Oogstdag 18, en .. wat er af gaat moet er ook weer bij!

on woensdag 9 september 2015



Leuk hoor, woensdagen. Lekker pakketjes maken. Leuker werk is er niet. Eerst alles van het land halen wat er vandaag weer af kan. En dan bedenken wat in de dozen gaat, en wat met mij mee naar huis.

Neem dit rijtje venkelknollen nou es, de laatsten zijn het ....





..... van een afstandje lijkt het heel wat, maar ze zijn al te ver heen. Te groot gegroeid, te laat geoogst, geen jonge baby malse venkeltjes meer, zeg maar, die je zo rauw door de salade kan snijden. Nee deze Big Boys zijn alleen nog maar geschikt voor in de soep, de saus of onder de grill.

Dus ... kunnen ze in de dozen? Nope!!

Iets wat je heel snel leert als tuinder is dat de mooiste spullen de deur uit gaan, en de kneusjes, die gaan mee naar huis. Dus deze Big Boys gaan mee naar huis. Wat we daar dan mee moeten? Geen idee maar we verzinnen wel een list.

De eerste pastinaken ..... hm, ook al zo'n twijfelgevalletje .....








Kijk ... dat ziet er dus niet uit. Zo'n microfoon model. Met zo'n bobbel en dan een dunne staart. Teveel mest gehad? Nou, die gaat ook in de kneusjestas.

Maar de krulandijvie is prachtig. Het lijkt wel een clownspruik. Zo mooi geveerd die fijne blaadjes.




Goed. Eerst even een tas boontjes en een bos rabarber voor opa Gerard opzijleggen, die weer iets moois aan het timmeren is. Leuk, hij míjn groenten, en ik bij hem het timmeren afkijken. Dat zijn de betere deals.





En wat gaat er in de vijf pakketten vandaag?

Ja het worden wéér groene bonen. Snijbonen dit keer. En een bos wortelen om die ene zielige pastinaak, die wél recht is, mee aan te vullen. En krulandijvie, en courgettes, en een paar tomaatjes.





En de restanten, maar ook een dikke emmer vol spekbonen, mijn lievelingsboon, gaan mee naar huis.

Realiseer je je wel es dat je met al dat oogsten op je tuin steeds maar aan het afvoeren bent? En dat je dat dus ook weer moet aanvullen?

Tuinieren is eigenlijk een hele simpele optelsom. Wat eraf gaat ...... moet er ook weer bij.

Nou kun je daar van die korrels voor kopen ... maar ja .... daar ben ik persoonlijk niet zo voor. Je neemt zelf toch ook geen astronautenvoer of synthetische vitaminepillen in plaats van een groot bord met gezond eten? Nou dat geldt ook voor je bodem! Die wil ook liever lekkere stevige kost, lekkere mest en half vergane planten, dan van die korrels.

Hee, en kijk .... da's nou toevallig!!!







Nou zijn ze net bij ons in de straat weer aan het maaien! Allemaal prachtig onkruid groeit daar. Allerlei verschillende soorten, met allemaal verschillende mineralen combinaties.

Ja ... een beetje vakidioot ben je wel, als je in plaats van een brandnetel daar magnesium en kalium en stikstof ziet staan!! En hebberig wordt je er ook weer van. Ik wel tenminste.

Ik vraag wel eerst even of ik het mag meenemen. Want soms mag dat niet, dan wil de gemeente dat die planten daar blijven liggen voor de bodem. Maar hier gaat het weg, en mag ik het dus meenemen. JOEPIE!!






Het lijkt heel wat, maar in de compost, als het vermengd is met mest, blijft er maar een dunne laag van over. Maar wel een waardevolle laag .... want het is weer je oogst voor het volgend jaar!

Als je tuiniert .. kijk es of ze bij jou ook maaien? Ik denk wel dat het daar nu de tijd voor is. Maar mocht je dat gras rapen een beetje genant vinden :D of er nu net geen tijd voor hebben ....

.... eventjes wachten dan. Over een maandje of twee valt het blad weer. En dát is pas compost!!




3 reacties:

My new way of live zei

Ik heb vandaag de laatste snijbonen geoogst en een paar kromme wortels (is weer eens wat anders). Waarschijnlijk heb ik geen goede grond onder mijn moestuintje liggen.
Een soort van bouwgrond.
Toch maar in mijn volgende tuin goed afgraven en mesten waarschijnlijk heb ik dan een betere oogst.. toch????

cin zei

Heel herkenbaar, alles bekijken in functie van de tuin. Zo ben ik voortdurend op zoek naar plekken waar heermoes groeit, voor de extra mineralen, want van brandnetels en smeerwortel ben ik goed voorzien. De mest krijg ik van een buurman met twee ezels, die me graag ziet komen met mijn kruiwagen, zo'n grote met twee wielen. Hoewel zo'n bakfiets me ook wel handig lijkt. Vandaag heeft manlief het gras gemaaid en morgen ga ik de randen zeisen, kunnen we weer een nieuwe composthoop opzetten, nu het nog warm genoeg is.

Leonie zei

Wauw, wat een mooie pakketten heb je toch weer!!