Woensdag, oogstdag 12

on woensdag 22 juli 2015




Geloof het of niet maar dit zat er vandaag in één pakket. Dus ga maar na, keer vijf. Met dat fantastische Hollandse zomerweer, af en toe milde buitjes en dan weer felle zonneschijn tussendoor .... is het een en al groei groei groei op de tuin!

En de andijvie en de sla kroppen zijn dikkerds. Ik stop twee kroppen in één pakket en dan zit zo'n doos al bijna vol. En dan moet de rest er nog bij. Zó leuk werk ... die pakketten maken .... een bult aardappels in de doos donderen ... niks wordt gewogen natuurlijk het gaat allemaal lekker nonchalant. Dan wat courgettes erachteraan mikken, een paar dikke koolrabi's ... bos rucola, dikke bos snijbiet, nóg maar een bos rucola, uien, en dan krijg ik er echt niet meer ingepropt. VOL!

En de rest dan? Er moet nog veel meer geoogst worden! Dus ik loop de sportschool maar es in of er nog collegaatjes zijn die wat groente willen hebben. Ja hoor!





Tuurlijk, sportinstructeurs eten massa's groente. Ik kan heel wat kwijt. Wat fijn dat er dit jaar niks gecomposteerd hoeft te worden! Alles gaat in de groentepakketten, en soms met mensen mee. Alles wordt opgegeten!!

En ook de restjes zijn bruikbaar. Zo stond er nog een krat met wat afgeknipt roggestro. Daar kan je mooie dierenhotels van maken. Geen hamer en spijkers nodig, maar gewoon een bosje van dat stro samenbinden en bovenaan de stokken van je bonen vastbinden. Allerlei nuttige insecten kunnen overdag hier in wegkruipen, en s avonds en s nachts zullen ze de bladluizen uit je groente eten.






Ik doe er even een hoedje op, tegen het inregenen. Lijkt me ook gezelliger voor de oorkruiper tjes .... zo'n dakje erop.

Verder was het een rommel dagje. Ik moest naar Hilversum, om eindelijk es die zestien schorten naar 'Huize Ridderspoor' te brengen. Ik heb daar verteld over de actie voor Ionut. Vonden ze geweldig, dat dat eigenlijk door hun schorten kwam!

Ook heb ik afgesproken dat ik daar af en toe es te gaan zitten, met de naaimachine, om schorten of tasjes of portemonneetjes te naaien. Voor mensen met (beginnende) Alzheimer is het heel gezellig en huiselijk als er iemand gewoon aan een tafel komt zitten om iets te maken. Dat vinden ze leuk om er dan bij te komen zitten. Misschien kan iemand helpen, met iets knippen ofzo.

Op de terugreis nog even langs Kringloop in Hilversum. Twee boekjes vond ik.








Grappige tip. Als je mensen te eten hebt, bij elk bord een borrelglaasje met verse kruiden neerzetten. Kan iedereen er van af halen wat hij lekker vind.

Bij mij gaan de kruiden zelfs in de koffie. Een schepje van die kruidensuiker. De koffie smaakt lekker naar munt ..... maar alleen zitten er wel groene restjes op de bodem. Haha ... kruidenkoffie. Na het koffie drinken wel even je gebit checken!! :D:D






Tja ik heb niet veel nieuws vandaag ... dus maar even weer een receptje ... voor een gezond broodsmeerseltje.

Rasp een appeltje en een knol, snipper een ui fijn, en pers een knoflookteentje uit. Mengen, en doe er twee eetlepels pesto, een eetlepel appelazijn en wat kruidenzout bij. Tot slot wat bloemblaadjes eroverheen strooien.

Staat mooi op tafel, en is lekker op een crackertje of geroosterd brood.




4 reacties:

Anoniem zei

Ik ben een stille meelezer, al heel lang, niet zo van het reageren maar ik geniet enorm van je blogjes. Zelf ben ik ook een fervente moestuinier. Maar voor het eerst zit ik eens te wachten op een reactie die ik al lang had verwacht maar niet zie komen.... Wat denk je, zou je zelf ook ricola-kloontjes kunnen maken van kruidensuiker? Groeten, Jennifer

Josefien zei

Wat een schitterende koolrabi's! Bij mij willen ze niet groeien dit jaar, maar ik geeft het niet op ;-)

Clarien zei

Jennifer laat je nog even weten waar je op zit te wachten? :D Enne Josefien, zo doe ik het ook. De bieten heb ik wel 3 keer opnieuw gezaaid. Zo gaat dat nou eenmaal in de natuur!

Anoniem zei

Hoi Clarien, ik zie dat ik wat onduidelijk was: ik hoopte op een experimentje van jou om ricola snoepjes ('klonen' van het origineel) te maken van kruidensuiker.
Groeten, Jennifer