Het boerderijtje.

on zaterdag 14 november 2015



Het liep anders dan we hadden bedacht. Want we hadden bedacht dat we, als Marlieke volgend voorjaar haar eindexamen heeft gedaan, dat we dán pas serieus zouden gaan uitkijken naar een boerderijtje.

Buiten wonen .... een stuk grond voor een grote groentetuin, en voor misschien wel een zelfoogsttuin voor vele anderen, en een grote schuur om samen workshops en cursussen te organiseren, en genoeg plaats voor een kantoor voor Paul, zodat hij meer thuis kan werken.

Zoiets.

Maar op 19 september ging ik op bezoek bij tuinderij ´De Zonnehorst´.  De geweldige leuke tuinderij van Henk en Hillie Bunskoek, vlakbij Nieuwleusen. Ik was daar om die tuinderij te bekijken en om daar ideeën op te doen.









Wat een prachtig bedrijf en wat een aardige mensen! Een gezellige boerderij winkel, een grote kas, velden met mooie biologische gewassen, kippen, varkentjes, bijenstal, alles erop en eraan. Achterop het terrein was een klein kampeerterreintje. Een bos in aanleg, notenbomen, en eromheen alleen maar mooie natuur en weiden.

En .... krijg nou wat ..... vlakbij de Zonnehorst staat een schitterend boerderijtje te koop! Met een hectare grond erbij!

Die hectare grond, die grenst aan de tuinen van De Zonnehorst. Dus toen dacht ik ..... waarom zelf een tuinderij aanleggen en alles helemaal van nul af aan opstarten, als je misschien ook met een bestaand bedrijf kan gaan samenwerken? En van zo'n ervaren tuinder kan leren?

Dus gingen wij dat boerderijtje maar es nader bekijken ......








Hahaha ... wel héél erg 'seventies' he? Met veel kleine vertrekjes op de begane grond. En twee kleine slaapkamertjes op zolder.

Maar het huis heeft veel mogelijkheden. Er staat twee huizen naast elkaar, waarvan de één eigenlijk de paardestal is, maar daar kan je prima een kantoor van maken, met nog wat gastenkamers. En er is een grote kapschuur bij ...... waar boerenzwaluwen in- en uitvlogen. Toen was ik verkocht!

Zwaluwen!! :D:D Die leuke blije vogeltjes!







De eigenaar wilde de trekker ook meteen wel mee verkopen. Het is wel een mooie hoor maar dat gaat me toch een beetje te hard! :D Een trekker kan je ook lenen, toch?

De hele wereld lijkt wel te kantelen ... als je ineens zo'n grote beslissing neemt. Weg uit Bussum? Uit ons comfortabele huis, met de gezellige straten en winkeltjes .... en waar zoveel lieve vrienden wonen?

Maar ..... een boerderij .... waar ik al zolang van droom. En Paul inmiddels ook!





En zoveel grond ..... en de zon zien opgaan en ondergaan .... we zitten midden in agrarisch gebied .... onze directe overbuurvrouwen zijn twee koeien.

O en er is zelfs al een mooie plek voor de compost. En er is een grote sloot om het hele terrein heen, en een natuurgebied ernaast ....






Nee we hebben niet lang getwijfeld! We doen het!!

Inmiddels zijn de onderhandelingen achter de rug .... en zijn we eruit met de huidige bewoners. Er is een prijs bepaald, en een datum (ongeveer) en het gaat dus echt gebeuren! Wij gaan volgend jaar op het platteland wonen!

Het duizelt me soms wel een beetje ..... want ik ben dus de 'boerin' die het werk gaat doen en alles moet verzinnen. Paul gaat natuurlijk wel helpen, maar die is ook gewoon kostwinner en gaat gewoon door met zijn huidige werk, in Amsterdam en voor een deel thuis. Misschien één dag minder, dan komt hij helpen. Haha dus een knecht heb ik al wel!

Vandaag ga ik met Robbert es kijken.






Kijk daar heb je Ans en Jans al, die meteen een klaterende plas laten vallen als wij langslopen. Dag buurvrouwen! We zullen vast dikke vriendinnen worden!

Met Bob loop ik het terrein over, helemaal naar achteren. 'Hoort dat land er allemaal bij?' vraagt hij. 'Nou .... mooi crossbaantje kunnen we daar aanleggen!'

Jaja iedereen ziet er wel wat in, in dat stuk land! We gaan even kijken op het terrein van de Zonnehorst. Het is daar stil nu, in november, geen kampeerders. Wel een mooi toilet daar achter in de bossen.






