Help, tomatoes take over!!

on vrijdag 11 september 2015


Weer wat nieuws. Ik mag de kas niet meer in.





Bij de deur puilen ze al naar buiten, de tomatenplanten. Als strenge wachters. Géén toegang hier!! De hele boel hebben ze overgenomen daarbinnen ... en ik heb niks meer te vertellen!

Als ik me met veel moeite, buik inhoudend, er tussendoor wurm, is de sfeer grimmig. Ze zijn heel groot en sterk geworden. Als er geen dak op de kas zat waren ze wel drie meter hoog schat ik. En nu groeien ze daarom maar naar links en naar rechts .. en passant even een buurman wurgend.








Je krijgt er een Hitchcock gevoel van .... alsof elk moment zo´n rank zich heel sneaky om je nek kan laten glijden ....

Toen ze klein waren ... toen was het nog lief en schattig hier in de kas, aldoor lekker warm, en ik zat op een krukje de diefjes uit de bladoksels te breken. En de jonge plantjes netjes om hun touw heen te leiden. Hier en daar was al een schattig geel bloemetje te zien ...

.... maar ze kregen geen drup water. Dat heb ik op Land en Bos geleerd ... geen water voor de kastomaten. Nou staat het grondwater daar in s Graveland wel veel hoger dan hier. Maar ze hebben geen drup gehad, de hele zomer niet.





Toch is het heel broeierig en vochtig hier. Dat betekent dus dat ze enorme sterke wortels hebben uitgeslagen, alle kanten op en diep de bodem in, en meer dan genoeg water de kas inzuigen. Het druppelt gewoon.

Nou, geen water geven, sterke planten dus. Maar ja ik krijg de kans niet meer om ze te dieven in die jungle ... en dus ook weinig nieuwe vruchten te zien. Alleen maar sterk gezond woekerend groen. Wel mooi, indrukwekkend. Dan maar wat minder tomaatjes. We hebben er toch al de hele zomer van gegeten.

Wat een verschil met de tunnelkas op Moeskers Moestuin. Daar is het wel heel droog en vrij koel door de schaduw. Dus die kas heb ik maar leeggemaakt.




Achterin een paar planken voor straks, als opslag voor de pompoenen en de courgettes. En verder wil ik hier de bonen laten drogen, over een week of wat, als die eraf mogen.

En .... er komt natuurlijk een leuk stoeltje in!! Voor in de winter, om even droog een bakkie koffie te drinken!

Hee en kijk es wie we daar hebben! Liesbeth de imker komt langs met honing!! Voor mij!







Wat een leuke ruil, zij van mij groentepakketten en ik krijg nu honing. Uit eigen tuin dus eigenlijk.

Eerlijk gezegd had ik helemaal geen honing meer verwacht, want de bijen hebben het moeilijk gehad. Het was hun eerste jaar hier op deze plek, en toen kregen ze ook nog meteen een koud en nat  voorjaar. In de zomer was het weer wat te droog. En toen het weer goed was voor de bijen, zijn ze enorm beroofd door wespen!

Als in augustus de wespen zelf geen thuisbasis meer hebben, willen ze nog wel es honingbijen beroven van hun honing. Makkelijk zat, doordat de mens deze honing wel heel ´toegankelijk´ heeft gemaakt. Vijf van die kasten op een rijtje .... ja ik snap die wespen ook wel.




..... dus heel bijzonder eigenlijk dat ze toch nog zoveel honing hadden, dat er ook nog wat voor ons overbleef. Want gelukkig haalt Liesbeth niet alles weg, maar slechts een deel. 

De meeste honing blijft bij de bijen zelf, die die voorraad hard nodig hebben!



7 reacties:

Martine zei

Heel interessant die tomaten en bijen wetenschap, dank je wel............

Jan Wilde een Tuin zei

Het lijkt wel SF die tomaten van je ( De Triffids komen)
Gr Jan Wilde een Tuin.

Mijke zei

Haha de tomatenjungle, die hebben wij hier nu ook (maar dan gewoon in de tuin, zonder kas). Gebeurt ons elk jaar weer dat het op een dag ineens de boel overwoekerd heeft haha!

Wat betreft die bijen: ik heb van de week bij De Kennis van Nu geleerd dat honingbijen eigenlijk veel slechter zijn in bestuiven dan wilde bijen, en dat wilde bijen de laatste tijd vooral bedreigd worden door.... honingbijen! Doordat er te veel honingbijen zijn blijft er geen voedsel over voor de wilde bij. Ik vroeg me af of dit bekend is bij imkers zoals Liesbeth en of, en zo ja hoe, ze daar rekening mee houden?

Mijke zei

ps. wat een superschattig hondje loopt daar op die laatste foto rond! <3

Clarien zei

Interessant Mijke, dat van die wilde bijen! Ik wil graag volgend jaar de imker cursus gaan doen, maar dan de BD cursus, dus niet voor de honingproduktie, maar alleen voor de bestuiving. Je neemt dan geen honing af van de bijen. Ik hoop er dan meer over te leren, en zal oom navragen naar het effect voor de wilde bijen. Want jou verhaal klinkt heel logisch!

Wat een schatje he, dat was Max, de nieuwe pup van Liesbeth. Een geadopteerde pup uit Bulgarije.

Mijke zei

Ja wij wilden ook gaan imkeren in de toekomst, maar na de informatie van gister begon ik te twijfelen. Wat je zegt, het klinkt inderdaad heel logisch. In het programma werd verteld dat er in een stad als Amsterdam al 650 bijenkasten staan, en in Londen is het ook helemaal hip, zo hip zelfs dat de honingproductie gedaald is, omdat er simpelweg te veel honingbijen zijn op te weinig voedsel. Voor de wilde bij blijft er dan al helemaal niks meer over dus. Een oplossing lijkt mij regulatie of controle of een andere vorm van registratie, zodat je nooit meer dan zoveel kasten per zoveel voedsel hebt. Maarja, dat is wel heel omslachtig denk ik.
Klinkt heel interessant die cursus die je gaat doen, ik wist niet dat dat ook bestond. Ik ben zeker wel benieuwd of dit onderwerp daar ook nog aan bod komt!

Ah ik dacht al een import(straat)hondje te herkennen in die pup. Die vind ik altijd zo leuk!

Clarien zei

Wilde bijen en hommels bestuiven idd beter dan honingbijen, ik heb er net een deskundige over gevraagd. Tja ... wat nu? Niet teveel dus, met mate, net zoals met alles eigenlijk.

Als ik de BD cursus ga doen laat ik het weten hier, ms ook iets voor jou. gr C