Rijen.

on donderdag 24 december 2015




Nog even over die bieten van gisteren ....

.... Cora mailde, dat die zoetzure bietjes niet alleen door de Amish worden gegeten, maar dat ze zo Hollands zijn als wat!

Jaja ik weet het. We eten hier al generaties lang bietjes met azijn en suiker. Maar bij de Amish stoppen ze er echt hun kelders vol mee, potten en potten met pickled beets, die dan overal bij gegeten worden, ook bij de lunch, op brood. Vandaar dat ze van die dikke plakken biet snijden. Het is voor hun een basisgerecht bij alle maaltijden.







Maar waarschijnlijk komt het gerecht van oorsprong gewoon uit Nederland. Net als Cole Slaw trouwens. Een typisch Amerikaanse salade, van witte kool en selderij, en die is ooit .... door de Hollanders naar de VS gebracht! 

Koolsla werd Cole Slaw. Grappig hoor.

Nou zoals je ziet kon ik weer es niet wachten. Je moet die potten een paar weken laten staan dan worden ze steeds lekkerder. Maar ik heb hem vandaag op dag 1 al meteen open gemaakt en een paar dikke boterhammen mee belegd. Dik mayonaise eronder, wat chili peper eroverheen, en wég waren ze!! 





Nou ja niet de hele pot natuurlijk. De rest gaat in de koelkast, deksel weer dichtgeklemd. Dat blijft lang goed. Maar het is binnen 1 week op dat weet ik zeker!

En vanmiddag .... nog een laatste boodschapje .... wat een rijen overal zeg .... gelukkig hoef ik daar allemaal niet te zijn.






En ik zag nóg een rij. Héél hoog in de lucht .... vlogen drie ganzen voorbij. Achter elkaar, in een strakke lijn. Ze hadden haast en keken niet op of om. Voor hun geen kerstdrukte .... geen keuzes maken .... geen zorgen over verleden of toekomst, of bijvoorbeeld over plastic zakjes in de natuur ... nee hoor daar malen ze allemaal niet om.

Gewoon vliegen. Snel. Van voederplaats naar slaapplaats. En morgen omgekeerd. Simpel. Efficient.

Je zou haast jaloers worden op die vrije vogels!

Ja en dan nu .... lekker vakantie! En ... of je nu alléén bent, of samen met je familie of vrienden, of je nu gebraden gans of hazepeper eet, of misschien wel gewoon een broodje biet  :D ....

... ik wens je ...........


                                                   hele fijne kerstdagen! 




 .... en we zien elkaar weer hier .... over een paar dagen! :D



4 reacties:

Harold zei

Jullie ook clarien, bedankt voor een jaar vol blogs met inspiratie, tips en gewoon nederlandse (soms kneuterige) skills. We zijn echt dagelijkse bewonderaars van je energie en enthousiasme en hopen dat je een prachtig nieuw stekje maakt het komende jaar/jaren. Groeten. Harold en Nienke, Grunn

Martine zei

Ja die ganzen.....ze hebben het goed....gelukkig.
En ik houd het op broodje biet en wens je fijne kerstdagen en een supergoed nieuw jaar..............

cornelia zei

Dag Clarien,
zalig Kerstfeest en een mooi, groen, gezond, gelukkig, plasticvrij Nieuw
jaar gewenst.
wij verheugen ons alweer op je volgende inspirerende blogs!
Dank en hartelijke groeten uit Drenthe,
corrie

Anoniem zei

Net je blog ontdekt omdat ik wat zocht over een gemberbier starter / gemberbug. Berichtje uit 2014 gevonden :) Leuk blog, ik moet hier zeker eens terugkomen! Mijn gemberbug is waarschijnlijk mislukt overigens, ik vermoed dat ik de karaf niet schoon genoeg heb gemaakt, heb het in ieder geval niet met sulfiet schoongemaakt maar met ecologisch afwasmiddel. En nou als ik hier dus net dat dat niet zo goed is dus? Moet ook toegeven dat ik er nog niet georganiseerd genoeg ben - ik vergeet of ik nou al wel suiker heb toegevoegd of niet. Ik heb nu nog 3 jonge kinderen en de dagen vliegen voorbij. Ik ben vast een dag vergeten. Ik zou graag zelfvoorzienender willen zijn, maar tijd is schaars. Misschien kan ik het over een paar jaar wat meer doen als de kinderen alledrie naar de basisschool gaan.
Leuk blog, en nog fijne feestdagen!
groetjes,
Debbie.