Ja hoor .... maandag ..

on maandag 11 mei 2015



Op maandag gaan bij mij altijd veel dingen mis of zitten dingen tegen. Grappig ....  alleen op maandag, de rest van de week gaat meestal wel aardig.

Het begon er al mee dat ik een zak stro uit de schuur wilde halen en zo ongeveer werd overstroomd door muizen.





Nee ze staan niet op de foto´s. Ze zijn al weg. Het waren er in elk geval een stuk of vijf. Maar dat lijkt dan wel alsof het er honderd zijn. Nou is het ook een dikke troep in die schuur, dus dat moet van de week er allemaal maar es uit.





Het ruikt hier ook naar muizen. Naar levende muizen. 

Ik denk wel dat als we dit opruimen dat we allerlei verrassingen tegen komen. Er zitten vast muizen in de parasol, en in die bakken stro natuurlijk .. en tussen het hout. En ik elk geval zaten ze ook tussen de tuinstoelkussens. Daar zat een heel nest in.



En de he-le dag telefoon. Ook altijd op maandag. Ik snap nooit dat mensen uitgebreid gaan bellen op maandag, dan heb je toch van alles te doen?

Toen ik eindelijk naar de tuin kon viel er een heel rijtje potjes om, met courgette plantjes. Die braken ook meteen van de wortel af. Dus er waren er nog maar drie om mee te nemen. Drie kleine courgettes ... maar dat is niet erg .... dat was eigenlijk wel een goeie reminder ... want courgettes, daar heb je snel te veel van.

Vorig jaar had ik er vijftien. Vijftien planten. Hoe verzin je het. We hadden honderden en honderden courgettes. Ik heb nog steeds liters van die saus staan! :D






Vandaag maar es beginnen met die drie, en dan later nog een stuk of vier erbij. Dan heb je ook een beetje gespreide oogst, en het is meer dan genoeg. Ook voor de pakketten.

Courgettes opkweken is makkelijk. Het zijn grote zaden die snel groeien, en het plantje zet je dan in de grond. Of je zaait ze rechtstreeks, kan ook. Denk er wel aan dat het veelvraten zijn. Als je, net als ik, arme grond hebt, doe dan een paar scheppen compost in het plant-gat voor je de plant erin zet.

Die courgette eet dat allemaal op. En in ruil geeft hij, als je geluk hebt, wel zo'n vijftien tot twintig vruchten!






Zet hem ook goed ruim ..... een vierkante meter vult hij makkelijk op!

Nou daar staan ze hoor. Drie stuks. Als we de bloemkolen hebben opgegeten die ernaast nog staan van vorig jaar, dan komen daar nog vier courgettes naast. Mooi vooraan, pal in de zon. Zie je die kruiwagen ernaast, met de compost erin? In de maandaghaast struikelde ik over dat groene konijnen-net daar. Hele net kapot. Ja ik had natuurlijk even moeten omlopen, gewoon over het paadje.




Het ligt natuurlijk niet aan de maandag, het ligt aan de haast. Haste makes waste. Jaja ik weet het.

Ik ging es kijken voor de pakketten, wat kan er weer in deze week? De tweedejaars rabarberplanten zijn al flink groot. Daar zitten mooie stengels om te oogsten woensdag. En kijk hij maakt al een bloem zelfs!




Nou had ik in het teeltplan gepland om deze week ook de roodlof te oogsten, die al vorig jaar in het najaar is gezaaid. Ook een weeuwenteelt dus. Maar die is helaas aan het doorschieten. dat werkt dus niet goed met roodlof.






Er staan gelukkig nog een paar kleintjes die nog prima eetbaar zijn. En die doorgeschoten exemplaren laar ik staan voor het zaad, voor volgend seizoen alvast. Ook mooi ... meteen eigen roodlof-zaad! Ik zal daar als er genoeg van is wel weer van weggeven. 

Misschien moeten we aan het einde van het seizoen maar een kleine zadenbeurs houden, met al het zaad wat hier opgekweekt wordt dit jaar. Komen jullie dan gezellig langs? :D:D

Ik was ook benieuwd naar de aardbeiplantjes ... of die al op waren ... en ja hoor. Nog ééntje stond er. Eén van de fitnessinstructeurs vertelde dat ze als zoete broodjes weggingen! 'Ik heb er ook eentje meegenomen, voor m´n moeder!' Oja het was natuurlijk ook nog moederdag! Maar zelf was hij dus nog niet aangestoken door het moestuinvirus! 





Wij eten inmiddels weer helemaal uit de tuin. Veel blad, maar af en toe ook zo'n overwinteraar van een bloemkool! Er staan nog drie.





Morgen gelukkig dinsdag. Mijn favoriete dag!

2 reacties:

Daphne zei

Ik ken dat, dat maandag gevoel.
Ik werk altijd op maandag en laat dan alles, maar dan ook ALLES uit mij handen vallen.
Ook alleen maar op maandag, want als ik dinsdag en vrijdag weer werk heb ik nergens last van.
Wat een goed idee, die courgettes, Ik ga ook eens op zoek naar plantjes (of zaadjes), want wij eten ze graag.
Oh en dan nog even wat......heb je dat paadje soms voor de lol aangelegd? Nee toch? Nou dan, loop volgende keer even om en loop netjes over het paadje, kun je ook niet vallen ;-)
Groetjes, Daphne

Crafts 'n' Skills zei

Wat een schrik moet dat even geweest zijn! Jammer dat ze zich door de kussens heen geknaagd hebben. Wij hebben er eens op de zolder gehad..

Heerlijk om die veelbelovende moestuin-foto's te zien. En ja.. te veel planten en zo een mega oogst te verwerken krijgen.. Herkenbaar!