Toch nog Aloe Vera gel.

on woensdag 20 januari 2016



Vanmorgen zag ik een boom waar nog wat appeltjes in hingen. Mooie goudgele appeltjes. Toen ik er eentje aftrok, kneep ik hem zo tot moes.

Dat gebeurt dus met fruit en sappige bladeren, als de vorst er overheen is geweest. De celwanden zijn kapot. Het sap bevriest, de cellen barsten open, en als het dan weer gaat dooien, dan heb je een slap vel met sap. De stevigheid is weg. Zo´n plant of vrucht bederft heel snel.

Maar nu bedacht ik me dat die Aloe Vera planten van mij, die gisteren allemaal bevroren waren, natuurlijk niet nu al na één dag bedorven zijn. Die gel die in die bladeren zit kun je nog wel gebruiken. Dus we gaan toch maar oogsten vandaag!







Er zijn vast wel meer methodes, maar ik doe het altijd zo als je hier boven ziet. Het dikke blad langs de randen opensnijden, dan de twee zijdes van elkaar af trekken, en de dikke glibberige gel eraf schrapen. In een pannetje.

Zet alles van te voren klaar, want je krijgt een enorme troep bij dat gel oogsten. Het gel is half vloeibaar, half gelei, en net als Slimey glibbert het alle kanten op.

De planten zien er zielig uit na de operatie. Toch is het mooie en bijzondere van die planten, dat ze zo snel genezen. Die opengesneden bladeren gaan onmiddellijk aan het herstellen, en na een minuut ofzo is het lekken al gestopt. Er zit iets heel wonderbaarlijks en super-snel-genezends in die gel, daarom is het ook zo goed voor onze huid natuurlijk!






Ja en dan heb je een glibberig aanrecht en vloer, en je hebt oogst. Ik heb de kleinere bladeren niet opengesneden. Die gaan in hun geheel in de vriezer. De gel uit de grote bladeren is gezeefd, en het blad laat ik nog even uitlekken want er loopt nog steeds gel uit.

En kijk, in de zeef blijft een dikke smurrie achter, en die smurrie ..... die schuimt! 





Dus dan zit er saponine in die gel! Dan kan je er dus ook mee wassen.

Zo gezegd zo gedaan. Beetje lauw water erbij en daar gaan we hoor.







Ik ben heel benieuwd. En mocht het niet goed genoeg shampoo-en, dan is het nog steeds een heel mooi maskertje voor je haar en hoofdhuid, zeker in de winter. Want je hoofdhuid heeft het moeilijk als de verwarming de hele dag aan is.

Dan verder met de gezeefde gel. En dat is niet zo makkelijk! Want die gel is heel eigenwijs. Als je het in zo'n bak voor ijsklontjes giet, dan loopt het er net zo hard weer uit. Dat klinkt raar, maar dat is echt wat er gebeurde. Ik had er een filmpje van moeten maken ...

Als er een beetje over de rand van de gietvorm stroomt, dan gaat alle andere gel erachteraan. Het zit heel stevig aan elkaar vastgeplakt. Ik had bijvoorbeeld een plasje op het aanrecht. Eén drupje valt over de rand en trekt dat hele plasje mee omlaag. Heel grappig.







Het laatste uitgelekte beetje gaat gewoon in zakjes in de vriezer. Dat kan dan bijvoorbeeld als compres gebruikt worden. Of door een smoothie.

En de planten staan geknipt en geschoren buiten. Ze gaan de kas in. Wie weet groeit er nog wel wat terug. Het is zo'n sterke plant. In sommige warmere streken is het gewoon een onkruid wat overal groeit en zich enorm snel vermeerdert.




Oja en mijn haar ... is wel schoon genoeg geworden. Maar het was een klus om de gel met al die klontjes eruit te krijgen. Volgende keer alleen de gezeefde gel gebruiken dus.



7 reacties:

Jan zei

Wat een bijzondere plant is dat, zou je haar er ook van groeien ?
Gr Jan Wilde een Tuin.

Clarien Cornelisse zei

Jazeker! En grijs wordt weer bruin. Je wil zeker wel een stekkie! :D:D

ivoorwit.blogspot.com zei

Nooit geweten dat ik er serieus iets mee kon doen.
Hier staan ze voor de sier. En oppassen dat ze niet bevriezen, dus sleepte ik ze naar een vriesvrij zoldertje. Au.
Leuke informatie, bedankt. Groetjes, Thea

ivoorwit.blogspot.com zei

Eh vorstvrij is denk ik beter

Marin Anke zei

Ahh, leuk!
Ik gebruik aloe vera gel als ik een onzuivere huid heb, werkt als een tierelier!
goed idee om het in te vriezen. gebruik je het dan voor smoothies etc?
of ontdooit ook weer voor je huid?

Irma Essers zei

Of je koopt de gel gewoon in een kannetje, geen smurrie, geen gedoe, wel alle voordelen!

Clarien Cornelisse zei

Haha dat kan natuurlijk ook Irma! Voor de niet-zelfvoorziener! :D

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...