Jong en oud.

on dinsdag 8 september 2015





Je wordt elke dag ouder, niks aan te doen. Eksterogen, rimpels, leesbril, stroeve heupen, stroeve nekken ....  hoort er allemaal bij!

Als tuinder .... ben je steeds maar bezig met nieuw leven. Het hele jaar door, week in week uit, soms zelfs elke dag.

Al iets fout gaat, och, geeft niet zoveel. Je spit het zaakje om en zaait opnieuw. Als de zaden in de aarde vallen ... gaan ze groeien. Dat gaat vanzelf. Weer een nieuw jong plantje erbij. Of ... hopla, een rij van wel een paar honderd plantjes.






En dat werk, dat houdt je jong. Dat verzorgen en laten groeien van steeds weer dat nieuwe jonge goed op die vers omgespitte bedden. Het lijkt haast wel ... alsof de aarde en die plantjes iets uitademen ... een stofje ... een soort gratis verjongingskuur.

Nou .... nu staan jullie volgende week zeker allemaal bij mij op de tuin???? :D:D:D

Haha maar je kraaienpootjes gaan er niet weg van helaas, van die aarde, en de vleermuis-armen en de grijze haren ook niet. Het verjongings effect is niet zichtbaar ... jammer he? Maar je voelt het wel. Het is meer een soort energie.





Dus mocht je nu nog steeds twijfels hebben ... of moestuinieren wel iets voor je is .... is dit misschien nét dat duwtje wat je nodig had? Een beetje energie tappen uit je eigen bodem?? :-)

***********

Vandaag kwam Maarten ... op bezoek op de tuin. Een collega tuinder. Iemand waar ik enorm respect voor heb. Hij heeft een enorme tuinderij onder z'n hoede, waar groente verbouwd wordt voor alle voedselbanken hier in het Gooi.

Wel 450 pakketten gaan er af elke week. En alles .... helemaal biologisch dynamisch!! 

Petje af hoor. Maarten is denk ik wel iets ouder dan ik, en dan nog zo'n mega-job! Ook zeker jong gebleven, door dat al dat werken met aarde! Jong van geest is hij ook, met allerlei plannen en allerlei interesses. Het was een inspirerend gesprek, en we zullen elkaar zeker nog vaker zien!



Over jong en oud gesproken ... 

........ kijk wat ik in de aarde vond vandaag








Ben je nog een jonge twintiger ... dan zegt dit je niks. Maar als je hem onmiddellijk herkent, en dit dit voor jou ook nog steeds dat vertrouwde kwartje is  .... hahaha dan zit je ook al in je tweede jeugd zeker!

Sommige dingen kunnen confronterend zijn. Een kaartje sturen .... aan een oom en tante die bijna 45 jaar getrouwd zijn. MAAR ..... ik kan me hun bruiloft nog heel goed herinneren!! Je iets kunnen herinneren van bijna een halve eeuw geleden? Ja dan ben je geen piepkuiken meer!

... hier linksonder .... toen was ik dat nog wel





Nog zo'n echte traditionele bruiloft was het. Mooie kleren aan. Kijk die prachtig mooie bruid daar zitten, naast haar aanstaande. Het is nog steeds een lieve mooie vrouw, mijn tante.

Dus ik stuur ze maar een kaartje. Beetje pesten mag hoor. Daar blijven ze jong bij!





Zo. Dat was weer es even een mood uitstapje. Morgen gaan we weer lekker aan het oogsten op de tuin. Er staat weer vanalles!

Maar nog even dit .... iemand van jullie die Fries kent??




Of is dat geen Fries? Wat staat daar in hemelsnaam?

8 reacties:

Anoniem zei

Doe je plicht en laat de mensen maar kwaadspreken

Clarien zei

aha!! Dankjewel!

Frank Mélotte zei

Hangt ook bij mijn ouders thuis.

Frank Mélotte zei

Hangt ook bij mijn ouders thuis.

Frank Mélotte zei

Hangt ook bij mijn ouders thuis.

marion anderson zei

erg herkenbaar, dat jonge gevoel, af en toe spring ik ook in de lucht van blijdschap als iets goed gaat in mijn heel klein piepmoestuintje, liefs marion xx

Anoniem zei

er staat: doe je plicht en laat de mensen maar kletsen.
Groetjes Tanja uit Burgwerd

Mijn Kleurenpalet zei

Herkenbaar verhaal.( ben ook al 50+) En ja dat kwartje, ik zat vroeger bij de kabouters, deden we 1x per jaar volgens mij " een heitje voor een karweitje". Ook gedaan? Een heitje was dan een kwartje.