boontjes gaan namelijk bijna bloeien en ik heb de bijen hard nodig!

Verder is de druif gesnoeid, die het hier in de wildernis prima doet. Terwijl ik er thuis allemaal ziektes in heb. Wat ook leuk is is dat het muntbed, achter de schuur, goed gebruikt wordt. Eindelijk .... het was ooit een van de éérste dingen die ik hier wilde kweken voor de sportschool, en nu kunnen ze er eindelijk volop van oogsten!





Maar ook door iemand anders wordt gebruik gemaakt van het diepe groene muntbed! Tijger Tuinkat zit er ook in!!

Wat is Tijger toch slim! Nu heeft hij weer een bedje gemaakt tussen die munt! Ja dat is lekker beschut én hij kan daar ongestoord op konijnen loeren, die iets verderop hun holen hebben. Ze zien hem daar niet en hij hun wel!

Wat een slimme leuke kat! Jammer dat hij niet mee kan naar Punthorst. Maar een kat moet je niet  zomaar verplaatsen. Die hecht niet zo aan een mens, maar meer aan een plek. Ach op de boerderij zal ook wel een kat komen aanwandelen.





Ik ga weer doppers plukken en capucijners. Dat zijn die paarse peulen, het ras heet Blauwschokkers. Nou voor mij zijn het ook gewoon erwten. Allemaal gelijk. Alleen zijn de groene wat zoeter, dat zijn sugar snaps.

Het is wel grappig, bij het erwten plukken zit je steeds vast met je haar, want die grijparmpjes van de planten grijpen je onmiddellijk vast! En er zijn allerlei diertjes te zien. Zoals een huisjesslak, die klem zit.





Je ziet het niet goed op de foto maar hij klom naar boven en toen bleef zijn huisje haken achter een stengel. De slak trok en trok en ik dacht hij trekt zó zijn huisje eraf. Maar nee, hij draaide linksom om de stok heen en het huisje schoot los.

Avonturen te beleven hier joh!!




En hij klimt rustigjes verder.

Nu moeten ook al die erwten ook nog gedopt. Gisteren een emmer, vandaag weer. Gelukkig kwam ik Ruud van de sportschool tegen en ook de overbuurvrouw. Allebei kregen ze een pakket mee. Scheelt mij doppen.





Erwten doppen is een geduldwerkje. Zo'n werkje voor lekker in de zon, als je even wil chillen maar toch ook weer niet he-le-maal niks doen. Dan ga je zitten doppen. En je komt ook nog leuke mannetjes tegen.

Kijk maar ..... geen dop-erwtje maar een lief dop-elfje!





Wij eten natuurlijk ze natuurlijk niet allemaal meteen op. Daar krijg je snel genoeg van. Ik heb ze geblancheerd en vries ze vervolgens in. En dan, in bijna elk gerecht wat je kan verzinnen, kun je een handvol bevroren doppers meestoven. Altijd lekker en in elk geval ook altijd gezond, die verse tuinerwten.

En ze passen ook zo goed bij ons koele landje ... je kunt ze al in de winter zaaien!





's Avonds lopen we nog even de hei op. Bij de schapen kijken. En krentjes plukken, die nu rijp zijn. Ik moet dan altijd aan Shirley denken, die altijd roept ... wat hebben jullie toch een mazzel hier in het Gooi ... met al die krentenboompjes!!

Klopt Shirley! Daar hebben we mazzel mee! Kijk nou, handen en handenvol zoete krentenbessen, zomaar voor het grijpen aan de bomen! En dat al in juni!






En het gekke is ... je ziet hier verder nooooit iemand die die krenten komt plukken! Dus mocht je in deze buurt wonen ... op de hei moet je wezen!! :D


11 reacties:

Ton zei

Hoi Clarien, een prachtig lied over de wolken is The Cloud van Bill Douglas. Ik woon in Heiloo en pluk altijd bramen in het duin. Vroeger waren er veel mensen die plukten maar nu zie je er bijna niemand meer. Dank voor je heerlijke positieve blogs. Met groeten Ton

Janine zei

Hallo Clarien. Wat leuk dat je de krenten plukt. Dat wil ik al twee jaar, maar weet niet wanneer ze rijp zijn. Kun je me zeggen welke kleur ze moeten zijn. En misschien ook wat je er mee kunt doen? Alleen drogen of ook vers opeten.
Lees altijd met veel plezier je blog. Inspirerend en heerlijke afsluiting van de dag.

Janine zei

Hallo Clarien. Wat leuk dat je de krenten plukt. Dat wil ik al twee jaar, maar weet niet wanneer ze rijp zijn. Kun je me zeggen welke kleur ze moeten zijn. En misschien ook wat je er mee kunt doen? Alleen drogen of ook vers opeten.
Lees altijd met veel plezier je blog. Inspirerend en heerlijke afsluiting van de dag.

Clarien zei

Janine ik pluk ze als ze rood of paars zijn. Beiden zijn lekker. En ze drogen snel in dus je moet niet te lang wachten. Gewoon proberen, proef of ze zoet zijn.

Ton wat een schitterend lied! Prachtige tekst ook, het verwoordt precies wat ik bij wolken voel! .. dankjewel!

Boerderij Zinin zei

Ik volg even voor de vraag over de krenten, onze erfafscheiding bestaat uit heul veul krentenboompjes...

Clarien zei

Als je zoveel hebt Zinin dan kun je er natuurlijk van alles van maken, jam bijvoorbeeld, maar dan ben je wel lang aan het plukken hoor. Wij eten ze alleen maar rauw zo van de boom. In Punthorst hebben we ook een hele rij van die boompjes. Misschien dat we ze volgend jaar wel invriezen of ze gaan ontsappen voor siroop. Maar dit jaar daar geen tijd voor helaas.

Kari zei

Fijne oogst en mooie tuin. Wij hebben al weken zo geen mooie lucht gehad. Ik zit even in zak en as na de hagel van zondag. Alles bijna vernield, ik ben bang aan het afwachten wat de tomaten gaan doen... je moeten eens kijken wat een vernieling. :(

Mijke zei

Hmmm, er gaat niets boven hele jonge verse baby-erwtjes, zo recht van de plant in je mond! Ik heb het nooit geweten, pas toen ik een moestuin kreeg leerde ik dat je ze gewoon rauw kunt eten. En dan het liefst voordat ze te oud zijn en dat extra hulsje krijgen. Dat is toch wel het lekkerste wat er is!

Die krentenbessen zijn idd ook heerlijk, hier staan ze veel in het gemeentegroen. Helaas is het meeste dit voorjaar rigoreus teruggesnoeid, dus dragen ze nu nauwelijks bessen :( Volgend jaar weer hopelijk! Overigens kun je er, samen met aalbessen, ook heerlijke limonade van maken.

Anoniem zei

Zorgt de kat dan voor zichzelf als jullie weg zijn of krijgt hij geen eten van jullie? En wat als die ziek wordt of dergelijke, kijkt er dan nog iemand naar hem om?

Clarien zei

Haha geen zorgen om de kat hoor. Hij is niet van mij, hij kwam aanlopen. Ik denk dat hij van iemand is die in de buurt van Moeskers Moestuin woont. Hij ziet er goed gezond uit (jaja al die biologische muizen..)

Helena zei

Mmm misschien houden mensen uit het Gooi niet van krenten 😉
En ik zit hier echt te watertanden bij je erwties.