Tuinbonentoppen-burgers.

on maandag 16 mei 2016


Lekker dat ze zijn!! :D

Hoe we daar nou weer bij kwamen? Om die tuinboontoppen in burgers te stoppen en op te eten? Nou het begon met de uien die bijna op waren. De állerlaatste uien van 2015 staan in een mand op de logeerkamer, en de laatsten gingen van't weekend door het eten.

Toen waren ze dus echt op.

Mar we hadden toch weer uien nodig, dus toen ben ik maar lente-uitjes gaan plukken. Dat zijn gewoon jonge uien. Die hebben nog geen dikke ondergrondse bol, maar wel een mooie verse groene steel die ook naar ui smaakt. Nou ja iedereen weet wel wat een lente uitje is natuurlijk!





 


Je kunt ze wel een tijdje bewaren, met de worteltjes in een bodempje water.

Dus vanaf nu eten we weer lente-uien in plaats van de gewone gedroogde ui-bollen. Lente uien zijn veel lekkerder. Het is jammer dat ze er alleen in het voorjaar zijn. Ik zou het liefst het hele jaar verse ui eten in plaats van de gedroogde. Dat verse uitje is minder sterk, en kun ze zó uit het handje eten. Of op een geroosterde boterham met boter, en met wat zout en peper.

Maar hoe kwamen we bij die tuinboontoppen?

Bij het plukken van de uitjes zag ik dat de tuinbonen al erg lang werden. Ze staan helemaal schots en scheef door die harde wind. Dus ik heb de toppen eruit geplukt, dan worden ze niet meer langer.






De toppen eruit plukken, dat doe je vooral om te voorkomen dat de zwarte luis in die toppen gaat zitten eten. Maar dus óók om te zorgen dat de plant niet meer langer, maar vooral voller wordt, en mooie gevulde boontjes krijgt. Je kunt ze plukken als je zo'n zes tot acht bloemkransen telt in de plant.

Ja en dan heb je dus zo'n handvol toppen geplukt  .... en waarom denk je dat die zwarte luis nou zo graag in die toppen gaat zitten?





Omdat ze superlekker zijn natuurlijk!! Die luizen zijn niet gek! Ze weten exact wat het meest malse en lekkere stukje van de plant is, met de meeste suikers. Dus dáár gaan zij zitten om het sap op te zuigen.

Dus die geplukte toppen .... die ga je natuurlijk vanaf nu zelf opeten. Ik heb al eerder geschreven over de tuinbonentoppensoep. Maar vandaag maakten we er dus tuinbonentoppenburgers van. Maar helaas helaas .... omdat ik vandaag de hele tijd dacht dat het (blogloze) zondag was ...





..... heb ik géén foto's gemaakt en heb dus geen recept verslagje voor jullie, van die burgers.

Nou ja ... grofweg .... neem 1 deel graanvlokken of meel, 1 deel geraspte kaas, 1 of 2 eieren, 1 deel gesnipperde tuinboontoppen, wat gesnipperd ui en knoflook, en dan nog wat pittige smaakmakers zoals kerrie, koriander, nootmuskaat, chilipoeder, en wat zout.

Dan goed kneden, en vorm er vierkante burgertjes van, wentel ze door de bloem, en bak ze in hete olie. Dan heb je dus zoiets als op die foto hierboven. Een knapperig burgertje dat de smaak heeft van jonge tuinboontjes!

En .... er was nog een verrassing vandaag! Dit stond op de regenton toen ik thuiskwam!!




En er was een email, van bloglezeres Jennifer uit Naarden, die deze bloempotten zelf had gekregen voor haar verjaardag. Maar ze had er véél te veel gekregen, want ze heeft maar een piepklein balkonnetje. En toen dacht ze, ik geef een deel van mijn potten aan Clarien!

Komt dat even goed uit! Ik heb nog steeds die fluorescerend rose geraniums van Koningsdag, en die staan binnen verschrikkelijk hard uit hun kleine potjes te groeien!






Nou, die staan nu dus in jouw potten Jennifer!! dankjewel!!




Morgen een nieuwe werkweek. En langzamerhand weer wat warmer. Leuk! Wat zijn jullie tuinplannen komende week?



0 reacties: