Bosbloed.

on maandag 7 september 2015




Het is weer tijd voor .........  Bloed Uit Het Bos.

Daarmee bedoel ik natuurlijk het sap, van wilde vlierbessen en bramen en wilde frambozen. Het aller-aller beste wat de natuur te geven heeft .... stopt ze in die wilde frisse bessen. Pure vitamine pilletjes zijn het.

Dus zorg dat je daar wat van in huis haalt! Ook nog leuk om samen met de kinders te doen, bijvoorbeeld zo'n zaterdagochtendje aan het bramen plukken. In het begin zie je haast geen rijpe bramen - maar hoe langer je door de bosjes struint hoe meer je vindt. Je moet er een beetje oog voor krijgen.

Dat geldt ook voor vlierbessen. Van die grote rijpe schermen, die zwaar omlaag hangen ... die zoek je. Wij gingen ze van't weekend plukken. Met wie toevallig thuis was ... en zin had.





Zo lachen altijd ...... met die gekke meiden. Anke zegt, ik krijg berichtjes van vriendinnen die op festivals zitten of die nog in de stad gebleven zijn, en ik stuur nu een fotootje van mijzelf aan het bessen plukken, in de rimboe, en ze snappen er niks van. WAT ben je aan het doen?? :D:D

Wij moesten wel even op pad voor die vlierbessen. Want bij ons in de buurt groeien ze niet. Haast niet. Je moet ze zoeken op nieuw land, in polders en in de kuststreken. Bij ons op de oude zandgronden zijn haast geen wilde vlierstruiken. Wel van die cultiva's maar die hebben van die zielige trosjes .....

Je ziet ze veel langs de snelweg. Nou, die wil je misschien niet, met al die uitlaatgassen ....... maar als je dan ergens een afrit neemt en even het land in rijdt vindt je ze makkelijk, vlierstuiken met inkzwarte dikke bessentrossen.





Ieder heeft zijn eigen methode natuurlijk voor dat plukken. Wij plukken zo ongeveer eenderde van een struik, de rest is voor de dieren. En oja .... doe altijd lange mouwen en lange broek en laarzen aan. Om de een of andere reden staat vlier altijd achter een hoge haag van brandnetels. Daar moet je eerst wel even doorheen dus.

Ja en dan leggen we ze een paar uur op het terras. Zodat alle diertjes eruit kunnen wandelen. Lekker op hun gemak. Ik heb ze op een doek gelegd, maar dat was stom. Die doek wordt paarsrood natuurlijk, met al dat bloed.

Dus leg er beter kranten onder!







En dan komt het werk. Ik wind er geen doekjes om het is echt véél werk om daar sap of siroop van te maken. Eerst de schermen afspoelen, dan de bessen eraf ritsen. Daarna gingen ze bij mij in de ontsapper, dat is zo'n pan waar stoom doorheen gaat zodat de bessen het sap loslaten

Maar ja erg makkelijk gaat dat niet. Je bent wel even aan het kliederen met de aardappelstamper, en met verschillende pannen.

Als je niet zo'n speciale pan hebt kun je de bessen ook gewoon in een bodem water opkoken en dan zeven. Ook een hele klus. Maar ja ..... bosbloed he. Het is het wel waard hoor!!









En dan heb je dus het sap. En wat dan? Je kunt het zó bewaren. Als sap. Maar je kunt er ook siroop van maken bijvoorbeeld, wat wij dit weekend deden. Lekkere siroop, maar het is ook een wondermiddel uit de natuur. Enorm gezond drankje!!

Er zijn vele recepten, het mijne was als volgt: per liter sap gaat er sap van 1 citroen bij, en 400 gram suiker. Tot slot in de pan nog een flesje rabarbersap erbij, omdat ik dat toevallig heb. Maar dat hoeft helemaal niet. Neem anders iets meer citroensap.

Daarna alles zeven, en verwarmen tot 80 graden. En dan mag het in brandschone flessen.







Het waardevolle bloed uit het bos .... zomaar bij jou thuis in flessen! Nou dan heb je geen antigrippines meer nodig hoor.

8 reacties:

gewoonhannah zei

Hier in Drenthe zijn ze nog niet rijp. Ik ben ook al op zoek geweest. En ja, het is ontzettend veel werk. Je bent er zo een dag mee zoet, maar het resultaat zorgt toch voor een flinke natuurlijke antibiotica!
En hulp is altijd prettig hé :-)
Groet Hannah

grandma zei

vorig jaar de bessen gewoon in de sapcentrifuge gedaan met kleine takjes, die blijven achter in de zeef. Zo gepiept en daarna verwerken zoals je wilt )

cin zei

Vorige week ook vlierbessensiroop gemaakt, zonder citroen, maar wel met tijm en rozemarijn en niet zo'n grote hoeveelheid als jij. Doe het er citroen bij om het beter te laten bewaren, zodat er minder suiker bij moet ?
Ik doe ze wel in kleinere flesjes, op die manier kan ik het ook langer bewaren omdat je niet zo'n grote fles moet opgebruiken.
Ik hoef wel niet op stap, genoeg te vinden in eigen tuin ! Ook bramen touwens, dat heb je met een grote tuin waar je de natuur zijn gang laat gaan in bepaalde stukken. De komende tijd valt er heel wat te plukken en verwerken , pruimen, appelen, peren, frambozen, druiven. Ieder jaar opnieuw laat ik me overrompelen door de overvloed die zo'n tuin opbrengt in deze periode. Dit jaar ga ik ook voor rozenbottels en meidoorn. Om te drogen voor de thee, maar ook eens

Boerderij Zinin zei

Ik heb dit voorjaar een vlierbes walhalla ontdekt toen ik wat anders zocht.
Als het morgen droog is, weet ik wat ik ga doen met de kleine meid!
Want een beetje extra weerstand kan ik 's winters wel gebruiken.

Nu nog die tip terug vinden die ik ook ergens vond toen ik wat ander zocht (typisch is dat toch) om met wat minder moeite ook zulk lekker sap te maken.....

Marie zei

Jammie, vlierbessensap! Volgens het oudste vrouwtje dat ik ooit heb gekend HET geheim van haar ouderdom. Elke dag een borrelglaasje van dit sap. Nog nooit in haar honderd jaar, zei ze, een dokter gezien. Maar of dat waar is weet ik niet.....al haar dokters zijn al decenia dood......

Marie zei

Jammie, vlierbessensap! Volgens het oudste vrouwtje dat ik ooit heb gekend HET geheim van haar ouderdom. Elke dag een borrelglaasje van dit sap. Nog nooit in haar honderd jaar, zei ze, een dokter gezien. Maar of dat waar is weet ik niet.....al haar dokters zijn al decenia dood......

Clarien zei

Wow Cin wat een rijkdom die tuin van jou! En Grandma ... bij mij paste het niet in de sapcentrifuge helaas, ik heb maar een kleintje...

Zinin als je die tip terugvindt hoor ik hem graag! :D En

Marie heel handig dat jou reacties altijd dubbel komen, dan mis ik die leuke berichtjes niet tenminste! ;)

Clarien zei

o ik had over een vraag heen gelezen ... ik doe er citroen of rabarber sap door voor de smaak. Alleen maar bessensap en suiker vind ik persoonlijk wat flauw. Of het de houdbaarheid bevordert weet ik eigenlijk niet.