Braam met badmuts, en besparen.

on dinsdag 29 september 2015




De boeren zijn druk deze weken. Waarmee? Ik kon het niet goed zien. Aardappels rooien? Winterrogge zaaien? Ploegen?

Het is ook bijzonder weer. Overdag zo zonnig maar tot het middaguur nog erg koud, en s nachts al bijna nachtvorst. Hoog tijd om de stekken van de braam te nemen, als je die wilt vermeerderen.





Heb je een lekkere braamsoort in je tuin staan, neem dan een paar stekken. Het is heel makkelijk, en is altijd leuk om een beginnende moestuinder kado te geven, zo'n jonge braamplant.

Stekken neem je in augustus of september, door van sterke, iets verhoutte jonge twijgen stukken te knippen met 2 ogen. De stekken zijn zo'n 10 centimeter lang, en je knipt vlak onder en boven een oog. Haal van het onderste oog al het blad weg, en van het bovenste oog een deel van het blad.





Vul een of meerdere potten met Stek- en Zaaigrond. Zelf heb ik ook goeie ervaring met gewone potgrond en zelfs met aarde van mijn tuinbodem, maar als je op zeker wil spelen neem dan officiële stekgrond. Die is mooi luchtig. Helaas zit er wel turf in, dat weer wel. Wil je geen turf gebruiken dan zou ik tuinaarde met wat zaagsel proberen.

De stekken duw je in de aarde, die je iets vochtig hebt gemaakt. Blaadjes erboven uiteraard.





Ja en dan moet het een tijdje in een soort mini-kasje staan, wat je zelf kan maken van bijvoorbeeld plastic en een stuk elastiek. Prik er wel wat gaatjes in.

Eén van mijn potten had te hoge stekken. De koppen staken er bovenuit. Die bramen-baby's hebben toen maar een badmuts opgekregen. Daar konden ze precies onder. Ook daar een paar gaatjes in uiteraard, anders gaat het moeken.






Zoek een lichte en vrij warme plek voor je stekken. Zodra de scheutgroei in het okseltje op gang komt mag het plastic eraf en mogen ze wat koeler staan. Als er geen scheutgroei komt maar ze wel gaan wortelen is het ook goed. Zet ze dan ook wat koeler.

Tja .... met de koude nachten ... stopt de groei op de tuin ook grotendeels. De pompoenen mogen geoogst, die groeien niet meer. Ook de courgettes staan stil. De planten gaan nu snel achteruit en er is haast geen productie meer. Ik zal morgen wat foto's laten zien van de vruchtgewassen.

O, en de uien. Die stonden in de schuur te kleumen .... zó koud was het daar dat er al hier en daar wat was gaan schimmelen. Nu zijn ze uitgezocht, en staan ze even hier binnen in de kamer. Maar dat is weer te warm dus we moeten nog even een plek zoeken.




Het komt niet vaak voor maar áls ik een keer alleen thuis eet, dan maak ik een blokjespot. Huh? Ja dat is gewoon alles van de tuin, wat op moet, in blokjes snijden en in veel olie knapperig bakken.

Dus ... daar gaan de laatste paar aubergines, een een biet en een courgetje, en een mini groene pompoen, twee aardappels, een tomaat.





Je giet véél olie in een pan, en bakt de groente gaar op hoog vuur, steeds schudden. De hardste soorten, zoals aardappel, biet en wortel, gaan eerst. Na een paar minuten de zachtere soorten toevoegen en meebakken.






Als je ze hebt bewaard, bak dan wat zaadjes van de maggi plant mee. Anders neem je wat komijn. En als alles gaar en knapperig is strooi je er kruidenzout, geperste knoflook en een flinke schuif peper over, wat citroensap, en wat verse kruiden als wijnruit, oregano of tijm. Dan op het bord gaan de blokjes tomaat erover, en een hand olijfjes en wat kaas.

Ja voor de echte carnivoren kan er natuurlijk een gegrild kippetje of zoiets bij ......




...... maar eigenlijk is zo'n groenteschotel meer dan genoeg! Heerlijk!

Ik las er een krantje bij, dat kan ook alleen maar als je in je uppie eet! Eet-lezen!




Tja als je elke dag zo zou eten, alleen maar van je tuin, zou je heel voordelig uit zijn! Zo vroeg iemand mij laatst in de mail hoeveel ik bespaar door alles uit de tuin te eten ....

......... hmm, hele goeie vraag ... maar ik zou het echt niet weten. Er zijn wel vele honderden kilo's vanaf gekomen, maar we doen ook nog steeds gewoon boodschappen.

Volgens Jans, in de jaren zeventig, bespaar je handenvol met geld!! :D:D





Iemand een idee wat je zo ongeveer bespaard hebt dit jaar met moestuinieren? Ik zal het zelf ook es narekenen!


3 reacties:

Es zei

Wat een idee die badmuts!
X Es

Crafts 'n' Skills zei

Ik heb werkelijk geen idee wat wij in het verleden bespaart hebben, maar ik denk toch zeker wel flink wat. Als de oogst slaagt natuurlijk! ;o)

Boerderij Zinin zei

Haha, wat een leuke Jan Jans!
Hier zijn de boeren aan het pogen aardappels te redden ehm...rooien en er wordt zelfs nóg een keer gehooid!