Kijk dat hierboven, achter langs de sloot, dat groene weiland, dat hoort dus bij 'ons' huis. Ja daar kan Moeskers Moestuin wel 20 keer in!

Hieronder zie je het van achteren gezien. Het is schat ik zo'n 50 meter breed en zo'n tweehonderd meter diep. Lang en smal.





En zelfs met dit wat trieste november weer .... krijgen we helemaal een happy gevoel van die wijde velden en die ruimte en al die schitterende natuur. Wat mooi en schoon is het hier!

En eenzaam? Ach, even een kwestie van de 'noabers' leren kennen denk ik. Er zijn hier mensen zat, ze wonen alleen wat verder uit elkaar.





Hoe het allemaal verder gaat? Geen idee. Eerst hebben we in elk geval nog een huis te verkopen, en een kind dat examen moet doen.

En gewoon weer een voorjaar zaaien op Moeskers Moestuin. Maar daarna ....

.... we'll see!!


26 reacties:

gewoonhannah zei

Geweldig nieuws! Ik ben blij voor jullie! En wij gaan (virtueel) helemaal mee genieten:-))
Groet Hannah

Marie zei

Oh.....Zo mooi daar!! Wij zijn regelmatig op ijhorst geweest daar vlak bij. WAT EEN BOF ZO'n mooi boerderijtje kopen!

Jan Wilde een Tuin zei

Gefeliciteerd, het zal je best bevallen zo op het platteland.
Wij genieten al 20 jaar hier in het hoge Noorden, verhuist vanuit het drukke Westen.
Gr Jan Wilde een Tuin.

Mijn leven, mijn dromen zei

Gefeliciteerd!!!!
We dromen dezelfde dromen ;)
En wat super fijn voor jullie dat ze bij jullie nu uitkomen.
Bij ons ligt het nog een beetje in de toekomst...

grandma zei

oooh wat heerlijk voor jullie! En wat een schitterende plek. Gefeliciteerd!!!

Tante Titi zei

Wat een super plekje hebben jullie gevonden! gefeliciteerd hoor!

Helena zei

Wauw , ik kan me voorstellen dat je jezelf af en toe even moet knijpen. Geweldig voor jullie!

Ellen zei

Gefeliciteerd, het ziet er schitterend uit! Wij zijn nu bijna anderhalf jaar geleden verhuisd naar het platteland, een wat kleinere tuin dan jullie gaan krijgen, maar we genieten nog iedere dag en zelfs nu moet ik mezelf nog steeds af en toe knijpen. :) Geniet ervan!

cin zei

Prachtig boerderijtje ! En zo veel grond ! Dikke proficiat. Ik ben al reuze benieuwd hoe je al die grond gaat inrichten. Hopelijk blijf je de tijd vinden om erover te bloggen :-) Ik herbeleef mijn eigen verhuis weer helemaal nu ik dit lees en weet je, dat intens gelukkige gevoel als je in je eigen stuk natuur bent, dat blijft duren. Er staat nog een periode vol stress voor de deur, waarvoor ik je nu al sterkte toewenste, maar tegelijkertijd weet ik dat je dat glansrijk zult doorstaan.

marion anderson zei

goed dat je je hart volgt , geniet ervan , liefs marion xx

Marthy zei

Maak je dromen waar en wacht er niet te lang mee, zeg ik altijd. Jij hebt me vast gehoord!

madelief zei

gefeliciteerd, wat een stap gaan jullie maken! Jullie hoeven je niet te vervelen! Fijn dat je steun hebt aan de zonnehorst,dat maakt alles wat makkelijker. Wie weet kom ik wel eens een workshopje doen als je daar woont ;-)

Daphne zei

Wauwwwww, GEWELDIG!!!!
Zelf wonen wij daar vlakbij en het is heel prettig wonen hier, in deze omgeving!
Je kunt de drukte van de stad altijd opzoeken, maar de rust die het wonen op het platteland je gaat geven zal je heel snel bevallen.
Sluit je aan bij div clubjes en verenegingen en je zal binnen en mum van tijd ingeburgerd zijn!
En dat huis.....Ik zeg, krijtverf en je maakt er zo een romantisch, vernieuwend, mooi, rustgevend, eigen, liefdevol plekje van!!
Heel veel geluk en succes en hou ons op de hoogte.
Groetjes, Daphne

Clarien zei

Wat hartverwarmend al die leuke blije reacties! En ja natúúrlijk ga ik erover bloggen, ook al omdat al jullie adviezen ontzettend waardevol zijn! :D

De overdracht is pas in mei of juni, en de verhuizing pas in de zomer (als alles naar wens verloopt) dus we hebben gelukkig de tijd! Wel ben ik al aan het denken over de inrichting uiteraard. Van het land dan he? Een voedselbos? Akkertjes met granen en mais? Vijvers, watertjes, en heel veel wildernis uiteraard! Gelukkig heeft Henk de buurman veel verstand van natuurbeheer!

Misschien is het iets om daar tzt een 'blog-item' van te maken? Samen bedenken wat het beste is voor de planeet, en dat zoveel mogelijk mensen er iets aan hebben?

plannen zat! :D

de Vissertun zei

Van harte gefeliciteerd met jullie mooie nieuwe plek.
Ik snap dat je jezelf af en toe moet knijpen, dat herken ik wel.
Maar het gaat nu echt gebeuren, je gaat je droom waarmaken. En je gaat een heel ander leven krijgen op het platteland.
Wij wonen hier nu 3,5 jaar. Toen onze jongste het huis uit ging zijn wij verhuisd naar het noorden, dat was ook onze droom. We hebben geen seconde spijt gehad.
En je hebt inmiddels al veel ervaring, die komt straks goed van pas.
Nu lekker plannen maken voor komende jaren.


Wendy zei

Gefeliciteerd. Enorm leuk voor jullie. En wat fijn dat we, op zijn blogs, mogen meegenieten.
Het ziet er fantastisch uit!!!

Wendy

Harold zei

Van harte gefeliciteerd!! Kan ik alvast een camping plekje bij je reserveren? Ik wil wel en weekje in de zomer komen klussen! Groeten Harold en Nienke, Grunn.

electro herstel in Veurne zei

prachtige beelden, proficiat met jullie aankoop.
Dit is een oneway ticket naar de hemel (met af en toe een zijstraatje)
Ik wens jullie veel succes met jullie toekomstplannen.

Danielle zei

Wat geweldig! Gefeliciteerd!! Mooi dat jullie droom uitkomt. Hoe reageerden de kinderen? (buiten het crossbaantje...hahaha) Ben als (ver)bouwprojectmanager ook wel heel erg benieuwd hoe jullie de boerderij gaan aanpakken!
Ik denk dat je een mooie aanvulling kunt creëren op de naast gelegen Zonnehorst, daar ben je creatief genoeg voor! Wellicht iets 'educatiefs''met de 4 elementen aarde-vuur-water-lucht, je schreef daar zo'n mooie blog over! Vergeet niet om GENIET-plekjes mee te nemen in je ontwerp (met nu wel stevige bankjes... :)) Voor nu, lekker dagdromen/bedenken/discussiëren bij een goed glas wijn en een grote glimlach voor het nieuwe avontuur!
Groeten, Daniëlle

Anoniem zei

Gefeliciteerd. Wat leuk een boerderijtje. Kom je dan misschien in Punthorst te wonen.
Het lijkt zo bekend. Een vriend van onze zoon woont daar namelijk.
Geniet alvast maar van de voorbereidingen.

Groetjes Monique.

Mirjam zei

Wat ontzettend leuk voor jullie Clarien! Heel veel voorpret gewenst!!
Groetjes,
Mirjam

Anoniem zei

Wat ontzettend leuk! Ik had de Zonnehorst al herkend bij je blog daarover, het is vlakbij mijn schoonouders! Ik kom gezellig wel een keer langs waaien tzt!! Genieten van het idee en plannen maken!
Groetjes, Geke

Mevrouw Onkruid zei

WHAAAAAAH!! ik lees het nu pas.. wat GEWELDIG!! het ziet er zo goed uit, jullie nieuwe stek, met een hectare grond, met leuke buren, zoveel mogelijkheden.. SUPER gefeliciteerd!!

Anoniem zei

Ik ben jaloers!! Maar wat een geweldige volgende stap - gefeliciteerd met deze aankoop. Ontzettend veel plezier en GENIET!! Miriam Geurts

@nnemiek zei

Ik lees het ook nu pas, wat geweldig leuk! een uitdaging, het ziet er super uit, wat zullen jullie genieten daar! succes met alle voorbereidingen.

Shirley zei

waaah....ik liep achter! Wat gaaf! En als je het leuk vindt, kom ik gewoon eens een weekje werken.