Toevalligheden.

on zaterdag 2 januari 2016




Toevalligheid bepaalt mijn leven. Heb jij dat ook? Of bewandel je een uitgestippelde weg? Bedenk je alles precies van te voren?

Wij niet. Paul niet, en ik ook niet. We maken wel een globaal plan, met lijstjes enzo, maar we laten ons graag leiden door toevalligheden.

Neem nou deze creme ...... Symphytum Gewrichtszalf. Dat is een topper in onze medicijnkast. Al jaren. Bij elk gewrichts-klachtje, of als iemand valt en blauwe plekken heeft ... gaan we hiermee aan het smeren. En de klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon.





Toevallig lag hij nu in de keuken. Want Anke klaagt al een tijdje over pijn aan de polsen, en de dokter kan niks vinden. Geen Carpaal Tunnel Syndroom, geen reuma, niks. (gelukkig!!) Neem maar pijnstillers, als het te erg wordt.

Jaja nee hoor, niks! Zeiden wij. Smeren met Symphytum. Dat helpt echt.

Nu heb ik es gekeken wat er nu eigenlijk in zit. Wat is dat stofje dat zo wonderbaarlijk goed werkt? En dan blijkt dat vooral de Arnica te zijn. Ook wel Valkruid, of Wolverlei genoemd.

Dan ga je verder zoeken ... arnica ... kun je dat zelf kweken? ... wie heeft daar kennis van? En dan kom je terecht bij een arnica kwekerij in Dwingelo! Waar ze er alles van weten, en waar ze ook zaden verkopen, en waar de grond heel geschikt is. Toevallig .... vlakbij ons toekomstige woonplek!

Je komt 'toevallig' wat tegen, verdiept je erin, en dat wordt dan soms zomaar onderdeel van je plannen. Van je teeltplan bijvoorbeeld. Net zoals die Hennep van vorige week!





Dat was ook zo toevallig, met die hennep .... En zo loop je vaak zo maar tegen prachtige producten of planten of ideeën aan. En als je dan ook nog een mens ontmoet die er inspirerend over vertelt, en je op weg kan helpen, dan is voor mij de knop snel omgezet. Twee bedrijfsbezoeken dus binnenkort, naar Dwingelo voor de arnica en naar Oude Pekela voor de hennep. Oh en dan ook langs Jan in Oldambt natuurlijk ... wie weet wat daar toevallig weer uit voort komt! :D

Sommige ideeën mislukken. Zoals die gehaakte boodschappen netjes laatst. Ook heel toevallig, iemand kwam met dat idee langs, toen wij net met tassen bezig waren. Dus hup gingen we ook aan het haken. Maar die van mij zag er zo raar uit. Zo lang en zo slappig ..... Nou, kijk wat er gebeurde toen ik er dingen in deed






Het lijkt wel een lange sok!! De tas wordt zo lang en smal als je er iets in doet, dat hij over de grond sleept!!! Nou, boodschappennetjes maken, dat moet ik maar niet meer doen. Maar aan anderen over laten.

Ik ga wel door met netjes maken, maar dan de dingen in en om het huis. Alles moet er goed uitzien voor de verkoop. En dan heb je dus ineens dit soort dingen in huis. Er gaat een wereld voor ons open. Wat zijn er veel handige spullen en wat kunnen je voegen er mooi fris uitzien zeg! :D






Iets anders ... in de achtertuin, was dat konijnenhol van ruim 4 meter diep de grond in. Dat moest ook weg vandaag. En hoe doe je dat? Zo'n lang smal hol met aan weerskanten twee bulten zand.

We hebben het maar gewoon met emmers water gedaan. Eerst zand erin scheppen, dan water gieten, dan weer zand, net zolang tot het gat vol zit.

Nou, zo'n twintig emmers later ....








Het duurde echt oneindig lang. Wat hebben die kleine beestjes een monsterwerk verricht daar zeg. Respect!

Maar helaas voor ze, is hun prachtige hol met  diverse zijkamertjes en vertakte gangen ...




..... nu volgestort met modder. Het is weg!

De tuin is weer netjes. Nou ja alleen nog even gras zaaien.


(nagekomen ... ik zie net op fb dat Shirley's tasjes veel steviger en breder zijn omdat ze veel steviger en kleinere lussen heeft gehaakt. Zo moet dat dus. Niet van die wijde lussen, zoals bij mij.)(ze had er waarschijnlijk ook meer lol aan dan ik ... :D:D geef mij maar stoffen tasjes hoor!)




3 reacties:

Unknown zei

Arnica zalf is al heel oud , het werkt gewoon heel goed . Wij hebben het altijd in huis sterker nog bij mij moeder thuis hadden ze het al standaard in huis. Wat ook heel goed werkt maar veel minder bekend is , is Maria treben Goudsbloemzalf. Wij hebben dit in Roemenië leren kennen en gebruiken en mensen die heel gevoelig reageren op allerlei creme's etc reageren hier vaak heel goed op.

Véronique zei

Als je arnica googlt dan lees je dat het een moeilijke plant is om te kweken,ze wil absoluut geen kalk,te vochtig is niet goed,lange droogte idem,bemesting is uit den boze.....misschien in de serre,onder voortdurende controle?

Clarien zei

Ja Henriette Goudsbloemzalf gebruiken we hier ook veel. Maar dan meer voor uitwendige dingen als schrammen en kleine (brand)wondjes.

Veronique, de Arnica was ooit een inheemse plant in Drenthe ... dus dat geeft mij wel moed. Verder weet ik er nog weinig van, ik ga in maart naar de Arnica kweker. Het schijnt dat de plant op arme grond groeit, en helemaal geen water nodig heeft na het eerste begin. Dus misschien kan hij in de paardenbak? paarden komen er toch niet :D