Kas-super, en dennenduo.

on dinsdag 20 oktober 2015







Het leuke van een blog bijhouden is dat je zomaar een jaar terug kunt kijken. Wat gebeurde er vorig jaar allemaal?

Er was toen nog bloemkool. En veel basilicum. Maar toen was het ook nog lekker warm in oktober.

En ook toen was ik druk met die bonen. De bonen van vorig jaar zijn nu allemaal grote planten geworden. Maar toch doe ik dat dit jaar niet wéér, kweken met eigen zaad. Want we hebben dit jaar allemaal kruisingen op de tuin. Bijvoorbeeld een kruising tussen een nierboon (stam) en een wit boontje (stok). Een soort super witte, beetje gevlekte, boon is dat geworden ....





Vandaag weer veel bonen afgeoogst. Met plant en al zijn ze opgehangen in de kas om daar te drogen. Het is altijd een geknutsel, om die spandraden eruit te krijgen. Als je ze niet kapot snijdt, maar lospeutert en netjes oprolt, kun je ze vaker gebruiken.





In de kas hangt nu genoeg. De bovenstang van de kas buigt helemaal door onder het gewicht van al die bonen. Dus durf ik de rest daar niet meer bij te hangen. Maar waar moet dat dan allemaal drogen? Ze liggen te kleumen op de tafel en het gaat natuurlijk al bijna weer regenen.

Maar zoals altijd hier op de tuin ..... is er wel weer iets te vinden! Er staat hier een supermarktkarretje, geen idee waar vandaan, ik heb hem ook al gebruikt voor het drogen van de rogge destijds. Nu kunnen de bonen erin. Ik denk dat ze daar wel een paar weken in kunnen blijven, als ze af en toe gehusseld worden tegen het schimmelen.





En die kar schuiven we dan mooi de kas in. Het past nét!! Nou wat een mooie verzameling is dat daar geworden! Allemaal mooi voedsel voor in de winter. Je hoeft het alleen nog maar even uit het zand halen, of uit de kisten, of nog even doppen.

Handig zo'n kas. Multi inzetbaar. Het is ineens een supermarkt geworden.

En er zijn weer een paar lege bonenbedden. De wortelkluiten met de stikstofbolletjes laten we in de grond zitten, daar kan volgende week mooi de knoflook tussen worden gepoot!




O maar het is nog niet helemaal verlaten in dat bed. Er groeit nog iets heel moois en heel kleins, wat je bijna over het hoofd ziet .... elk jaar vind ik wel van die prachtige combi's uit de natuur, hier op de tuin. Dit keer is er een dennenappeltje gekraakt ..... door een familie paddestoeltjes. Schattig!!





Doen jullie ook aan bonen in hun geheel drogen? Of pluk je de peulen en laat je die drogen? Dat geeft wel minder kans op schimmel denk ik.

En zijn bij jullie de droogbonen ook zo laat? Bij mij zit in de pronkbonen nog niet veel zaad .... heel jammer want die zijn zo lekker!!


0 reacties: