Bloemenpracht.

on dinsdag 12 mei 2015



Afgelopen weekend liet zus Marjan me zien dat er allerlei knopjes en mogelijkheden op je fototoestel zitten ... nooit geweten ... je kan bijvoorbeeld haarscherpe foto's maken op 1 cm afstand.

Dat is echt leuk, alsof je een bloem onder een loep legt ... zo mooi scherp en zo dichtbij. t Is dat ik nu voor tuinieren heb gekozen .... anders ging ik aan het fotograferen! Ik heb helemaal geen ingewikkeld of duur toestel maar die functies zitten er tegenwoordig dus standaard op. Kijk vooral es op je eigen toestelletje of je ook van die keuze knopjes hebt.

Nou, meteen even mee experimenteren natuurlijk. Je ziet ineens allemaal nieuwe dingen!! Kijk hieronder, een gewone paardebloem, maar ineens zit hij onder de rode bloedluisjes! Haha of wou je dat eigenlijk liever niet zien?



Maar goed, over bloemen gesproken, er moeten nog heel veel bloemen gezaaid worden. Omdat dat mooi is natuurlijk en je daar vrolijk van wordt .. maar ook ... omdat ik van Liesbeth hoorde ... het gaat niet zo goed met de bijen op MM! Ze hebben geen honing meer, en ze moesten dus worden bijgevoerd.

Raar ... want er bloeien veel planten op de tuin, de aardbei en de tuinboon, en de lupine begint ook al ... maar toch niet genoeg dus voor de vier volken die er nu staan. Ik ga dus maar weer wat bakken bijzaaien.

Met bloemen zaaien zie je, in plaats van die saaie zwarte aarde in die potjes ... in gedachten héle velden vol kleur en bijen en vlinders voor je. Ik zie Moeskers Moestuin als één grote bloeiende bloemenzee.





Het Moederkruid wilde ik ook al lang zaaien, het schijnt verlichting te geven bij migraine. Eindelijk vond ik vorig jaar de zaadjes .... hopelijk willen ze hier groeien. Het is ook een goeie bijenplant.

En dan is de kas vol. Propvol. Er kan geen bak meer bij. Maar bloemen hoeven ook niet in de kas, die kunnen gerust buiten staan te kiemen. Dus komen ze hier te staan, waar normaal in mei al allemaal bakken met vrolijke bloeiers staan. Nu dus nog niet. Als je zelf zaait heb je alles veel later.



Toch eigenlijk bizar, dat we zo ons best doen om allerlei bloeiends te krijgen, terwijl de natuur zelf de meest mooie bloeiers gewoon zomaar laat groeien in het wild.




Maar ja zo zijn wij mensen nou eenmaal, we willen alles net iets mooier en lekkerder en makkelijker en vooral ook sneller dan de natuur het ons kan bieden. 

Zo ook hier, op Moeskers Moestuin! In het kader van de slakkenbestrijding ga ik maar es wat aan de paden doen. Die paden had ik aangelegd rondom de bedden, voor de kruiwagen natuurlijk, maar óók om de slakken te ontmoedigen. 

Want ... zoals je misschien weet, ligt mijn tuin aan de rand van een bos. Dus toen die tuin hier kwam was het dik feest bij de slakken in dat bos!! Die zagen dat wel zitten, zo'n luilekkerland zomaar voor de deur! Dus legde ik die paden aan, tussen het bos en de tuin, en dan maar hopen dat de slakken het teveel gedoe vinden om zo'n pad helemaal over te steken.




Het werkte wel, een beetje, de slakken bleven min of meer in de wilde struiken aan de andere kant van het pad. Maar ja ... de natuur he? Die heeft maling aan zo'n pad en overal groeit kweekgras omhoog en steken brandnetels dwars door mijn mooie pad omhoog. En dat zijn eilandjes voor de slakken, die dan wél kunnen oversteken! Dus vandaag heb ik dat allemaal weggehaald en gesnoeid en geschoffeld. Klusje hoor!



slakke-oversteek-eilandjes

Als je mij vraagt ... wát er helpt tegen slakken .. zou ik zeggen, alle rommel en onkruid rondom de bedden weghalen, en zorgen dat er geen slakke-verstop-plekken zijn. Geen onkruidpollen, tegels, lege potten. Ruim het op, dat scheelt je slakkenvraat.





Ook hier bij de kas ... allemaal slakke-plekken. Weg ermee.




Het lijkt misschien niet zo natuur-vriendelijk, als je alles kaal maakt. Het hoeft ook niet overal. In de wildernis laat ik alles zitten. Laat in je tuin ook altijd een stukje 'wild terrein' zitten, al is het maar één vierkante meter. Want daar kunnen de insecten dan overleven die je juist wél nodig hebt.

Tja en verder ... is het een lege boel hier thuis in de voorraad! Het is echt voorjaar. Alle voorraad is schoon op!





  Morgen weer oogsten!




4 reacties:

Crafts 'n' Skills zei

Sjonge.. wat ziet Moesker's tuin er zo (al) prachtig uit!

cin zei

Moederkrud groeit hier volop en zaait zich uitbundig uit, maar niet op een vervelende manier. En zaai toch maar wat in de kas , voor in de winter, vooral als je het wil gebruiken tegen de migraine, daarvoor moet je iedere dag een vers blaadje opeten, maar nooit langer dan drie maanden dacht ik. Mijn man heeft het na jaren migraine vrij te zijn gebruikt bij een aanval en sindsdien nooit meer last gehad. Het was toen putje winter maar er stond een plant in de kas. Hij heeft er maar twee keer van gegeten, dus kan ik niet met zekerheid zeggen of het het moeder kruid was die hem geholpen heeft, want in principe moet je het langere tijd gebruiken voor het effect heeft. Ik vind het wel een prachtig en vrolijke plant en het mag bij mij de randen van mijn moestuinbedden opfleuren. Je herkent de zaailingen gemakkelijk en kan ze ook makkelijk verplaatsen. Ze zijn meerjarig en vormen vanaf het tweede jaar best wel een mooie bos.

Clarien zei

Dank voor je tips Cin! Ik ben heel benieuwd naar het effect! En hij is nog mooi ook.

Kim zei

Leuke foto's!