Weggooien en terugkijken.

on zaterdag 2 april 2016






Ik heb een heel oud bakbeestje van een laptop. Volgens de deskundigen (Paul en de kinderen) moet ik hem vervangen want hij is zóóóó traag. En ook kan hij niet meer van het stroom af want er is iets met de accu. En hij loopt vol, zeggen ze.

Maar ja .... deze duurzame mien wil dat natuurlijk niet. Want ----- hij doet het nog! En zeg nou zelf, dat beetje typen van mij en dat beetje internetten ... dat kan hij allemaal nog wel aan. Filmpjes en muziek downloaden doe ik toch niet.

Maar dat hij volloopt, dat merk ik wel. Elke keer als ik mijn fotootjes erop zet dan moet ik eerst wat weghalen. En ja .... wat haal je dan weg?




Gelukkig had ik vandaag huisarrest. Van 11 tot 15 hadden we open huis, en zat ik hier aan de eettafel. De mensen die ons huis wilden bekijken liepen door het huis. En ik zat hier dus een beetje met corvee, vier uren lang.

Ja je kunt moeilijk even boodschappen gaan doen. Want één echtpaar bijvoorbeeld kwam helemaal uit Den Haag, dan moet je toch echt een kop koffie aanbieden.





Dus ik dacht laat ik nu eindelijk es een keer die foto's uitzoeken. Al die mapjes vol met foto's, van tweeënhalf jaar bloggen ... wat kan er daarvan weg?

En dan blijkt dat eigenlijk het mééste wel weg kan. Al die oude foto's van de tuin in de lente, de tuin in de zomer, in de herfst, de winter, sla plantje jong en sla plantje oud en sla plantje op het bord. Pffffff waarom zou je dat allemaal bewaren? Wie gaat daar óóit nog naar kijken?

De natuur vernieuwt zich elk jaar! Die sla plantjes kan ik elk jaar opnieuw fotograferen, en die bloemen en die recepten en die dieren ook. Dus ... eerst ging het langzaam, elk plaatje bekijken, wel of niet wegdoen? Maar al snel gingen er hele mappen tegelijk overboord, hop hop hop daar gaat weer een gigaatje! En wat denk je? Toen het 15.00 was had ik 15 gigabite aan foto's weggedaan! Hopla! De laptop loopt weer als een trein!

En als je toch eens in het verleden wil kijken? Dan is er gewoon nog het blog. Want wat deden we bijvoorbeeld op 2 april twee jaar geleden, in 2014?




Toen maakte ik van de allereerste spinazie een souffle.

Nu heb ik nog helemaal geen spinazie. Want ik heb niet in bakken gezaaid en ook niet in de kas. En we hadden een koude maart. Dus nog maar even wachten met die souffle. Maar hij gaat wel komen want oh wat ziet hij er lekker en dampend uit!

En op 2 april in 2015?







Oja dat is waar ook! Toen zat ik bij Lemke, die coördinator is bij Jeugdcentrum De Tram, in Huizen. Zij wilden een moestuin op hun dak hebben, en daar mocht ik bij helpen. Dat was echt een leuk project! Misschien volgende week even langsrijden om te kijken hoe het ermee gaat? Even wat plantgoed brengen?

Ja en toen was ik óók al bezig met dingen wegdoen. Maar toen waren het boeken.

Er is iets vreselijk misgegaan bij dat boeken wegdoen. Twee van mijn absoluut favoriete boeken zijn per ongeluk weggedaan. Ik zie eentje ervan zelfs liggen op één van die stapels!!!





Echt zó jammer. Maar goed, ook weer een wijze les want soms doe je te snel dingen weg! Maar die foto's wegdoen vanmiddag, dat was prima! Het lucht enorm op! Ruimte voor weer nieuwe dingen.

Hoe staat het met jullie fotomapjes? Zijn die ook zo overvol, of sorteer je dat regelmatig? Gooi je de boel af en toe leeg?

Fijn weekend en tot maandag weer!




3 reacties:

Jan Wilde een Tuin zei

Handig zo'n blog, ik gebruik het als archief en kan heel veel foto's weg doen.
Gr Jan Wilde een Tuin.

Daphne zei

Tja....zo gaat dat dan, alles, echt ALLES zetten we op de pc, maar dan is het allemaal vol en moet je eens wat opruimen.....
Je blog is inderdaad een mooie alternatief om te bekijken, hierdoor kun je veel foto's wegdoen.
En dan je boek.....NEE!!!!! Balen joh!
Ik ben ook zo aan het opruimen, maar mis nog niks, gelukkig.
Heb je de boeken niet naar een Kringloop gebracht? Misschien kun je hem daar nog terug vinden? Of naar een oud papierbak? Misschien is die nog niet geleegd?
Of weggeven aan een school, kind, tehuis, weet ik veel? Misschien, als je zo'n lekkere soufflé voor ze maakt mag je hem terug?
Hoe ging het met je open huis?
Groetjes, Daphne

Clarien zei

Ja ik ben al een paar keer bij de kringloop gaan kijken maar helaas, allang door een andere tuinliefhebber gekocht ben ik bang :(