Stilzitten is er niet bij.

on maandag 24 augustus 2015





We draaien onze hand er niet meer voor om ..... voor pesto draaien. De pesto's die wij maken zijn heel eenvoudig. Eén deel bladgroen, meestal rucola en basilicum, één deel olie. één deel oude kaas en één deel noten. Dan zout, peper en knoflook erbij en dat is het.

Zo simpel ... en zo lekker. Ketchup en mayonaise en alle andere sausen zijn overbodig als je een paar goeie pesto's maakt. En je kunt ze prima invriezen.

Rode pesto hebben we nog niet gemaakt, want er zijn nog geen gedroogde tomaten. Alleen maar verse. Misschien komt dat later nog.





Toen we van't weekend op kraambezoek gingen bij een gezin met drie kleine kinderen namen we ook zo'n potje mee. Maar verder ... gewoon speelgoed uit de winkel. Want zelf maken is leuk maar een speelgoedwinkel ook!

Paul en ik keken onze ogen uit, we komen daar ook nooit meer natuurlijk.






Zo leuk om te zien, zo'n jong gezin, met een nestje dat steeds voller wordt, al die kleintjes, en al die vrolijkheid en drukte. Tja en bij ons thuis wordt het leger en stiller. Soms wel moeilijk .... maar het geeft ook ruimte voor weer nieuwe plannen.







Thuis wordt het dan misschien stiller .... maar we zitten zelf haast nooit stil. Met een tuin blijf je steeds bezig. Vooral als je probeert om het seizoen te rekken, en zolang mogelijk vers eten te hebben.

Wat dacht je van veldsla? Een prachtig gewas!! Het is zelfs bestand tegen lichte vorst. Dus, zaai het nu, en je hebt de hele winter gewoon sla van de koude grond!






Zodra er ruimte voor is wil ik een heel bed inzaaien met veldsla. Om op te eten, maar het is ook een goeie groenbemester. En ik heb per ongeluk drie pakjes zaad, dat allemaal houdbaar is tot dit seizoen. Dus het moet op.

Ik had ook nog wat jonge plantjes gehaald en ze geplant. Nou die gingen meteen liggen natuurlijk omdat het zo heet was.





Maar vanmorgen (na al die regen) waren ze mooi opgefrist, alleen toen waren er ook ineens weer slakken. Waar die vandaan kwamen? Ruim een kwart van het jonge goed is aangevroten. Pffffff altijd wat ook.

De Zinnia's staan al weken te bloeien. Met allerlei felle vrolijke kleurtjes halen ze heel veel vlinders naar die hoek toe. Bijen zie ik daar weinig, die zitten meer op de bonen bloemen.







Als je de Zinnia's van dichtbij bekijkt zie je dat er prachtige gele bloemetjes in het hart van de bloem groeien.  Hoe is het mogelijk? Zou dat uit de zaden groeien die in de bloem zitten?

Nou, in elk geval maar even goed zaden oogsten van de Zinnia's. En ook van allerlei andere planten die al zaad hebben. Zoals de roodlof die is doorgeschoten.






En deze hierboven. Ik weet niet hoe hij heet ... het is een enorme bijenplant, en hij groeit spontaan langs het pad op de tuin. Een soort wilde Phacelia lijkt het. De zaden zijn makkelijk te oogsten.

Ook van je kruiden kun je al zaden oogsten. En het mooie daarvan is dat die zaden natuurlijk zelf ook prima geschikt zijn om je eten mee te kruiden. Dille zaden .... zijn bijvoorbeeld veel sterker nog dan het groen van de plant zelf. Ook zaadjes van de maggi plant zijn heel sterk en smaakvol. Lijkt wel iets op komijnzaad.




En vanmiddag ...... ging ik naar de tuin om de rabarber te oogsten, die ineens heel veel jong blad heeft gekregen. Maar helaas was het hele bonenrek omgewaaid door die storm van gisteren en toen moest dat eerst.

Dat rek repareren, de bonenplanten er weer aan hangen ... nou ja het zit nu heel gammel maar het ging niet beter. Het was ook een noodrek destijds.

Om het gewicht er een beetje vanaf te halen heb ik toen maar die bonen geoogst. Heel wat kilo's kwamen eraf.






En Jan Rap maar kijken. Hij komt steeds dichterbij en wordt steeds makker. Minder bang bedoel ik. Hij komt nu al schooien om het loof van de wortelen. Ja ik moet hem natuurlijk wegjagen want hij sloopt mijn planten als hij de kans krijgt .... maar hij is zo leuk. Zo'n vrolijk blij diertje, met die alerte oortjes.

Nou het loof kan hij krijgen maar de wortels gaan mee naar huis. Ik heb weer een klein rijtje geoogst. En gelukkig ..... nog steeds geen spoor van de wortelvlieg!





3 reacties:

Anoniem zei

dat blauwe bijenplantje is slangenkruid

Crafts 'n' Skills zei

Als je nu gewoon steeds de loof geeft, zou hij dan niet netjes van de rest af willen blijven? ;o)

Karen Drost zei

Bedankt voor de tip over veldsla. Volgens mij heb ik daar ook zaad van. Die kan dan mooi op de plek van de kapucijners en de peultjes, want die moeten zo onderhand gerooid worden.