Duurzaam huishouden en duurzaam shoppen.

on maandag 18 mei 2015



De buiten-ren van de konijnen was verplaatst van't weekend. En nu zit dat gat van de droogmolen ineens per ongeluk in het konijnenhok. Dat vonden de heren maar wát gezellig toen ik met de wasmand over hun hek heen klom om die was bij hun op te hangen.

Wel handig hoor, twee van die helpertjes  ...






.... allemaal pootafdrukjes op de schone lakens  ... hij mag wel uitkijken dat ik hem niet aan z'n flap-oren aan de waslijn hang! :D

Zo'n huishoudelijk dagje ... dan heb je tijd om over van alles na te denken. Over die leuke dag afgelopen zaterdag, met veel mensen hier over de vloer. En ... zomaar een dame uit de polder die in mijn keuken in de soep staat te roeren ... en een andere meneer, die met mijn rubber handschoenen aan de brandnetels staat te wassen en te snijden.

Je hebt wel de topjes van de handschoenen afgesneden Olaf!! :D:D

Ja dat zijn leuke dingen. Elkaar ontmoeten, en dingen van elkaar leren ... dan is internet toch wel een mooi medium ...




Tips uitwisselen ... over hoe je duurzaam kunt leven. Nóg duurzamer ... iedereen had daar ideeën over. Ik denk daar nu ook weer over na.

Als je wastafel verstopt is ... ja daar hebben we van die korreltjes voor ... maar die zijn niet zo milieuvriendelijk. Dus eerst maar zó proberen, ouderwets met de ontstopper. Dat gaat ook! Alleen komt er dan na een tijdje zo'n ... beest uit .... zo'n dikke harige kluit, slijmerig, met van alles erin ... een haarspeldje zat er zelfs in! Ik laat hem niet zien hoor want misschien heb je net gegeten ....

En stofzuigen ... ook zoiets. Denk je daar ooit over na? Sinds we ongeveer sinds de jaren 70 massáál zijn gaan stofferen, moeten we nu wel stofzuigen. Terwijl de vloer moppen of vegen veel duurzamer is ....





Ja en dan die was. Ik was buiten begonnen vanmorgen, maar vanmiddag ging het regenen. En dan moet je binnen plekjes zoeken. Of toch maar in de droger? Nou wij hebben weinig keus want dat ding is al jaren kapot.




Denk je ook wel es na over hoe het duurzamer kan in je huis?

En dan, ook van t weekend, ging ons schuurtje op de schop. Mensen wat een hoop rotzooi staat er in dat kleine schuurtje. Maar het zit er weer in hoor. En het is schoon ook!







De aanleiding voor deze opruimwoede waren de muizen. Die hadden de hele schuur in beslag genomen en vraten zich dwars door de tuinstoelkussens heen.

Ik heb de oorzaak gevonden. Een oude zak konijnenbrokken .... daar waren ze op af gekomen. Maar ook ... zit de composthoop náást dat schuurtje. En daar zit ook veel eten in voor ze. En kijk, naast die composthoop kunnen ze heel mooi zó de schuur in schieten. Dus daar tussen hebben we alles schoongemaakt, en een plank voor de kier.





Als je ook een composthoop hebt let even op de muizen. Die zijn op zich onschuldig natuurlijk, zo lang ze gewoon buiten blijven. Leg de hoop dus niet, zoals wij, tégen de schuur aan! Nou ja dat had je vast zelf al wel bedacht! :D

Er bleef wat rommel over uit de schuur die naar de Kringloop kon. En dat was een leuk uitstapje na al dat huishouden. Lekker even kringloop shoppen. Een paar schoteltjes moest ik hebben ... en verder vooral veel wegbrengen.

Zo leuk, die kringloper in Naarden .....





.... en bij de boeken ging het al meteen fout! Maar kijk nou, een boek over tuinders van een eeuw geleden!! Geweldig!





..... en een boek over de eerste pioniers in Canada, de 'trappers', en dat ruige en primitieve leven van toen!





Hahahaha ja hoor! Altijd hetzelfde hier!

Even meekijken wat er weer allemaal in de mandjes zat?

Ja zo'n zakje als dat hier onder ... dat lijkt op het eerste gezicht maar niks ... echt meuk ... beetje kapot zakje .. wat rommelige klosjes garen. Maar ik had het al gezien, er zat veel mooie katoen in. En het was netjes opgerold. Moet je kijken hoe keurig een mevrouw (of meneer) dat ooit allemaal heeft opgeborgen. Alles zo netjes tot bolletjes gerold.





En ik gebruik dat katoenen garen altijd om rechte lapjes van te maken, rood-wit of blauw-wit, om mee schoon te maken. En die doekjes zijn ook handig om bijvoorbeeld een stuk overgebleven bloemkool in te rollen, en in de groente-la te bewaren. Dat blijft echt goed. En scheelt plastic.

Schoteltjes vond ik ook. Ik had er twee of drie nodig maar kwam met zeven thuis. Nou we kunnen weer wat laten vallen dus. En die boeken dus ....  en heel veel borduurgaren ...






Nou borduur ik zelden maar ben het wel steeds van plan! Dat komt wel weer ... in het najaar! En anders geef ik ze aan de overbuurvrouw die altijd borduurt. Toch leuk zo duurzaam shoppen, al die boeken en al die creatieve spulletjes, voor maar dertien euro.

En morgen dan maar es kijken ...... wat al die regen gebracht heeft op de tuin!


0 reacties: