Winterklaar?

on dinsdag 6 oktober 2015


Nee, ik ben nog niet winterklaar. Nog lang niet.

Ik vind er ook niks aan, al dat afbreken en leegmaken. Het is net als met vakantie .... inpakken is hartstikke leuk, dan héb je het nog. Maar als je thuiskomt, en die koffers weer uitpakken, al die troep die je er haastig hebt ingepropt ... de vuile was ... helemaal niet leuk. En bakken leegmaken en rekken afbreken is net zoiets. Het regent dan ook altijd lijkt het wel.

Wat wel weer een leuk werkje is is het bewaren van de oogst. Kijk de boontjes. Ze begonnen als verse dunne groene boontjes. Maar na een tijdje worden ze dik, en gaan de peulen indrogen.







Dan zitten er dus droogbonen in, die je heel goed kan bewaren als wintervoedsel. Maar ... op het land drogen ze niet altijd zo goed. De bonen vallen soms om, of het regent veel en dan kan het gaan schimmelen. Dus het is handiger om de bonen te rooien en ergens binnen of onder een afdak te drogen.

Ik hang ze in bosjes op in de kas. Die is toch leeg en dat wordt de voorraadschuur!





Nu is het te hopen dat ze snel drogen, met een week ofzo, want dan kan de volgende lading gedroogd. Er staat nog heel veel op het land. En het gaat snel achteruit met die regen.

Ja nu zou je een boerderij moeten hebben ... met zo´n grote open kapschuur!

Kruiwagen na kruiwagen met oude planten komt er van de tuin. Alles gaat op één hoop. Je kunt natuurlijk de zieke en de gezonde planten op aparte hopen bewaren, maar dat vind ik teveel gedoe. De natuur rekent daar wel mee af, met die schimmels en die ziektekiemen. Hoop ik! :D





Thuis is er nog meer wintervoorbereiding te doen. Het hout van vorig jaar is nu wel droog. Dat mag gezaagd. Hordes pissebedden komen er vanaf. Zou het wel droog genoeg zijn dan? Sommige van die beestjes kruipen precies in de zaagsnede, waardoor ik ze per ongeluk aldoor kapotzaag.

Ook al is het maar een pissebed het is toch vervelend. Dus daar ben je dan weer zoet mee, pissebedden wegblazen ... te gek voor woorden eigenlijk.




Nou affijn, we kunnen weer even stoken. Klieven mag ik niet van Paul. Dat is mannenwerk.
(Onzin natuurlijk maar ik ben wel klaar met dat hout voor vandaag :D) 

Elk jaar rond deze tijd haal ik twee stokoude Skimmia's ergens uit een vergeten hoek tevoorschijn. Die mogen weer in het zicht. Hoe ze het toch steeds overleven? De hele zomer worden ze vergeten, niks water of voeding ... arme planten. 

Ze krijgen nu wat verdund Bokashi aftreksel om bij te komen en -hopelijk- in bloei te komen, en ze mogen lekker bij de voordeur, in het zonnetje. 







En dan ... nog even iets leuks doen! Bijvoorbeeld alvast een nieuwe kalender halen. Zo'n leuke Country kalender! Of een met kippen of met koeien!




Jullie ook bezig met ruimen? Of ben je al (winter)klaar?


6 reacties:

cin zei

Winterklaar pfff verre van. Alleen het hout ligt al netjes onder afdakjes bij de achterdeur gestapeld. Voor de rest nog veel te druk met oogsten en inmaken, kilo's en kilo's appels, peren en frambozen, maar ook noten rapen (voor de muizen er mee weg zijn) en composthopen omzetten. De tomaten heb ik wel al uit de kas gehaald en daar groeit ondertussen alweer spinazie, kervel, dille en koriander. Er staan ook zakken waarin ik de kleinste aardappeltjes heb gepoot die de moeite niet waren om op te eten, die komen al terug op. Schijnt dat je op die manier met kerst nieuwe aardappeltjes kunt oogsten. We zullen zien. Verder staan er ook een heleboel zaaibakjes met vaste (vergeten) groenten en kruiden die een koude periode nodig hebben om te ontkiemen. 'T is allemaal maar wat experimenteren, maar wel leuk en waarschijnlijk ook gewoon een manier om dat ruimen nog een beetje uit te stellen.

Es zei

Ja ben ook al druk maar ook ik vind het helemaal niks......Zo definitief net als de walnoten, als die vallen is het voor mij oud en nieuw in de tuin....
X Es

Clarien zei

haha die Cin, wat ben je druk!! Dat van die aardappels ... wat een goed idee!

Es nou ik benijd je wel om je walnoten, hier vallen die niet maar worden allemaal opgegeten door onze 17 eksters :(

Els zei

Wat een leuke blog heb je! Ik lees al een paar weken stiekem mee, en vind het zo fijn dat je zo vaak een update schrijft. Heb ik weer even een leuk stukje om te lezen.

Ik ben nog niet eens begonnen met de winteropruiming, maar ik heb ook alleen maar een balkonnetje en een net gestarte moestuintje op een braakliggend terrein, maar daar staat zo weinig op, daar hoeft nauwelijks iets te gebeuren. Ik vind het zo zonde! Ik ben in juli begonnen met alles op te zetten, dus heb alleen wat courgettes en slabonen kunnen eten en hier en daar een tomaat. Ik ben helemaal niet klaar voor de winter, veel te veel zin om te tuinieren. Maar ik heb leuke dingen gelezen over in huis kiemen en scheuten en in mijn balkonkasje staan nog wat jonge plantjes en blaadjes.

Ga zo door! Ik word er erg enthousiast van je stukjes te lezen :)

grandma zei

Druk met opruimen jazeker. Lekker weer erbij , helemaal fijn :)

sanne zei

Hele leuke blog! Mijn tuintje is ook al helemaal winterklaar. We hebben gekleurde tegels liggen sinds kort. Dat maakt de tuin in de winter weer een stukje vrolijker :-) Maar ik kijk al weer uit naar het voorjaar. Weer lekker met mijn moestuin aan de slag.