Tasjes Tsunami.

on donderdag 10 september 2015





Vanmorgen wilde ik langs een vriendin .. een kadootje brengen voor haar verjaardag. Maar je zult altijd zien, het kadopapier was op. Hm, wat nu?

Stoffen heb ik zat. Dan maar een tasje maken, maar het moest wel een snel ontwerpje zijn want ik was al laat. Stofje gezocht, oud gymtasje van Liek als voorbeeld ernaast, en dat dus nagemaakt. Supersimpel tasje.





De kadootjes, dat was ook een makkie. Barbara, de vriendin, is ook heel erg van het duurzame. Dus met groenten, en zakjes met zaden uit mijn tuin, daar kan ik bij haar gerust mee aankomen.







Ja en zo kwam van het één het ander. Want onderweg zag ik plastic voorbij waaien. Gewoon een plastic zak, die uit een auto is gewaaid ofzo.

Nou raap ik echt niet altijd alle plastic op, meestal valt het me helemaal niet op. Maar nu, met dat stoffen tasje nog in mijn hoofd ... bedacht ik me ineens hoe achterlijk het eigenlijk is dat er nog steeds zoveel plastic zakjes zijn overal.







Iedereen weet van die plastic soep in de oceanen, en dat die minuscule plastic deeltjes uiteindelijk ook in ons eigen lichaam komen en wie weet wat voor griezelige gevolgen hebben .... waarom zijn al die zakjes er dan nog steeds??

Maar ja van dat soort gedachtes wordt je somber. Die plastic eilanden daar kan ik in m'n eentje niks aan veranderen. Gelukkig is er die Hollandse jongen, ach kom hoe heet hij ook weer, die jongen die zo'n fantastische uitvinding heeft gedaan om een deel van die troep op te ruimen. Gouden knul!!

En ik ga er ook wat aan doen! Hup, eerst naar de kringloper, en voor 2 euro kwam ik eruit met een stapel stevige katoenen stoffen.






Jaja .... kringloper he ..... er zit natuurlijk een gaatje hier en daar en wat vlekken die er niet uitgaan. maar dat geeft niks.

Want we gaan er tassen van maken. En om die vlekken en gaten daar knippen we wel omheen.

Ik zou het ontzettend leuk vinden als je óók  mee gaat doen, komende maanden, stoffen tasjes maken van hergebruikte stoffen, en die gaan we dan strategisch uitdelen. Ofzoiets.





Even ..... alvast een korte uitleg, voor als je meteen al wil beginnen! ;-)

Je neemt een lap stevige stof van 45 bij 85 cm. Zoom de korte eindes dubbel om, en sla de lap in de lengte dubbel, goede kant naar buiten. Dan de zijkanten dicht naaien, en de randen netjes op een halve cm afknippen.







Dan keer je de tas binnenste buiten, en naait langs de beide zijkanten en de onderkant, een centimeter vanaf de kant. Weer terugdraaien, en je tas is al klaar!

Nu de hengsels nog.





Twee stroken stof van 8 bij 85 cm. Vouw in de lengte dubbel met de goede kant naar binnen en naai langs de rafelkant vast. Dan deze tunnel omdraaien, met een veiligheidsspeld bijvoorbeeld, erdoorheen wurmen. Als je dat niks zegt ... er komt nog een uitgebreidere beschrijving later!

Je hebt nu een hengsel, eerst even strijken, en dan zet je die netjes met een kruisje vast aan de binnenzijde van de opening van de tas, zoals je op onderstaande twee foto's kan zien. Aan de andere kant van de tas hetzelfde uiteraard.






En je hebt een hele goeie tas!!

En omdat het zo snel gaat, en haast niks kost, is dat een ideaal tasje om met handenvol uit te delen, weg te geven, samen te maken, en het maken daarvan ook weer aan ander te leren.

zodat er een soort van  ........ tassen tsunami ......  op gang komt!!!






Ik heb het nog niet allemaal op een rijtje. Hoe dit van de grond moet komen. En hoe de tassen bij de gebruikers moeten komen, het liefst bij de Hardnekkige Plastic Tassen Meenemers!!

Maar ik wil per se iets doen aan die plastic soep. Dus we beginnen gewoon en zien wel.

