Dagje scharrelen.

on woensdag 27 april 2016



Voor buitenlanders waarschijnlijk moeilijk te begrijpen ... Koningsdag .... wat doen jullie dan?

Nou, bijvoorbeeld .... de meuk van de ene helft van Nederland wordt gekocht door de andere helft van Nederland. Ja dat vinden wij leuk. En het is ook nog duurzaam.

Waarom houden we niet elke maand Koningsdag? Scheelt veel geld en veel afval! En het is zo gezellig, de vrijmarkt  ... met al die kindjes die ineens topverkopers blijken te zijn.




 



En moeders, die de hele zolderinhoud luidkeels roepend aan de man brengen. Vaders staan wat gegeneerd verderop. De meeste spullen die je ziet liggen hier heb je zelf ook wel op zolder liggen.






Ik denk terug aan tien jaar geleden ... de wekker stond bij Robbert op 4 uur. En om vijf uur stond hij hier met z'n zussen, op die koude koude markt. Maar hij had wel een een mooi plekje te pakken! Daar stonden ze dan te kleumen met oud speelgoed en een grabbelton en weet ik wat.

Wij kwamen es kijken, zo rond een uur of tien, half elf, en dan waren ze het allemaal al helemaal zat. Veel verdiend? Ja hoor, wel tien euro! Haha de hele bende kon weer mee naar huis in de plastic zakken. Maar daar stak Paul toen een stokje voor. Alles ging in de kofferbak en de volgende dag linea recta naar de Kringloper.

Nu loop ik dus weer te scharrelen op de vrijmarkt. Even kijken. Kijk, daar heb je Teevee NoordHolland ook. De meiskes in de koffiekraam zijn helemaal beduusd van die aandacht. Gelukkig verdienen ze ook wat, want de verslaggever en de cameraman en de technicus hebben alledrie wel zin in een bakkie koffie.





Die verslaggever lijkt sprekend op Robbert! Ook zo'n vlotte babbel en ook nog hetzelfde jasje aan.

Natuurlijk kopen wij zelf geen meuk dit jaar. Zeker weten van niet. We hebben het huis net een beetje leeg. Wel koop ik wat bloemen en ook wat van die fluorescerend-roze geraniums.





De man van de bloemenkraam vertelt hoe hij gisteren zo ontzettend in de stress zat ... drie vrachtwagens vol plantgoed had hij klaarstaan, voor drie vrijmarkten, ergens in Nederland.

'Ik zat me toch in de rats', vertelt hij, 'want ja, het zou nóódweer worden, en die bloemen kon ik niet terugbrengen, die moeten de markt op.'
'En?' vroeg ik, 'hoe gaat het nu?'
'Prima. Hier in Bussum al de hele ochtend zon, en de andere twee markten lopen ook goed. Ja mijn handeltje is gered gelukkig.'

Pfff wat een stress ... en ik voel met hem mee. Als je tuinder bent of bloemenman, ben je heel kwetsbaar. Je kunt je koopwaar niet eventjes opslaan tot de vraag weer aantrekt. Vandaar dat ik met die 8 fluorescerende geraniums thuiskwam dus.






Arme Paul zit nog steeds op de bank. Hij wil geen kompressen meer en ook geen thee. Maar verder is hij een geduldige lieve patiënt. Beetje tv kijken, beetje lezen, beetje werken. Alleen het niezen en hoesten .. o o wat zielig, dat is echt zo pijnlijk!






Een wandeling zit er niet in! :D

Nou best lekker, zo even niksen. En ondanks de berichten is het prachtig weer vandaag. Bijna steeds zon!! Ik scharrel wat in de achtertuin. Ben jij ook al bezig met de plantjes en de bloemetjes?

Hier zie je weer een rijtje courgettes die staan af te harden.









Ja een tuintje hebben, achter je huis, daar kun je toch echt heel blij mee zijn! Gewoon een beetje scharrelen door je tuin. Kijken hoe de bijen poepen in de lucht. Ja, want die honingbijtjes, die al hun ontlasting opsparen (in de korf wordt niet gepoept!) die laten dat graag vallen op mijn schone was.

Kijken, doe de doperwten omhoog klimmen, en hoe de violen zich heel best redden met dat koude weer, en kijk nou es ...





..... de tuinbonen komen al in de bloei!

Terwijl ze pas zo'n twintig centimeter hoog zijn. Door de kou zijn het korte gedrongen planten geworden, waar ik blij mee ben, want die zijn veel steviger dan de lange lummels die je krijgt met een warm voorjaar.

Ik laat ook even de smeerwortel zien, waar we nu zoveel aan hebben met die kneuzing van Paul. Maar ook is hij heel nuttig bij huidproblemen. Het is eigenlijk een plant die heel goed kan helen, hij trekt alle weefsels bij elkaar. Je mag hem daarom niet gebruiken bij open wonden. Want hij heelt dan de wond aan de oppervlakte heel snel dicht, terwijl de infectie er misschien nog niet uit is.





In de kas ben ik ook graag. Al was het alleen maar omdat het daar altijd lekker broeierig warm is.

We scharrelen wat bij elkaar voor het avondeten. En gelukkig is het wielrennen inmiddels begonnen ... Ronde van Zwitserland ... je zou toch denken dat je het wielrennen wel een beetje zat bent na zo'n val?




Maar nee hoor  :D


2 reacties:

Anoniem zei

oops, ik hoop dat mijn commentaartje van gisteren er voor niets tussen zit dat Paul je compresjes en theetjes niet meer wil.

Clarien zei

haha nee hoor, hij vertrouwt mij volkomen! Maar is gewoon niet zo'n volgzaam typetje ..