Inspiratie.

on vrijdag 1 januari 2016





Wij werden vanmorgen wakker .... van de stilte! Het was echt dood- en doodstil buiten. Alsof er een bom ontploft was.

Nou ja er ís natuurlijk ook een bom ontploft vannacht. Honderdduizenden mini-bommen. Iedereen lag daar zeker nog een beetje van bij te komen ..... :D






´En wat ga jij doen?' vraagt Paul aan mij als hij even later met Pieter op de fiets stapt, voor hun eerste kilometertjes in het nieuwe jaar.

'Pffff, nou eerst koffie. En dan naar de tuin.'

Want zoals die kerels energie en inspiratie opdoen tijdens een fris ritje buiten, zo krijg ik altijd inspiratie van de tuin. Ook op een beetje brakke nieuwjaarsochtend! :D

En op de tuin is opruimwerk! De vijver zit vol blad. Dat gaat eruit, soms komt per ongeluk een vis mee, en alles wordt langs de randen gekieperd. De vissen gaan terug. Doordat we dit al twee jaar doen is die rand om de vijver inmiddels heel vruchtbaar geworden. Maar es bedenken wat daar moet komen. Waterkers? Munt?






De tweede klus .... er is weer een grote berg tuinafval gestort de laatste weken. Dat is door Gerard en Ewald netjes op een berg gestort, en dat ga ik afgraven. Je kunt hier niet goed zien hoeveel het is, maar een kuub of zes lag er echt wel.

Het blad en zand gebruik ik nog steeds om de wildernis te egaliseren. Langzamerhand komt er steeds meer goeie grond bij.

Je kunt daar géén groente op kweken, want in de zomer zit dat allemaal in de schaduw. Maar door al die extra aarde en compost komt er hier wel steeds meer variatie in de vegetatie. Ook komen hier steeds meer kleine zoogdiertjes wonen. Het wordt een mooi schoon stuk natuur.






De dikke takken zaag ik wat kleiner, en die komen allemaal in de houtwal achter, langs het hek. Ook daar zie ik al heel veel vogeltjes. In de houtwal komen ook andere dieren, egels, muizen, vlinders, wilde bijen, en misschien uiteindelijk ook salamanders en wezels, die weer die kleinere diertjes opeten.

Dat is dus mooi hergebruik van je snoeiafval!

Oja en ik krijg ook nog hulp.




Thuis .... restjes opruimen. Opeten dan. Maar met deze combi hieronder kan ik echt niks bedenken ....

.... en de kerstspullen gaan weg. De hulst gaat op de compost, en die houten kaarsenhouders gaan de kachel in.





Zo. Dat is dat.

Er ligt een boek te wachten. Het is een prachtig boek met schitterende foto's, geschreven door een jonge Amish moeder, over een jaar in haar moestuin. De Amish eten het hele jaar uit hun tuinen, en hebben al generaties lang ervaring met biologisch tuinieren.

Ik moet eerlijk zeggen ... dat er voor de gevorderde tuinder niet heel veel nieuwe info in staat. Maar toch ben ik heel blij met dit boek want de foto's zijn zo inspirerend. En een aantal leuke en vernieuwende ideeën doe ik wel op. Kijk maar even mee!


















Neem bijvoorbeeld die laatste foto .... leuk om verschillende oogsten samen in één pot te stoppen!

Alleen .... om nou overal suiker of zuur bij doen, zoals de Amish vaak doen, dat wil ik dus niet. Dan tóch misschien komend jaar maar een hoge-druk weckketel aanschaffen. Bestellen bij Lehman's, want hier in Nederland wordt hij helaas niet verkocht.





Ineens .... klinkt hier een SCHREEUW achter mij! AAAAAAAAA .... complete horror hier in de kachel! Het zijn de trouwe kaarsenhoudertjes die aan het verbranden zijn .....

Tja ... we kunnen niet alles bewaren he?





Ik hoop hier weer veel tuin-inspiratie te kunnen doorgeven het komende jaar! En jullie, bedankt voor alle inspiratie en ideeën die ik hier en via de mail terug krijg! 

Heb een heel goed 2016!


5 reacties:

Shirley zei

Uhh....Pompoencurry met blokjes ananas, chilipepertje, tomaat, flink wat kerrie, bouillon. Met couscous. Soep van rode kool, zachtgekookt in bouillon met rozemarijn, stukken wortel en witte bonen. Wellicht wel beter te verdelen over 2 maaltijden ;)

liz zei

Gewoon alles fruiten in de wok met een uitje en knoflook, rijst erbij, zo simpel al lekker. Erg leuk dat meekijken in dat Amish tuinboek. En weet je dat er een hele facebookgroep is die inmaakt met Lehman weckketels? Grappig, ik vroeg me af waarom ze allemaal zo ingewikkeld weckten, met zo'n ketel, maar nu heb je mij het antwoord gegeven: dan hoeft er geen suiker of azijn bij

grandma zei

Wat is nu het verschil of voordeel van zo een Lehmans weckketel

Clarien zei

Haha dank voor de recepten hoor! Ik denk wel dat alles nu wel opkomt dit weekend!

Wat de ketel betreft ... er zijn in Nederland genoeg weckketels te krijgen. Gewone ketels op elektriciteit of voor op het fornuis. Maar voor het inmaken van sommige groenten (zonder zout, zuur of zoet) is dat niet genoeg. Dan moet het onder druk worden ingemaakt, met zo'n 'high pressure canner' dus.

In Nederland is die nu nog niet maar misschien komt hij wel.

Een ander probleem is nog, bij bijvoorbeeld boontjes inmaken, dat er tegenwoordig zoveel stikstof in de grond zit. Overbemesting. En dan gaan de boontjes bij 'gewoon' wecken tóch bederven. Dus daar moet je bij het opkweken ook rekening mee houden, of je de bonen wil wecken of gewoon drogen. Sowieso weinig mesten dus.

Ja en je zou zeggen ... onze oma's hadden ook niet zo'n hogedruk pan, maar ja die deden er dan wel van alles aan toevoegingen door.

Ik zal er nog wel es uitgebreider op terug komen, voor de zelfvoorzieners onder jullie! :D

Madelief Weideveld zei

Ha Clarien.
Nu wens ik jou ook een prachtig Nieuw Jaar. Wat vind ik het jammer dat Olle vertrekt....we kwamen daar wel eens, om hem te zien en groente te kopen. Alles smaakt anders als het door je eigen kind met liefde is gekweekt. Ik wens jullie een snelle verkoop van je huis toe.....
Hier is alles oké en dat is het. Nee, de oliebollen zijn niet gebakken. De dagen wisselen elkaar af en zonlicht en wandelen doen goed. Zomaar zit er dan ook een mindere dag tussen.
Dag, Carin