Maar een blog-lezers-dag, hier bij ons thuis in Bussum, en met elkaar aan het kletsen en appeltaart eten tassen naaien, die gaat er zeker aankomen!!!






Marlieke had alvast een paar tips voor mij.

'Niet van die oubollige stofjes mam.'  okee, eens. Deze was vrij oubollig.
'Kun je er ook eentje met een bodem maken?'  yep, gaan we ook proberen.
'Oja mam en dat papiertje eraan is leuk, maar dat moet je wel even plastificeren!'

Plastificeren!! Hahahaha maar dat was een grapje gelukkig! :D:D

(wordt vervolgd)

13 reacties:

Spaarmoeder! zei

Leuk initiatief!!!

Es zei

geweldig!!! Ben niet zo'n naaiwonder maar oefening baart kunst geloof ik :)
X Es

Martine zei

Heel leuk idee.............

Moestuinmeisje zei

Goed initiatief, Hier worden ook tasjes genaaid. Zo doet mijn dochter al drie jaar met een door mama genaaide gymtas :) Gewoon een simpel zwart stofje waar ik zelfgeknipte roze harten op heb genaaid!

Maar leuk idee om ze ook uit te delen. Ik zie het al voor me. Altijd een paar extra bij me in de supermarkt en dan uitdelen aan degene voor je in de rij die een tasje wil kopen. :) :)

Anoniem zei

Hoi Clarien,

Vanaf 1 januari wordt het gratis verstrekken van plastic tasjes waarschijnlijk bij wet verboden. Hopelijk komt die tsunami dan pas echt op gang.

Anoniem zei

Jaaaaaaa, briljant. Ik doe mee. Zullen we zaterdag 26 september in ons eigen Repair Café de Tsunami een zetje geven en op 3 oktober bij de actie 'Gaat het zo mee' een ware Bussumse volksopstand tegen plastic starten? Yeahaaa

Clarien zei

Ik wist het! Jammer genoeg kan ik 26 september (zelf) niet maar laten we van te voren wat plannen smeden! En alvast heel veel tassen maken! yihaa

moestuinmeisje, gouden vondst om ze aan mensen in de rij voor je te geven! Ik werk nu aan een type boodschappenmodel, iets groter, als shopper bedoeld, komt nog op het blog

anoniem dat wist ik nog niet. Komt heel mooi uit allemaal!

Carla zei

Hallo Clarien. Op Texel hebben we dit ook gedaan.
http://www.atelier-mooizo.nl/green-bag-lady-texel/

Clarien zei

O en die zijn ook nog es schitterend mooi ... ja je kunt ook nieuwe stoffen gebruiken natuurlijk! Dank voor je link Carla!

Anoniem zei

Ik heb ook al een 10-tal gelijkaardige tasjes gemaakt en cadeau gegeven aan collega's. Gemaakt uit vrolijke Afrikaanse stofjes. En ik heb er nog steeds zin in! Groetjes uit Brussel.

Kitty Seebregts zei

Wat vreselijk leuk! Heb niet verkochte lappen van de garagesale bij ons vanmiddag meteen klaargelegd!!

Karen Drost zei

Goed plan Clarien! Vooral ook om cadeautjes in te doen en weg te geven. Ik heb nog bergen stofjes die ik allemaal wil verwerken voordat ik mijzelf toesta weer eens iets nieuws te kopen. Nu alleen nog TIJD. Dat is nog het lastigst, maar het gaat goedkomen.

Ik heb trouwens ook nog 4 van die big bags liggen. Je weet wel, waar bouwbedrijven stenen en zand in bezorgen. Daar wil ik iets van fabrieken om tuinafval dat afgevoerd moet worden in op te slaan (hier in Duitsland halen ze slechts 2x per jaar tuinafval op en een groencontainer hebben we niet). En hele grote boodschappentassen die precies in mijn hele grote fietstassen passen. Maar misschien is het verwerken van big bags ook iets voor jou Clarien?

Clarien zei

Dank jullie allemaal voor de leuke reacties en tips! Bewaar die lappen Kitty! Ik geef donderdag of vrijdag een uitgebreidere omschrijving.

En Karen, plastic stortzakken hergebruiken heb ik al es geprobeerd. ik zal zien of ik dat terug kan vinden. Leuk idee om bij shoppers rekening te houden met je fietstasmaat!